واشنگتن پست: عربستان و امارات حامی معامله قرن/ ترامپ منتظر رفتن ابومازن بیمار است

یک رسانه غربی از حمایت عربستان و امارات از طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن و انتظار کشیدن دولت ترامپ برای رفتن ابومازن رئیس بیمار تشکیلات خودگردان فلسطین از قدرت خبر داد.
کد خبر: ۲۹۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ - 23June 2018

واشنگتن پست: عربستان و امارات حامی معامله قرن / ترامپ منتظر رفتن ابومازن بیمار استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه واشنگتن پست امروز شنبه در گزارشی به بررسی سفر هیئت آمریکایی به منطقه خاورمیانه و دیدار آن با سران برخی کشورهای عرب منطقه برای بازاریابی طرح سازش موسوم به معامله قرن پرداخت که به گفته ناظران سیاسی هدف نهایی آن از بین بردن مسئله فلسطین است.

در گزارش این روزنامه آمده است: برخی دیپلمات ها و مسئولان پیش بینی می کنند که طرح معامله قرن برای آغاز مذاکره بین طرف های ذیربط در طول هفته های آینده و چه بسا تابستان امسال ارایه شود.

به نوشته این روزنامه، موضوع تاخیر چند ماهه در طرح معامله قرن نیز به علت تحریم آن از فلسطینی ها در اعتراض به سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوده است که شهر اشغالی قدس را پایتخت رژیم اسرائیل دانسته است. ممکن است که ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین چارچوب مطرح شده در آینده (چارچوب بحث درباره معامله قرن) را به طور کامل رد کند.

این روزنامه به نقل از یک مسئول بلندپایه دولت ترامپ به مخالفت ابومازن برای مطالعه پیشنهاد (طرح معامله قرن) و سفر هیئت آمریکایی متشکل از سفر جیسون گرینبلات فرستاده ویژه دولت آمریکا به خاورمیانه و جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ برای تشویق برخی سران عرب به منظور بر فلسطینی ها و ابومازن برای مطالعه طرح معامله قرن اشاره کرد و نوشت: پیش بینی می شود که طرح معامله قرن که ترسیم آن 18 ماه طول کشیده است، حاوی پیشنهادی آمریکا برای حل اختلافات 70 ساله از جمله وضعیت قدس و نیز پیشنهادهای اقتصادی برای کاهش فشار اقتصادی به فلسطینی ها باشد اما انتظار نمی رود که فلسطینی ها را راضی کند که خواهان پایان اشغالگری اسرائیل هستند.

واشنگتن پست نوشت: دولت ترامپ از طریق سران عرب نظیر عبدالله دوم شاه اردن تلاش کرد که به ابومازن فشار بیاورد و روز سه شنبه هیئت آمریکایی با عبدالله دوم هم در همین راستا بود.

این روزنامه خاطرنشان کرد: گزارش های زیادی در رسانه های اسرائیلی مطرح شده است که حکایت از آمادگی عربستان و امارات برای حمایت از طرح معامله قرن و فشار به ابومازن برای تن دادن به ورود به مذاکره است. علاوه بر این عربستان، امارات و کویت (در راستای فشار به اردن) کمک های اقتصادی به این کشور کرده و وعده دو میلیارد و نیم میلیون دلار داده اند. قطر نیز وعده 500 میلیون دلار به اردن داده است.

این روزنامه نوشت: تصمیم ترامپ برای اعلام طرح خود بدون وجود نشانه ای اینکه ابومازن آن را قبول خواهد کرد؛ به این معنا است دولت ترامپ منتظر کسی است که بعد از ابومازن 80 ساله بیمار به ریاست تشکیلات خودگردان خواهد رسید.

واشنگتن پست با اشاره به اختلافات آشکار ابومازن و تیم ترامپ در هفته های اخیر، به نقل از مسئول یاد شده گفت: بخشی از راهبرد آمریکا گذر از نیروهای قدیمی تشکیلات خودگردان برای بازاریابی طرح معامله قرن است.

صائب عریقات از مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان گفت: "طرحی وجود ندارد.. اما کوشنر و گرینبلات می خواهند راهکاری را تحمیل کنند که قدس را پایتخت اسرائیل قرار دهد و شهرک ها را قانونی کند و درگیری را از یک درگیری سیاسی به یک درگیری انسانی تبدیل کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها