یادداشت/ وحید صمدی

واقعیت نبرد الحُدیده یمن؛ اهداف و ابعاد راهبردی

ائتلاف سعودی ـ اماراتی از ماه گذشته تاکنون چهار بار خبر از آغاز عملیات الحدیده داده. ائتلاف، عجله داشت که تا عید فطر کار خط ساحل غربی یمن را تمام کند اما واقعیت میدانی چیزی دیگر است که با دروغ‌های رسانه‌ای عوض نمی‌شود.
کد خبر: ۲۹۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ - 17June 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، وحید صمدی در یادداشتی نوشت: عملیات ائتلاف عربستان و امارات برای اشغال نقاط مهم استان الحدیده در ساحل غربی یمن، از حدود 20 اردیبهشت با سروصدای زیاد در رسانه‌های محور سعودی شروع شد. تا الان که بیشتر از یک ماه گذشته، حداقل چهار بار خبر آغاز عملیات در رسانه‌های امپراتوری رسانه‌ای سعودی اماراتی، تکرار شده است. تغییر اسم‌های عملیات خود گویاست؛ از «رعد سرخ» تا «پیروزی طلایی».

محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان و محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی، که برای یکسره کردن کار یمن تحت فشار انگلیس و آمریکا هستند، از لندن و واشنگتن مهلت گرفتند که کار یمن را تا ماه رمضان یکسره کنند. عجله برای این است که دونالد ترامپ قصد دارد بزودی زود، طرح «معامله قرن» را اعلام عمومی کند؛ طرحی برای کل منطقه که ثقل آن «نابودی آرمان فلسطین» است.

عملیات آغاز شد و ائتلاف به موازات خط ساحل از جنوب استان الحدیده به سوی شمال پیشروی کرد و تلفات سنگین داد و هر چند موفق شد بخشی از خط ساحلی را اشغال کند، اما مکان مهم یا راهبردی تصرف نکرد. هدف این عملیات، قطع دسترسی نیروهای یمنی به کل خط ساحلی یمن است. اینکه می‌گویند هدفشان قطع قاچاق سلاح ایرانی برای یمنی‌ها از بندر الحدیده است، صرفا دروغ و بهانه‌ای است که حضور و کمک آمریکا و انگلیس را توجیه کند. همین الان هم که الحدیده تحت کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی است، هیچ کشتی یا شناوری نمی‌تواند وارد این ساحل شود.

عملیات ادامه پیدا کرد ولی تا ماه رمضان کار مهمی انجام نشد و در طول ماه رمضان هم نتوانستند وارد شهر الحدیده شوند.

فرماندهی این عملیات را امارات بر عهده گرفت. ائتلاف سعودی اماراتی از شبه‌نظامیانی از کشورهای مختلف مثل سودان و دیگر کشورهای آفریقایی و همچنین نیروهایی از جنوب یمن استفاده می‌کند. کار پیش نرفت تا اینکه عربستان و امارات هر دو از آمریکا درخواست کمک کردند. آمریکا، انگلیس و فرانسه و رژیم صهیونیستی از این عملیات پشتیبانی می‌کنند.

ائتلاف سعودی اماراتی عزم جزم کرد که تا عید فطر با اشغال فرودگاه الحدیده کار استان الحدیده را تمام کنند. یک هفته است که ائتلاف دارد نوید تصرف فرودگاه الحدیده را به طرفداران خود می‌دهد تا اینکه صبح روز شنبه (دیروز) شبکه خبری العربیه در توییتر خبر داد «فرودگاه الحدیده تحت کنترل درآمد و کار مین‌روبی آن آغاز شده است».

تصاویری قدیمی نیز از برج مراقبت فرودگاه منتشر شد. اما طولی نکشید که العربیه این دروغ آشکار خود را شش ساعت بعد یعنی ساعت سه و چهل دقیقه عصر، پس گرفت و توییت کرد، «منابع نظامی میگویند دیر یا زود بر فرودگاه مسلط می‌شویم»؛ یعنی هنوز مسلط نشده‌ایم و خبر صبح، دروغ بود!

واقعیت این است که استان الحدیده مثل استان‌های دیگر کوهستانی نیست. دشت است. اگر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در میدان مسطح به رویارویی دشمنی بروند که از حیث تعداد و تجهیزات برتر است، خود را به قتلگاه وارد کرده‌اند. انصارالله و ارتش یمن اجازه دادند، ائتلاف سعودی ابتدا پیشروی کند تا خوب وارد کمین شود. آنگاه شبه‌نظامیان ائتلاف در کمین‌های موفق، غافلگیر شدند.

در یکی از کمین‌ها که خبر آن دوازدهم خرداد (17 ماه رمضان/ دوم ژوئن) منتشر شد، نیرویی به استعداد یک گردان (300 نفر) به نام گردان ابوهارون از تیپ پنجم عمالقه در منطقه الفازه در جنوب شهرستان التحیتا در جنوب استان الحدیده در کمین نیروهای یمنی افتاد و تمام نیروهای آن تقریبا کشته و تعداد محدودی نیز زخمی و ده نفرشان نیز اسیر شد.

رهبر انصارالله هم گفت. گفت می‌توانید وارد شوید، اما عمق جغرافیایی تحت کنترل ماست و دچار جنگ فرسایشی می‌شوید و هرگز نخواهید توانست از این جبهه کار [جنگ] را یکسره کنید.

همین اتفاق امروز به عینه افتاده است. یک منبع میدانی به المیادین اعلام کرد که دشمن در سه نقطه خط پشتیبانی خود را قطع شده می‌بیند و در محاصره افتاده است. در همه محورها پیشروی آنان متوقف و عقب‌نشینی کرده‌اند. ائتلاف سعودی دچار نوعی سرخوردگی شده و درخواست کمک و اعزام نیرو از سه جبهه تعز، جوف و مأرب کرده است. ائتلاف تلاش کرد به فرودگاه نزدیک شود اما اکنون به سمت ساحل عقب‌نشینی کرده است.

علاوه بر این «ابتسام المتوکل» رئیس جبهه فرهنگی مقابله با تجاوز ائتلاف سعودی، روز شنبه به شهر الحدیده رفت و ضمن بازدید از این شهر اعلام کرد که وضعیت امنیتی و اجتماعی شهر با ثبات است و بر خلاف اعلام رسانه های سعودی، کسی در شهر نگرانی امنیتی ندارد و زندگی طبیعی در جریان است و مردم حتی اخبار جام جهانی را نیز دنبال می‌کنند.

ائتلاف سعودی نهایت تلاشش را کرد که تا عید فطر، فرودگاه الحدیده را بگیرد. خواستند کار الحدیده را با گرفتن فرودگاه در فضای روانی رسانه‌ای تمام کنند. نتوانستند و در سه محور «الفازه»، «الجاح» و «الدریهمی» محاصره شدند و باقی به سمت ساحل عقب‌نشینی کردند.

ائتلاف سعودی حتی اگر ساختمان تقریبا مخروبه فرودگاه الحدیده را هم بگیرد کاری از پیش نبرده است. به قول «عبدالرحمن الراجح» کارشناس امور یمن، اگر فرودگاه الحدیده را بگیرند، تازه جنگ آغاز می‌شود و معنایش این نیست که کار تمام شده، که بخواهند تبلیغ کنند کار را تمام کرده‌اند.

ائتلاف سعودی که طی این عملیات از یک ماه گذشته در جبهه ساحل غربی یمن بیش از 700 نفر تلفات داده، تلاش می‌کند هر طور شده برای خود، پیروزی دست و پا کند.

در حقیقت اشغال خط ساحلی یمن و تمام جزایر آن، تلاش برای امن کردن ساحل دریای سرخ است؛ جایی که تاکنون چند کشتی جنگی ائتلاف سعودی هدف موشک‌های یمن قرار گرفته و از گردونه جنگ خارج شده است.

طرح نئوم بن سلمان که هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیارد دلار دارد، و بخشی از خاک شمال غربی عربستان و جنوب اردن و جنوب شرقی مصر و خط ساحلی غرب دریایی سرخ را در بر می‌گیرد و بر اساس همین طرح دو جزیره تیران و صنافیر مصر به عربستان واگذار شد و جزیره سواکن سودان به اجازه ترکیه در آمد، همه مقدمات و ملزومات طرح «معامله قرن» جارد کوشنر داماد و مشاور ترامپ برای فلسطین است. نباید هیچ مانعی راهبردی و سیاسی باقی بماند. بنابراین معنایی ندارد که الحدیده تحت کنترل نیرویی باشد که به ایران نزدیک است.

باید منتظر روزهای آتی ماند و دید که آیا سرنوشت نبرد الحدیده نیز مانند دیگر جبهه‌های یمن خواهد شد یا خیر. تجربه جبهه‌های دیگر نشان داده که مردم یمن در مقابل ائتلاف سراپا مسلح سعودی-آمریکایی کوتاه نخواهند آمد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار