امیرعبداللهیان در دیدار با دستیار دبیرکل سازمان ملل:

عراق نباید محل تسویه‌‌حساب برخی کشورهای فرامنطقه‌ای باشد

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: عراق نباید محل تسویه‌حساب و منازعات برخی کشورهای دارای نقش غیرسازنده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.
کد خبر: ۲۹۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵ - 19June 2018

عراق نباید محل تسویه حساب برخی کشورهای فرامنطقه‌ای باشدبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل امروز سه‌شنبه (29 خرداد) با آلیس والپور دستیار دبیرکل سازمان ملل و معاون نماینده ویژه دبیرکل در امور عراق دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان تحولات اخیر در عراق را مثبت ارزیابی و بر ضرورت ثبات و امنیت در عراق تأکید کرد. 

وی اظهار داشت: مبارزه باتروریسم همچنان به عنوان یک موضوع جدی در منطقه مورد توجه است. 

نقش غیرسازنده و سیاست دوگانه برخی کشورها در عراق

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش غیرسازنده و سیاست دوگانه برخی کشورها در عراق اظهار کرد: بزرگترین موفقیت اخیر عراق شکست داعش است. 

وی افزود: دولت، مرجعیت و نیروهای عراقی نشان دادند که قدرت حفظ امنیت در کشورشان را دارند. 

امیرعبداللهیان با اشاره به خسارات وارده به عراق توسط داعش بر اهمیت نقش سازمان ملل درکمک به بازسازی،امنیت، ثبات و رفاه مردم عراق تأکید کرد و گفت: سازمان ملل باید برنامه جامع تری را در بازسازی عراق دنبال کند.

سازمان ملل باید در دوران پساداعش فعال تر عمل کند

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: بازسازی عراق نیازمند توجه ویژه است و سازمان ملل باید در دوران پسا داعش فعال تر عمل کند. 

امیرعبداللهیان گفت:خوشبختانه در دوره پساداعش،اوضاع عراق در ابعاد مختلف رو به پیشرفت است. 

وی اظهارداشت: باید موفقیتهای اخیر عراق در مبارزه با داعش و برگزاری انتخابات پارلمانی مورد حمایت جدی جامعه بین الملل قرار گیرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر، بحران های زیادی بر عراق تحمیل شد و برخی طرف ها با درک نادرست از تحولات این کشور، به دنبال تغییر مبادلات سیاسی بودند.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز تأسف از تداوم حمایت ها از تروریسم در منطقه گفت: ما به حمایت های خود  از عراق ادامه می دهیم تا این کشور بتواند نقش طبیعی خود را در منطقه ایفا کند.

تهران و بغداد از روابطی راهبردی برخوردارند

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: انتخابات اخیر عراق نشان داد که با فروپاشی داعش زمینه تقویت روند سیاسی و وفاق ملی بیش از پیش فراهم است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تهران و بغداد از روابطی راهبردی برخوردارند. روابط خوب عراق با همسایگان مورد تأکید تهران است.

امیرعبداللهیان اظهارداشت: احترام به حاکمیت ملی و حفظ کرامت عراقی ها یک اصل ثابت و مهم است. 

وی در ادامه گفت: تهران معتقد است که عراق نباید محل تسویه حساب و منازعات برخی کشورهای دارای نقش غیرسازنده منطقه ای و فرامنطقه ای باشد.

والپور گفت: بازسازی عراق نیازمند تلاش های بین المللی است

آلیس والپور، دستیار دبیرکل سازمان ملل و معاون نماینده ویژه دبیرکل  در امور عراق در این دیدار از نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و کمک به عراق قدردانی کرد.

والپور ضمن تأکید بر اهمیت تحولات عراق گفت: بازسازی عراق یکی از موضوعات کلیدی در شرایط کنونی عراق است. 

وی افزود: بازسازی عراق نیازمند تلاش های بین المللی و همه جانبه از طریق سازمان های بین المللی و مشارکت کشورهای همسایه است. 

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق بر ضرورت وجود وفاق ملی تأکید کرد. وی در ادامه اظهار داشت: کمک به بهبود وضعیت اقتصادی،‌ سرمایه گذاری، باز کردن مرزها و هدایت منطقه ای یکی از نقش های همسایگان در مساعدت به عراق است.

والپور برضرورت گفتگوهای پایدار میان حاکمیت عراق با تمام همسایگان در جهت حل مسائل و مشکلات عراق تأکید کرد.

شایان ذکر است؛ طرفین در این دیدار، نسبت به روند سیاسی و آینده عراق در منطقه ابراز خوشبینی کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار