سفیر فلسطین در ژنو عنوان کرد؛

پشت پرده خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

سفیر فلسطین در ژنو گفت: آمریکا با خروج از شورای حقوق بشر به دنبال خروج از زیر فشار محکومیت‌های بین‌المللی در نتیجه حمایت از جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل علیه فلسطینیان است.
کد خبر: ۲۹۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ - 21June 2018

پشت پرده خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، پایگاه خبری فلسطین الیوم، در یادداشتی با عنوان «پشت پرده خروج آمریکا از شورای حقوق بشر» آورده است: تصمیم آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل، واکنش‌های بین‌المللی، عربی و داخلی را در میان انتقادات گسترده مقامات سازمان ملل و حقوقدانان و نهادهای بین المللی به همراه داشت.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه با قرائت یک بیانیه مطبوعاتی، تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام کردند.

در این خصوص «ابراهیم خریشه»، سفیر فلسطین در ژنو اظهار داشت: خروج آمریکا از شورای حقوق بشر در چارچوب سیاست آمریکا برای جدا کردن خود از جهان و مخالفتش با جهان چند قطبی و نهادهای حقوقی بین‌المللی است و با این کار برنامه‌های اسرائیل را از طریق سفیر سازمان ملل در نیویورک پیاده می‌کند.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو «القدس» ضمن تاکید بر بی اثر بودن تصمیم آمریکا بر شورای حقوق بشر گفت: این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند به دفاع از حقوق بشر در دنیا وفادار باشد و بالعکس آمریکا یکی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بین‌المللی و انسانی در دنیاست.

این مقام فلسطینی تصریح کرد: آمریکا با توسل به تصمیم خروج از شورای حقوق بشر به دنبال خروج از زیر فشار محکومیت‌های بین المللی در نتیجه حمایت از جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل علیه فلسطینیان است.

وی ادامه داد: آمریکا با خروج از شورای حقوق بشر می‍خواهد دیگر اعضای شورا را برای خارج کردن بند هفت مربوط به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از دستور کار این شورا تحت فشار قرار دهد.

خریشه گفت: وزیر خارجه انگلیس در جلسه افتتاحیه روز دوشنبه گذشته خواهان لغو بند هفتم شورای حقوق بشر شده و تهدید کرد که کشورش به تصمیم های مربوط به فلسطین رای منفی خواهد داد.

سفیر فلسطین در ژنو اظهار داشت: آمریکا بارها تلاش کرده که بند هفت دستور کار شورای حقوق بشر را بردارد که این کار نشانه انزوای دولت آمریکا و ناتوانی کامل آن در متقاعد کردن اطرافیانش به سیاست‌هایش است.

خریشه گفت: بند هفت شورای حقوق بشر مربوط به رژیم اشغالگر اسرائیل و تخلفات وی در اراضی اشغالی فلسطین است و این بند به عنوان یک کور سوی امید باقی خواهد ماند تا جامعه بین المللی تخلفات اسرائیل را معرفی کرده و خواهان حقوق ملت فلسطین شود.

وی افزود: خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین در راستای تلاش برای تاثیرگذاری بر کمیته حقیقت یابی است که این شورا درباره حوادث اخیر در نوار غزه و تحقیق درباره تخلفات اسرائیل تصویب کرد.

«صلاح عبدالعاطی»، وکیل و فعال حقوقی نیز خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را نشانه تحقیر و نادیده گرفتن اصول و قوانین بین المللی و انسانی برشمرد و گفت: آمریکا خواهان شورای حقوق بشری با معیارهای آمریکایی است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری «فلسطین الیوم» اظهار داشت: آمریکا گاهی اوقات جامعه بین المللی را با کاهش حمایت مالی تهدید می‌کند و گاهی دیگر با این گمان که خروجش از شورای حقوق بشر مشروعیت را از این شورا می‌گیرد اما باید گفت تصمیم آمریکا بار دیگر مساله فلسطین را در شورای حقوق بشر پیروز خواهد کرد.

عبدالعاطی گفت: شورای حقوق بشر با صدور تصمیم تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه و تخلفاتش در حق فلسطینیان به نفع مساله فلسطین پیروز شد بخصوص که محکومیت‌های بین المللی نسبت به جرایم اسرائیل در حق غیرنظامیان و تظاهرات کنندگان در مرز نوار غزه و حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر افزایش شدیدی یافت.

عبدالعاطی از جامعه بین المللی و عربی خواست آمریکا را به دلیل حمایت از رژیم اشغالگر اسرائیل و جنایاتش در حق فلسطینیان رسوا کند و گفت: این کار هم با ادامه شکایت‌ها به دادگاه کیفری و حمایت از شورای حقوق بشر و تاکید بر حقوق ملت فلسطین امکان پذیر است.

زید رعد الحسین، کمیساریای عالی حقوق بشر هم در توئیت خود اظهار داشت: تصمیم آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ناامید کننده و غیرمنتظره بود.

وی افزود: با توجه به وضعیت حقوق بشر در دنیای امروز شایسته بود آمریکا تلاش‌هایش را در این شورا تقویت کند نه اینکه از آن خارج شود.

رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: آمریکا با تصمیم برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل ضعف خود و ناتوانی در دفاع از مواضع خود را نشان داد.

کنستانتین کاساچوف تاکید کرد: کشورهای قدرتمند با اطمینان خاطر از مواضع خود، به اثبات درستی و حقانیت آن در هر شرایط حتی در صورت قرار گرفتن در اقلیت ادامه می‌دهند.

شورای حقوق بشر یک نهاد رسمی بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال 2006 و مرکب از 47 کشور تشکیل شده که مسئولیت تقویت حقوق بشر و حمایت از آن در همه جای جهان را برعهده دارد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «نیکی هیلی»، نماینده این کشور در سازمان ملل بامداد چهارشنبه خروج این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را اعلام کردند.

پامپئو، در شرایطی که کشورش به حمایت از جنایتکاران بین‌المللی و روی کارآوردن دیکتاتورهای مستبد در نقاط مختلف جهان متهم است و به تازگی با زندانی کردن مهاجران در قفس جنجالی تازه آفریده مدعی شد که دولت ترامپ خود را به محافظت از «آزادی خدادادی تمامی انسان‌ها» می‌داند.

پامپئو تصریح کرد: «شورای حقوق بشر در رسیدن به اهدافش ناکام مانده است. رژیم های استبدادی با سوابقی وحشتناک در زمینه حقوق بشر مانند چین، کوبا و ونزوئلا جزو اعضای این شورا هستند.»

وی گفت: «جهت گیری‌های بی وقفه و آشکار شورای حقوق بشر علیه اسرائیل، غیرقابل کنترل است. این شورا از زمان تاسیس، قطعنامه‌های بیشتری در محکومیت اسرائیل صادر کرده تا علیه مجموع کل کشورهای دیگر صادر کرده باشد.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ با رأی مثبت به بند هفتم مربوط به وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، رسیدگی به تخلفات رژیم صهیونیستی را به یک موضوع دائمی در دستور کار این شورا تبدیل کرد.

آمریکا ماه گذشته تلاش داشت با رأی‌گیری بر سر قطعنامه‌ای در مجمع عمومی، این بند را لغو کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به قطعنامه‌های سازمان ملل در محکومیت رژیم صهیونیستی، شورای حقوق بشر را به «تمرکز غیرمتعادل» روی رژیم صهیونیستی و «خصومت‌ورزی بی‌پایان» با این رژیم متهم کرد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار