صلیب سرخ جهانی اعلام کرد؛

رشد گروه‌های مسلح طی ۶ سال اخیر بیش از ۶۰ سال قبل است

بر اساس تحقیق کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ تعداد گروه‌های مسلح ایجاد شده طی ۶ سال اخیر از ۶۰ سال گذشته بیشتر است.
کد خبر: ۲۹۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵ - 20June 2018

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، بنا به تحقیق انجام شده بوسیله کمیته بین المللی صلیب سرخ، علاوه بر دو برابر شدن شمار مخاصمات مسلحانه غیر بین ­المللی از آغاز قرن، طرف­های مخاصمه نیز افزایش یافته ­اند و پیامد آن نیز افزایش خطر برای غیرنظامیان و چالش­ فزون­تر برای کارکنان بشردوست بوده است.

ریشه ­های خویشتن­داری در جنگ، عنوان پژوهشی است که اخیرا و بوسیله صلیب سرخ جهانی انتشار یافته است و این پژوهش تلاش می­ کند درک بهتری از شرایط متغیر میدان های نبرد بدست دهد.

بنا به این گزارش، تنها یک سوم مخاصمات امروزی میان دو طرف است. تقریباً نیمی از تمامی مخاصمات (44 درصد) میان سه تا 9 نیروی معارض می ­باشند و در یک چهارم مخاصمات بیش از 10 طرف در حال مبارزه هستند.

برای مثال، در پایان جنگ در لیبی (اکتبر 2011)، تنها در شهر مصراته 236 گروه مسلح به ثبت رسیدند و یک مرکز تحقیقاتی در سال 2014 بیش از 1000 گروه مسلح در حال مبارزه در سوریه را ثبت نمود.

گروه­های جهادی در بخش قابل توجهی از مخاصمات امروز (40 درصد) حضور دارند. همچنین قابل توجه است که بخش عمده مداخلات خارجی علیه گروه­های جهادی هدایت می­ شوند.

مطالعه ریشه ­های خویشتن­داری در جنگ برگرفته از بررسی­ها، مصاحبه­ ها و تحلیل نیروها و گروه­های مسلح است که نیروهای مسلح استرالیایی و فیلیپینی؛ گروه­های اسلامی مانند انصارالدین؛ گله­ داران مسلح سودان جنوبی؛ و فارک در کلمبیا را در بر می گیرد. این مطالعه شامل اولین بررسی مبارزان فعال تمام وقت در نیروهای دولتی پیرامون مسائلی درباره حقوق بین­ المللی بشردوستانه، اخلاق مبارزه و رفتار در برابر غیرنظامیان در حین مخاصمات است.

یکی از نویسندگان گزارش می ­گوید: «مطالعه ما نشان می­دهد که آموزش رسمی در حقوق بین­ المللی بشردوستانه تأثیر حقیقی در میدان نبرد دارد. همچنین به طیف گسترده تأثیر بیرونی بر حاملان سلاح اشاره دارد و نشان می­دهد که هنجارهای غیررسمی نیز می ­توانند اثر مهمی بر رفتار در مخاصمه داشته باشند. این نوع تحقیق به کمیته بین ­المللی صلیب سرخ کمک می­کند تا کارآمدتر و مؤثرتر به اهداف بشردوستانه خود دست یابد.»

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین ­المللی صلیب سرخ می­ گوید: «در صورت احترام بیشتر برای قواعد جنگ، شمار افرادی که در جریان مخاصمات رنج می­ کشند بسیار کاهش خواهد یافت. این مطالعه شواهدی درباره عوامل مروج خویشتنداری در اختیار ما قرار می ­دهد و به پیشگیری از خشونت­ها کمک می ­کند. این مطالعه اشاره دارد که کمیته بین­ المللی صلیب سرخ و دیگران از چه راه­هایی می­توانند شمول حقوق بین­ المللی بشردوستانه در دی ان ای تمامی نیروهای مسلح و گروه­های مسلح را تضمین کنند.»

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار