برادر شهید چمران:

شهید چمران از تحریم ایران خوشحال شد/ نخستین موشک کشورمان در دوران دفاع مقدس ساخته شد

چمران گفت: زمانی که خبر تحریم ایران را به شهید چمران رساندم، خدا را شکر کرد و گفت «من بارها درخواست کردم که در عرصه نظامی تولید داشته باشیم اما هر بار پاسخ شنیده‌ام که فعلا وارد داریم. امروز که تحریم شدیم می‌توانیم به روی پای خودمان بایستیم.»
کد خبر: ۲۹۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶ - 20June 2018

شهید چمران از شنیدن خبر تحریم خدا را شکر کرد/ نخستین موشک کشورمان در دوران دفاع مقدس ساخته شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، مهدی چمران در مراسم یادواره شهید مصطفی چمران اظهار داشت: مصطفی معتقد بود که ما می‌توانیم در مقابل تحریم‌ها بایستیم. از این رو مرکز گسترش صنایع دفاع را ایجاد کرد. امروز می‌بینیم که بر این پایه، دشمنان ما اعم از آمریکا و اسرائیل از توان داخلی کشور به هراس آمده اند.

وی افزود: زمانی که برادرم به عنوان وزیر دفاع منصوب شد، ما تحریم شدیم. روزی یکی از دوستانش از نیجر به ایران آمد تا با مصطفی ملاقات داشته باشد. آن روز به طور رسمی اعلام شده بود که ایران از سوی کشورهای دیگر به ویژه آمریکا تحریم شده است. خبر را به مصطفی دادم. واکنش وی برایم جالب بود. دستش را بلند کرد و گفت «خدا را شکر». بسیار از این رفتارش تعجب کردم. برادرم گفت «من بارها درخواست کردم که در عرصه نظامی تولید داشته باشیم اما هر بار پاسخ شنیده‌ام که فعلا وارد داریم. امروز که تحریم شدیم می‌توانیم به روی پای خودمان بایستیم.» دوست برادرم کنجکاو شد تا از مکالمات ما با خبر شود، زمانی که در جریان موضوع قرار گرفت، گفت «اگر شما نگران خودتان نیستید، نگران ملت مسلمان نیجر باشید که امیدشان به انقلاب اسلامی است.»

چمران تصریح کرد: زمانی که جنگ شروع شد، ابتدا با تفنگ «ژ3» می‌جنگیدیم، مدتی بعد با «ام یک» و سپس با «برنو» می‌جنگیدیم. آن زمان با مشکل کمبود مهمات و وسایل جنگی دست و پنجه نرم می‌کردیم تا اینکه شهید چمران تصمیم گرفت تا نخستین موشک را در کشور بسازد. وی نخستین موشک و زیردریایی چریکی را در آن دوران ساخت و امتحان کرد.

وی با بیان اینکه تمام کارهای شهید چمران برای رضای خدا بود و این امر رمز پیروزی وی بود، گفت: شهید چمران ابتکارات زیادی همچون ساخت خودروی شنی، ساخت پل چریکی، حمله در شب و ... در دوران جنگ داشت که پس از شهادت تا پایان جنگ به کار گرفته شد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از مادر شهید مجید اسماعیلی، برادر شهید اکبر چهره قانی، فرزند مرحوم ابوترابی فر تجلیل شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها