مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان:

۴ صیاد ایرانی همچنان در بند دزدان دریایی سومالی هستند

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: از ۲۵ صیاد چابهاری و کنارکی که در بند دزدان و یا دولت‌ سومالی بودند، ۲۱ نفر به ایران بازگشتند اما همچنان ۴ صیاد در بند هستند.
کد خبر: ۲۹۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷ - 23June 2018

۴ صیاد ایرانی همچنان در بند دزدان دریایی سومالی هستندبه گزارش دفاع پرس از زاهدان، به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل شیلات سیستان و بلوچستان، «هدایت‌الله میرمرادزهی» اظهار داشت: 25 صیاد چابهاری و کنارکی در سال‌های اخیر به‌ دلیل ورود ناخود آگاه به آب‌های سومالی توسط دولت‌های خودخوانده و یا دزدان دریایی این کشور به اسارت گرفته شدند.

وی افزود: مهرماه سال 96، 18 صیاد چابهاری در حالی‌ که در آب‌های بین‌المللی مشغول صیادی بودند به‌ صورت ناخود آگاه وارد آب‌های سومالی می‌شوند و مورد تیراندازی گارد ساحلی منطقه خود مختار و خود خوانده  «سومالی لند» قرار گرفته و با کشته شدن ناخدای لنج، ناخدا «حیدر رحمتی» بقیه صیادان اسیر شدند.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که از همان ابتدا انجام گرفت، پیکر ناخدا رحمتی آذرماه به ایران برگشت و بقیه ملوانان نیز هفته گذشته با وساطت واسطه‌ها و پیگیری‌های مستمر اداره‌ کل شیلات و نماینده مردم چابهار در مجلس با وزارت خارجه و نهادهای امنیتی و مذاکره با دولت محلی سومالی لند آزاد و به ایران برگشتند.

میرمرادزهی اضافه کرد: همچنین فروردین 94 نیز 2 لنج کنارکی مورد تعرض دزدان دریایی سومالی قرار گرفتند که در نتیجه آن حدود 20 صیاد به اسارت دزدان در آمدند، برخی از این صیادان بعدها یا به‌ کمک واسطه‌ها و یا خودشان فرار کردند و به ایران برگشتند و متاسفانه 8 تن از آن‌ها بر اثر طولانی شدن مدت اسارت، گرسنگی، تشنگی و شکنجه جان خود را از دست دادند و همچنان 8 صیاد اسیر بودند.

وی گفت: از میان این 8 صیاد زنده مانده که همگی دربند گروه‌های مختلف دزدان دریایی بودند، 4 تن از آن‌ها با کمک سربازان گمنام امام زمان(عج) با یکسری اقدامات امنیتی و اطلاعاتی آزاد شدند و حدود 2 هفته پیش با استقبال وزیر اطلاعات به ایران برگشتند اما همچنان 4 صیاد اسیر دزدان دریایی سومالی هستند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تأکید کرد: همان‌طور که گفتیم صیادانی که دربند دزدان دریایی سومالی از سال 94 بودند به دلیل آنکه در بند یک‌ گروه و یا حداقل دولت مشخص نبودند و نیستند آزادیشان سخت‌تر است، این 4 صیادی هم که آزاد شدند با یکسری اقدامات پیچیده اطلاعاتی آزاد شدند و پیگیری‌ها برای آزاد کردن 4 صیاد دربند باقی‌مانده همچنان ادامه دارد و بر اساس آخرین اطلاعی که به من دادند به‌جاهای خوبی‌ هم رسیده است.

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم همچنان 4 صیاد چابهاری و کنارکی که از سال 94 تاکنون در بند هستند آزاد نشدند و پیگیری‌ها برای آزادیشان از بند گروه‌های مختلف دزدان دریایی ادامه دارد و ان‌شاءالله به‌ زودی آزاد می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار