گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با سردار مقیمی؛

70 درصد مجرمان بین 15 تا 30 ساله هستند/ باب شهادت در پلیس آگاهی باز است/ برخورداری از 8 آزمایشگاه مجهز تشخیص جرم

رییس پلیس آگاهی ناجا گفت: از 8 آزمایشگاه تخصصی مجهز برای کشف جرم برخورداریم و به راحتی می‌توانیم مجرمان را شناسایی کنیم.
کد خبر: ۲۹۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ - 17July 2018

گروه اجتماعی دفاع پرس _ سعید نوروزی‌پور؛ یکی از پلیس‌های تخصصی که در مجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت است، پلیس آگاهی ناجا است؛ این نیرو با استفاده از ابزار و تجهیزات به‌روز و به‌کارگیری نیروهای متخصص توانسته در حوزه کشف جرم، تشخیص هویت، ادله جرم، آزمایش‌های DNA، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با پولشویی و پرونده‌های فرار مالیاتی کارهای بزرگی را انجام دهد به گونه‌ای که پلیس آگاهی در ابتدای امسال افزایش 10 درصدی در کشفیات داشته است.

در ادامه، گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با سردار «محمدرضا مقیمی» رییس پلیس آگاهی ناجا را می‌خوانید.

70 درصد از مجرمان بین 15 تا 30 سال سن دارند/ افزایش 10 درصدی کشفیات در 2 ماهه امسال/ حادثه منا یک آزمون بزرگ برای آگاهی ناجا در تشخیص هویت و DNA بود/ باب شهادت در پلیس آگاهی ناجا هنوز باز است/ وجود 8 آزمایشگاه کشف جرم در پلیس آگاهی ناجا

دوران دفاع مقدس وصف نشدنی است

دفاع پرس: ابتدا از دفاع مقدس و نحوه حضورتان در جبهه‌های جنگ تحمیلی بفرمایید.

زمانی که جنگ شروع شد و رژیم بعث عراق با تجهیزات کامل به ایران حمله کرد، دانش آموز بودم و در بسیج فعالیت می‌کردم؛ بیشتر کار‌هایی هم که انجام دادم در خصوص کمک به رزمندگان در مسجد رحمتیه خیابان شکوفه تهران برای اعزام به جبهه‌ها بود. علاوه بر این کار در آن زمان نیرو‌های بسیج نوبتی پست می‌دادند که من نیز جزو آن‌ها بودم.

با آموزش‌های نظامی که در بسیج مسجد دیده بودم، در قالب تیپ موسی بن جعفر  (ع) که بعد‌ها به لشکر روح‌ الله تبدیل شد، چندین مرتبه به جبهه‌ها اعزام شدم و در عملیات‌های مختلف حضور داشتم.

حال و هوای جبهه‌ها واقعاً وصف نشدنی است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، دفاع مقدس برای ما یک گنج عظیم و تمام نشدنی است؛ می‌توان از تک تک عملیات‌ها درس گرفت. می‌توان از حال هوایی که آن روز‌ها در بین رزمندگان بود و آن همه از خودگذشتگی درس گرفت.

دفاع مقدس سراسر پر از غم و شادی بود، امروز بیشتر به مسائل غمناک جبهه می‌پردازند در صورتی که در مناطق عملیاتی در بین بچه‌ها شور، شعف و شادی موج می‌زد.

بهترین خاطراتم با شهید علی ورزشنو بود

دفاع پرس: خاطره‌ای نیز از روزهای خوب دفاع مقدس برای ما بیان بفرمایید.

از سن 5 سالگی من دوستی به نام «علی ورزشنو» داشتم که همیشه با هم بودیم؛ برای هم مانند برادر بودیم و رفت و آمد خانوادگی داشتیم. علی برادری نیز به نام اکبر داشت که هر دو در دفاع مقدس به شهادت رسیدند و عمده خاطراتم با علی بود. علی همیشه دوست داشت که من معلم شوم و این آرزوی همیشگی او برای من بود. زمانی که علی در عملیات والفجر هشت در منطقه فاو به شهادت رسید، باورش برایم سخت بود و وقتی که چهره پدرم را دیدم متوجه شدم که علی شهید شد. شخصیت من به گونه‌ای است که کم گریه می‌کنم و شاید تا به حال دو سه بار گریه کرده‌ام که یک بار آن برای شهادت علی بود.

علی دوست داشت همیشه گمنام کار کند؛ هیئت دوطفلان مسلم را سر خیابان شکوفه تشکیل دادیم و مراسم عزاداری برگزار می‌کردیم؛ ظهر عاشورا بود و همه کار‌ها را انجام دادیم و رفتیم داخل هئیت کمی خوابیدیم زمانی که بیدار شدیم و به آشپزخانه رفتیم تمام دیگ‌های نذری جابجا شده و همه جا تمیز شده بود. من می‌دانستم کار علی است. او از جبهه برگشته، آشپزخانه را تمیز کرده و در گوشه‌ای هم خوابیده بود. علی همیشه گمنام بود و امروز هم هیچ خیابان، کوچه و میدانی به نام علی و برادرش نیست. امروز خانواده علی هم همچون دو شهیدش در گمنامی زندگی می‌کنند.

امروز در جمهوری اسلامی ایران هر قدر برای خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران کار کنیم باز هم مدیون آن‌ها هستیم. امروز مدیون مادرانی هستیم که بدون هیچ چشم داشتی فرزندان خود را به جبهه‌ها اعزام کردند و شهید شدند.

70 درصد از مجرمان بین 15 تا 30 سال سن دارند/ افزایش 10 درصدی کشفیات در 2 ماهه امسال/ حادثه منا یک آزمون بزرگ برای آگاهی ناجا در تشخیص هویت و DNA بود/ باب شهادت در پلیس آگاهی ناجا هنوز باز است/ وجود 8 آزمایشگاه کشف جرم در پلیس آگاهی ناجا

دفاع پرس: به نظر شما فرهنگ دفاع مقدس تا چه مقدار در کشور ترویج شده است؟

باتوجه به شغلی که دارم و بیشتر در بین مردم هستم، بالغ بر 70 درصد مجرمین جوانان بین 15 تا 30 سال هستند؛ ناهنجاری که در جامعه ما دارد به چشم می‌آید، در صورتی که جوانان خوب کشورمان را نمی‌بینیم. زمانی که در محله‌ها معدل‌گیری می‌کنیم، می‌بینیم جوانان خوبی داریم. اگر بخواهیم ببینم امروز فرهنگ دفاع مقدس در جامعه وجود دارد باید به حججی‎ها نگاه کنیم؛ کسانی که همچون رزمندگان دفاع مقدس با همان روحیه به دفاع از حرم پرداختند. اعتقادمان این است که امروز خوب‌هایمان بیشتر است و آن روحیه و فرهنگ در بین جوانان است.

امروز تمام آنچه دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای ما خوابش را دیدند، تعبیر نشد و جوانان ما با تمام توان برای سربلندی و سرافرازی ایران تلاش می‌کنند.

انتهای سال 96 افزایش جرایم نداشتیم

دفاع پرس: در خصوص فعالیت‌های پلیس آگاهی ناجا در سال 96 بفرمایید.

در پلیس آگاهی ناجا وظیفه ما مبارزه با جرایم است؛ در این رابطه جرم تعریف دارد و اینگونه نیست که احساس ما این باشد که اگر در خیابانی پلیس آگاهی است جرم نیست؛ عواملی که جرم را به وجود می‌آورد را نباید امنیتی و پلیسی تعریف کرد. در چند سال گذشته با تشکیل قرارگاه‌های مبارزه با سرقت و با عضویت معاونت‌های مختلف ناجا شاهد کاهش جرم هستیم. در خصوص مقابله با سرقت راه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و مهمترین اولویت ما پیشگیری از سرقت است. از سال 94 با استقرار کامل این قراگاه به ریاست سردار اشتری فرمانده ناجا توفیقات خوبی نصیب ما شد. اما در سال 96 که سال انتخابات بود و به دلیل اینکه انرژی نیروی انتظامی معطوف به برقراری امنیت انتخابات شد در ماه‎های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد آمار سرقت در کشور افزایش یافت؛ باید به این موضوع اشاره داشت که در بعضی از مقاطع یکسری عوامل دست به دست هم می‌دهد و یکسری جرایم افزایش می‌شود از جمله آن می‌توان به موقعیت‌های جغرافیای و آب و هوایی اشاره داشت.

یکی از مهترین مواردی که بر افزایش سرقت تاثیرگذار است موضوع فرهنگ جامعه است که باید در رابطه با این موضوع فکر و برنامه‌ریزی بیشتر کرد؛ هر ساله در 2 ماهه آخر سال افزایش سرقت داشتیم که با کار‌های صورت گرفته خوشبختانه در سال 96 این اتفاق صورت نگرفت و آمار جرایم کاهش یافت.

70 درصد از مجرمان بین 15 تا 30 سال سن دارند/ افزایش 10 درصدی کشفیات در 2 ماهه امسال/ حادثه منا یک آزمون بزرگ برای آگاهی ناجا در تشخیص هویت و DNA بود/ باب شهادت در پلیس آگاهی ناجا هنوز باز است/ وجود 8 آزمایشگاه کشف جرم در پلیس آگاهی ناجا

افزایش 10 درصدی کشفیات در ابتدای امسال

دفاع پرس: در حوزه جرایم خشن مانند «قتل» و آمار‌هایی که در این خصوص وجود دارد بفرمایید.

در حوزه کشف سرقت‌ها از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یک درصدی داشتیم. در سال گذشته تلاش بر این بود که وقوع سرقت 5 درصد کاهش پیدا کند، اما به دلیل انتخابات 10 درصد افزایش جرایم داشتیم که تا پایان سال توانستیم 7 درصد از آن را کاهش دهیم. در 2 ماهه ابتدایی امسال با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده کشفیات نسبت به سال گذشته افزایش 10 درصدی داشته، اما کشف به وقوع افزایش 5/2 درصدی داشته است و این خبر خوبی است و می‌توان گفت که شروع طوفانی در ایجاد امنیت و احساس امنیت برای مردم صورت گرفته است.

90 درصد جرایم انجام شده مختص سرقت بوده و 9.5 درصد دیگر جرایم جعل، کلاهبرداری و سایر جرایم بوده است و در امسال هم به همین گونه بوده است؛ در سال گذشته سهم جرایم جنایی در کل جرایم نیم درصد بوده است.

70 درصد از مجرمان بین 15 تا 30 سال سن دارند/ افزایش 10 درصدی کشفیات در 2 ماهه امسال/ حادثه منا یک آزمون بزرگ برای آگاهی ناجا در تشخیص هویت و DNA بود/ باب شهادت در پلیس آگاهی ناجا هنوز باز است/ وجود 8 آزمایشگاه کشف جرم در پلیس آگاهی ناجا

شیوه جعل و کلاهبرداری در حال تغییر است/ مردم هشدارها را جدی بگیرند

دفاع پرس: یکی از جرایمی که شنیده شده در چند وقت گذشته بسیار مورد استفاده مجرمان بوده جعل و کلاهبرداری است، آمارها و وضعیت این نوع جرم به چه گونه است؟

جعل و کلاهبرداری جزء جرایمی است که کمتر رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند و این موضوع در یکی دو سال اخیر مردم را اذیت کرده است. کلاهبرداری تلفنی شدیداً اذیت کننده است. در مورد کلاهبرداری‌های اینترنتی هم هشدار‌های زیادی داده شده، اما متاسفانه می‌بینیم که مردم به راحتی فریب می‌خورند و باید جامعه‌شناسان در این خصوص آسیب شناسی انجام دهند و دلیل آن را مشخص کنند. چرا مردم ما می‌خواهند یک شبه پولدار شوند و با یک کلمه شما برنده مسابقه و قرعه کشی شدید سریع فریب می‌خورند. یکی از راه‌های دیگر که امروز کلاهبرداران تلفنی از آن استفاده می‌کنند برنده شدن سفر حج یا عتبات عالیات است که باید مردم به آن توجه کنند و اطمینان نکنند. امروز باید کار شود که چرا جوانان برای رسیدن به پول کار خلاف را در پیش می‌گیرند و آینده خود را تباه می‌کنند.

خوشبختانه در سال گذشته با اقدامات انجام شده در خصوص جعل و کلاهبرداری علی‌رغم استفاده مجرمان از روش‌های جدید، افزایش یک درصدی در کشفیات داشتیم. امروزه نوع کلاهبرداری در حال تغییر است و باید به آن توجه بیشتری شود.

کشف پرونده‌های سنگین فرار مالیاتی در سال گذشته

دفاع پرس: پلیس آگاهی ناجا چه فعالیتی در خصوص پرونده‌های فرار مالیاتی انجام می‌دهد؟

پرونده‌های فرار مالیاتی جزو مجرمین اقتصادی محسوب می‌شوند؛ با همکاری پلیس آگاهی ناجا و حوزه امور مالیات‌های وزارت اقتصاد و دارایی کار‌های خوبی صورت گرفته است و پرونده‌های زیادی در این خصوص در پلیس آگاهی وجود دارد. هر پرونده‌ای که تحت هر عنوان در پلیس آگاهی تشکیل می‌شود موضوع مالیاتی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد که پرداخت شده است یا خیر. موضوع فرار مالیاتی یکی از موضوعاتی است که در اولویت ما قرار دارد و خوشبختانه تا به امروز کمک خوبی به وزارت اقتصاد و دارایی شده است. علیرغم وجود وکلای قوی که اشخاص برای پرونده‌های خود استخدام می‌کنند، توانستیم در سال گذشته پرونده‌های با مبالغ بالا و کلان را به نفع وزارت اقتصاد پیگیری کنیم.

70 درصد از مجرمان بین 15 تا 30 سال سن دارند/ افزایش 10 درصدی کشفیات در 2 ماهه امسال/ حادثه منا یک آزمون بزرگ برای آگاهی ناجا در تشخیص هویت و DNA بود/ باب شهادت در پلیس آگاهی ناجا هنوز باز است/ وجود 8 آزمایشگاه کشف جرم در پلیس آگاهی ناجا

وجود 8 آزمایشگاه مجهز در پلیس آگاهی ناجا

دفاع مقدس: یکی از مهمترین تجهیزات پلیس آگاهی ناجا آزمایشگاه‌های تشخیص جرم است؛ در این خصوص بفرمایید و اینکه تاکنون چه کمک‌هایی در حوزه DNA به پزشکی قانونی و... شده است؟

با توجه به اینکه جرایم از سال 85 افزایش زیادی داشتند و از 240 هزار جرم در سال به 900 هزار جرم رسیدیم و با توجه به اینکه حریف ما جرم است و هر روز در حال افزایش است با نوآوری و تقویت تجهیزات پلیس آگاهی ناجا توانستیم در حوزه کشف جرم موفقیت‌های خوبی به دست بیاوریم. امروز اولویت ما به کارگیری کارآگاهان در حوزه اطلاعات جنایی و تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا است؛ این دو مورد دو بال در پلیس آگاهی برای پشتیبانی علمی شناسایی جرم هستند. امروز تجهیزات و لوازمی به پلیس آگاهی اضافه شده است که کشف جرم را سرعت می‌بخشد و نیاز نیست کارآگاهان ساعت‌ها صحنه جرم را بررسی کنند. تیم‌های اطلاعات جنایی با حضور در صحنه جرم به طور کامل مستندات آن را بررسی می‌کند و در اختیار کارآگاه قرار می‌دهند. با تجهیزات و امکاناتی که وجود دارد به طور دقیق می‌توان صحنه جرم را بررسی کرد و این باعث می‌شود دایره مظنونین کم و مجرم به راحتی شناسایی شود.

خوشبختانه با کار‌های صورت گرفته سرعت کشف جرم بالا رفته و هزینه‌های نیروی انسانی کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر 8 آزمایشگاه در پلیس آگاهی وجود دارد که در حوزه‌های مختلف کشف جرم فعالیت می‌کنند.

در حوزه تشخیص هویت کار‌های خوبی انجام شده و امروز به‌روز‌ترین آزمایشگاه‌ها را در اختیار داریم. یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره داشت کمک دیگر دستگاه‌ها در حوزه تشخیص هویت و کشف جرم است که امروزه متاسفانه برخی از دستگاه‌ها به دلیل شرایطی که دارند کمک‌های لازم را مبذول نمی‌کنند.

حادثه منا یک امتحان بزرگ برای تیم‌های DNA و تشخیص هویت بود

دفاع پرس: یکی از موضوعاتی که پلیس آگاهی با همکاری سازمان پزشکی قانونی در حال تکمیل آن بود بانک ژنتیک مجرمان بود، آیا این بانک تکمیل شده است؟

موضوع بانک ژنتیک مجرمان را به پزشکی قانونی دادند و طبق تفاهم انجام شده با هم همکاری خوبی در این خصوص داریم. در برخی از موضوعات خاص از جمله حادثه منا از طریق DNA و تشخیص هویت توانستیم کار‌های خوبی انجام دهیم. حتی کسانی که در مکه دفن شده بودند با کار‌هایی که در پلیس آگاهی ناجا صورت گرفت، شناسایی شدند و پیکر شهدایی که دفن شده بودند به کشورمان برگشتند.

حادثه منا یکی از مواردی بود که پلیس آگاهی ناجا مورد آزمون قرار گرفت و به خوبی توانست عمل کند.

70 درصد از مجرمان بین 15 تا 30 سال سن دارند/ افزایش 10 درصدی کشفیات در 2 ماهه امسال/ حادثه منا یک آزمون بزرگ برای آگاهی ناجا در تشخیص هویت و DNA بود/ باب شهادت در پلیس آگاهی ناجا هنوز باز است/ وجود 8 آزمایشگاه کشف جرم در پلیس آگاهی ناجا

هنوز باب شهادت در پلیس آگاهی ناجا باز است

دفاع پرس: اگر کسی بخواهد کارآگاه شود باید چه کاری انجام دهد؟

پس از گزینش و ورود افراد به دانشگاه علوم انتظامی امین، این افراد از جهت‌های مختلف مورد نظارت قرار می‌گیرند. کسانی موفق خواهند شد به پلیس آگاهی ورود کنند که پردازش خوبی داشته باشند و بتوانند معما را به خوبی حل و از ابزار‌هایی که در اختیار دارند به خوبی استفاده کند. این افراد باید ذهنی فعال و پویا برای کارآگاهی داشته باشند.

باب شهادت در پلیس آگاهی ناجا هنوز باز است و برخی از نیروهای ما در ماموریت‌ها به شهادت می‌رسند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار