تنش در روابط واشنگتن- آنکارا؛

اعضای کنگره آمریکا خواهان توقف فروش جنگنده «اف- ۳۵» به ترکیه شدند

گروهی از قانونگذاران در کنگره آمریکا از وزیر دفاع این کشور خواستند تا به دلایل امنیت ملی، فروش جنگنده «اف- ۳۵» به ترکیه را متوقف کند.
کد خبر: ۲۹۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳ - 17June 2018

اعضای کنگره آمریکا خواهان توقف فروش جنگنده «اف- ۳۵» به ترکیه شدندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از راشاتودی، گروهی از اعضای کنگره آمریکا در نامه ای خطاب به «جیمز ماتیس»، از وی خواسته اند که به دلیل وجود نگرانیهای امنیتی از طرح آنکارا برای خرید سامانه های ضد هوایی از روسیه، فروش جنگنده های «اِف-۳۵» آمریکا را به ترکیه متوقف نماید.

گفتنی است که ترکیه به عنوان یکی از اعضای «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»- ناتو- و به رغم مخالفتها و فشارهای مقامات واشنگتن درنظر دارد سامانه های ضد هوایی موسوم به «اِس-۴۰۰» را از روسیه خریداری کند.

در واقع، کمتر از یک هفته مانده به تحویل رسمی نخستین سری از جتهای «اف-۳۵ آ» سفارشی به ترکیه و پیش از به رأی گذاردن لایحه «تعلیق فروش هرگونه تسلیحات به آنکارا» در مجلس سنای آمریکا، گروهی متشکل از ۴۴ قانونگذار آمریکا در نامه ای خطاب به وزیر دفاع این کشور، فروش جنگنده به این عضو ناتو را اقدامی «غیرقابل درک و تصور» توصیف کردند.

در بخشی از این نامه به تاریخ پانزدهم ژوئن آمده است: «نگرانی ما از فروش جتهای اف- ۳۵ به ترکیه به دلیلِ پیشینه خرید برنامه ریزی شده سامانه موشکی سطح به هوای اِس- ۴۰۰ از روسیه توسط آنکارا است. ترکیه به عنوان یک عضو ناتو، سامانه های نظامی خود را با سامانه های سایر اعضای ناتو یکپارچه می کند. قابل تصور نیست که ما فن آوری اف- ۳۵ را در اختیارِ تعمیق روابط روسیه- ترکیه قرار دهیم».

در بخشی دیگر از این نامه، از عدم اعتماد قانونگذاران آمریکا به دولت ترکیه بابت استفاده مسئولانه از این جنگنده ها در منطقه سخن به میان آمده و به این نکته اشاره می کند که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیش از این، نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه را به حمله تهدید کرده بود.

از سوی دیگر، اردوغان تاکنون از امضای قرارداد تسلیحاتی با روسیه دست نکشیده و به طور مکرر از واشنگتن می خواهد که به قرارداد تسلیحاتی واشنگتن- آنکارا پایبند بوده و جنگنده های اف -۳۵ را به ترکیه تحویل دهد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین هشدار داد که هرگونه کوتاهی و عدم تحویل جنگنده های سفارشی، آنکارا را به سوی سایر تولیدکنندگان جتهای جنگنده، از جمله روسیه سوق خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار