روسیه مجدداً ادعا‌ها درباره استفاده دمشق از سلاح شیمیایی را رد کرد

مقامات وزارتخانه‌های خارجه و دفاع روسیه امروز (جمعه) در کنفرانسی خبری درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تاکید کردند، در «دوما» هیچ حمله شیمیایی رخ نداده است.
کد خبر: ۲۹۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ - 22June 2018

وزارت‌های دفاع و خارجه روسیه مجددا ادعا‌ها درباره استفاده دمشق از سلاح شیمیایی را رد کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری با یک مقام وزارت دفاع این کشور تاکید کرد، تجهیزاتی که نشان خواهیم داد از سوی تروریست‌ها در سوریه استفاده شده‌اند که دستی هستند، اما خطرناک هستند.

وی افزود: بخشی از این تجهیزات در غرب ساخته شده‌اند و ما دلایلی را درباره ورود آن‌ها از اروپا منتشر می‌کنیم.

«ایگور کریلوف» فرمانده نیرو‌های پیشتیبانی در برابر مواد رادیو اکتیو و سلاح‌های شیمیایی و میکروبیولوژیک در ارتش روسیه امروز اعلام کرد، سازمان کلاه‌سفید‌ها در چهار آوریل ۲۰۱۷ در خان شیخون اقدامی تحریک آمیز در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی ادعایی را ترتیب داد و این مساله را حفره به جا مانده بعد از انفجار ثابت می‌کند که نشان نمی‌دهد ناشی از استفاده از سلاح شیمیایی قوی باشد.

کریلوف افزود: تحلیل و بررسی گزارش نشان داد؛ مختصات حفره زمینی اشاره دارد به اینکه آن در نتیجه انفجار بمبی کوچک کار گذاشته شده در زمین بود نه موشکی که از هواپیما شلیک شده باشد. باید یادآور شوم قبل از پایان تحقیقات این حفره با خاک پوشانده شده بود.

وی خاطرنشان کرد، تصاویر ویدیویی و عکس‌هایی که افرادی را نشان می‌دهند که از پوشش و ماسک لازم در ساعات اولیه بعد از حمله شیمیایی برخوردار نبودند، حیرت آور هستند. این دال بر آن است که گاز سارین در حفره وجود ندارد؛ زیرا زمانی که مواد شیمیایی منفجره در داخل حفره منفجر شود، همه می‌میرند؛ همین طور کسانی که به زخمی‌ها کمک می‌کنند.

وی عنوان داشت: نتایج تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه غیرحرفه‌ای بوده و بر حدس و گمان مبتنی است. اطلاعات کمیته تحقیقات از گروه کلاه سفید‌ها گرفته شده و ساختگی هستند.

این مقام وزارت دفاع روسیه عنوان داشت، مقامات سوریه خودشان در هشت ژوئن یکی از محل‌های مربوط به برنامه‌های شیمیایی خود در الملیحه را نابود کردند. بیش از ۴۰ تن مواد سمی در مناطق آزاد شده از دست افراد شورشی در سوریه کشف شده است.

وی تاکید کرد: آزمایشگاه شیمیایی متعلق به افراد شورشی در دوما مواد منفجره بسیار دقیق تولید می‌کرد و همچنین در آنجا گاز خردل و کلر کشف شده است. برخی از مواد سازنده گاز خردل کشف شده در دوما در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی تولید شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه تصریح کرد، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخواست دمشق را برای انجام بازرسی در ذخایر شیمیایی افراد مسلح رد کرد.

انتهای پیام/ ۷۱۱

نظر شما
پربیننده ها