سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

قاچاقچیان راه‌های جایگزین را برای انتقال مواد به ایران انتخاب کرده‌اند

پرویز افشار گفت: قاچاقچیان که در حوزه مرزهای زمینی با مشکل مواجه شدند، امروز راه‌های جایگزینی را جهت قاچاق مواد انتخاب کرده‌اند که مهم‌ترین آن راه دریایی است.
کد خبر: ۲۹۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ - 20June 2018

قاچاقچیان راه‌های جایگزین را برای انتقال مواد به ایران انتخاب کرده‌اندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز (چهارشنبه 30 خردادماه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت مواد مخدر، اظهار داشت: ۲۶ ژوئن یا ۵ تیر سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر تعیین شده است و ما هم در ایران به عنوان یک کشور پیشرو در مبارزه با مواد مخدر دور هم جمع می‌شویم تا برای مبارزه راهکار‌های جدیدی بیابیم.

افشار ادامه داد: امسال سعی کرده‌ایم حضور مردم را در مبارزه با مواد مخدر توسعه دهیم. برنامه‌ها از یکم تا ششم تیرماه بر اساس شیوه نامه طراحی شده در سراسر کشور برگزار می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بیش از ۳۸۰ برنامه برای هفته مبارزه با مواد مخدر به دست ما رسید که از مجموع آن‌ها شیوه نامه‌ای برای سراسر کشور تدوین شد. در تهران یکی از سران قوا و وزیر کشور در همایش حضور خواهند داشت. همچنین امسال مراسم امحای مواد مخدر در ۵ استان برگزار می‌شود که دو برنامه همزمان در تهران و یکی از استان‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: در حاشیه مراسم امسال از خانواده شهدا و ایثارگرانی که از تیرماه سال گذشته تا امسال برای مبارزه با مواد مخدر جان در طبق اخلاص گذاشتند، تقدیر خواهد شد.

افشار تصریح کرد: در این هفته خدمات درمان برای افرادی که نیاز به درمان دارند، به صورت رایگان انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: براساس آمار سه ماهه اول سال ۹۷ عملکرد ستاد در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر، مجموعه کشفیات مواد تا روز گذشته حدود ۲۱۲ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۱ تن یعنی حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میزان کشفیات پلیس ۱۹۷ تن بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴.۵ رشد داشته است.

افشار گفت: براساس آمار ۱۰ استان در کشفیات پیشتاز بودند؛ از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، تهران، گلستان، خراسان رضوی و یزد و ... هستند که سهم سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در مجموع ۵۳ درصد کشفیات بوده است.

وی افزود: کشف قرص‌های روان گردان حدود ۱۳ درصد رشد داشته و حدود ۷۰ درصد مواد پیش ساز کاهش داشته است؛ چرا که در خصوص این مواد سخت‌گیری بیشتری شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: براساس آمار سال ۹۷، توقف خودرو‌های حمل مواد حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر سال ۹۶ حدود ۳هزار و ۱۲ نفر بوده که براساس گزارش وزارت بهداشت، این آمار حدود ۵.۶درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: تغییر مسیر قاچاق مواد مخدر از مسیر‌های زمینی به دریایی باعث شده که قاچاقچیان از مسیر‌های دریایی برای قاچاق استفاده کنند. در کشور ما نیز افزایش ۱۰۰ درصدی قاچاق مواد مخدر از مرز‌های دریایی استان بوشهر و همچنین برخی از مسیر‌های استان خوزستان نشانگر استفاده قاچاقچیان مواد مخدر از مسیر‌های دریایی به عنوان مسیر جایگزین است.

افشار در ادامه تصریح کرد: طی ماه گذشته در مرز‌های آبی استان خوزستان محموله بزرگی از مواد مخدر کشف و ضبط شد که میزان آن بالای یک تُن بوده است.

وی تأکید کرد: بستن مرز‌ها و راه‌های ورود مواد مخدر به آسانی امکان پذیر نیست و روزانه هزاران کامیون از مرز‌های سراسر عبور می‌کند که ممکن است برخی از آن‌ها قاچاق مواد مخدر را حتی به صورت رسمی نیز انجام دهند و نمی‌توان گفت که بستن مرز‌ها کار ساده‌ای است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: در حال حاضر قاچاقچیان تلاش می‌کنند تا ۳۰ درصد از مواد مخدر را از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران جابجا کنند و این میزان تا پیش از این بیش‌تر بود و با نظارت بیشتر در مرز‌ها در حال حاضر به آمار فوق کاهش پیدا کرده است.

افشار اضافه کرد: قاچاق مواد مخدر پر سود است و به قول قاچاقچیان به ریسکش می‌ارزد که آن‌ها به این عرصه ورود کرده و به قاچاق مواد مخدر از طرق مختلف مرز‌های زمینی و دریایی اقدام کنند و همانطور که گفته شد در حال حاضر بیشتر از مرز‌های دریایی سوء استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: درباره اینکه می‌گوییم انسداد مرز‌ها به راحتی امکان پذیر نیست، باید به چند نکته توجه کرد که جمعیت قابل توجهی در کشور که آمار آن‌ها به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر می‌رسد مبادرت به مصرف مواد مخدر می‌کنند؛ بخشی از مواد وارد شده به کشور توسط این افراد مصرف می‌شود و اگر با یک آمار سطحی بگوییم که هر یک از مصرف کنندگان یک گرم از مواد مخدر قاچاق شده به کشور را مصرف می‌کنند، سهم مصرف کنندگان از مواد وارد شده به کشور سهم قابل توجهی است.

افشار گفت: بنده این را که بیشترین تاثیر و تاثر در خصوص قیمت مواد مخدر ناشی از نوسانات ارزی است را قبول ندارم و معتقدم ما بیشترین تاثیر و تاثر را از معادله عرضه و تقاضا داریم.

وی افزود: هرچه میزان عرضه بیشتر باشد، قیمت مواد نزول پیدا می‌کند و به هر میزانی که عرضه کمتر و مبارزه با آن سخت‌تر باشد قیمت مواد سیر صعودی خواهد شد. اگر بیماران و معتادین به قاچاقچیان مواد مخدر اعتماد نکنند و به سمت و سوی مواد درمانی بیایند، کشش بازار کم شده و این بلای خانمان سوز محدوتر می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر سنتی که ما در نزدیکی کشورهای منبع تولید آن هستیم، به‌هیچ‌وجه تحت تاثیر نوسانات ارزی نیست؛ اما قیمت شیشه چون مواد اولیه آن از دیگر کشورها وارد می‌شود تا حدودی تحت تاثیر قیمت ارز است؛ ولی در کشور ما گران شدن شیشه بیشتر به دلیل کنترل موثر در این رابطه بوده است.

وی تصریح کرد: در کشور ما مواد مخدر لوکس و گران قیمت همچون کوکایین و... وجود ندارد بیشتر مواد مصرفی تریاک و مشتقات آن است و همچنین شیشه و گل نیز موارد مصرف داخلی دارند. مواد مخدر مورد نیاز برای داروسازی و مصارف درمانی به صورت کنترل شده در اختیار سازمان‌های بهداشتی دارویی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار