سردار دهقان در برنامه نگاه یک:

طرفداران اقدام نظامی علیه سوریه به شدت محتاط باشند/ در ساخت موشک با بردهای مختلف محدودیتی نداریم

وزیر دفاع گفت: طرفداران اقدام نظامی علیه سوریه اگر عاقلانه بیاندیشند باید نسبت به پیامدهای این اقدام نظامی به شدت محتاط باشند چرا که دامنه این بحران قابل کنترل نخواهد بود.
کد خبر: ۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۷ - 10September 2013

طرفداران اقدام نظامی علیه سوریه به شدت محتاط باشند/ در ساخت موشک با بردهای مختلف محدودیتی نداریم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامگاه دوشنبه در برنامه نگاه یک در پاسخ به اینکه آیا اهل گفتوگوی خودمانی هستید، گفت: من چون بچه روستا هستم نمیفهمم خودمانی، رسمی و غیررسمی چیست؟


وی در پاسخ به اینکه آیا نظامیها اخمو هستند اظهار داشت: نظامیها اخمو نیستند اما حتما به دشمن اخم میکنند.


وزیر دفاع با بیان اینکه وزیر شدن من تصادف، توفیق و خواست خدا بود به نحوه آگاهیاش از معرفی به عنوان وزیر دفاع اشاره کرد و افزود: آقای روحانی با من به عنوان گزینه پیشنهادی صحبت نکردند بلکه به عنوان گزینه موردنظرشان صحبت کردند.


سردار دهقان در پاسخ به این سوال که اگر رئیسجمهور انتخاب وزارتخانه ای را به شما میسپردند، کدام وزارتخانه را قبول می کردید، گفت: شاید بیشترین تناسب را با  همین حوزه داشتیم که بیشترین عمر خدمتیام را در نیروهای مسلح گذراندم.


وی در پاسخ به این سوال که شما در دولت نهم معاون رئیسجمهور و رئیس بنیاد شهید بودید، اظهار داشت:بله! در دولت هشتم و نهم و کمی هم دولت دهم.


وزیر دفاع درباره اینکه آن مسئولیت را بیشتر دوست نداشتید، تصریح کرد: برای من مهم این است که چقدر میتوانم موثر باشم.


سردار دهقان دلیل اینکه به وزارت دفاع وزارت جنگ نمیگویند را  عدم نظر ایران به خاک، سرزمینی و کشورها  دانست و افزود: آنچه برای ما مهم است این است که از منافع امنیت ملی خود صیانت کنیم؛ ما به میزانی خودمان را مجهز میکنیم و به میزانی در خودمان اقتدار ایجاد میکنیم که دشمنان جرات تجاوز و فکر تجاوز به ما را نداشته باشند.


وی درباره اینکه در خانه وزیر دفاع هستید یا وزیر جنگ، اظهار داشت: در خانه فقط استراحت میکنم و نه وزیر دفاع و نه وزیر جنگ و نه چیز دیگری هستم.


وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که خانواده از وزارت شما راضی است، گفت: این 2 جنبه دارد؛ یکی محدودیتهایی که برایشان پدید میآید و نمیگذارد در خدمتشان باشم و یکی هم جایگاه خدمتی است که میتوانند از این بابت خوشحال باشند.


سردار دهقان در پاسخ به این سوال که پس از وزارت اخلاقتان که عوض نشده، افزود: زمانی که یک برادر سرباز را میبینم، سعی میکنم پیشی بگیرم و سلام کنم؛ ضمن اینکه احترام نظامیاش را با احترام نظامی جواب میدهم، حتما با لفظ مقدس "سلام علیکم" همراهیاش میکنم.


وی درباره پوشیدن یونیفرم نظامی نیز گفت: قائدتا در مراسم رسمی لباس نظامی میپوشم.


لباس نظامی، لباس زندگی و کفن ماست


وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آیا لباس نظامی را دوست دارید، اظهار داشت: این لباس زندگی و کفن ماست و آن لباس دیگر، لباس یدکی است.


سردار دهقان درباره نظامیشدنش نیز گفت: انقلاب اسلامی که پیروز شد، مانده بودیم که کجا باید رفت و چه کار کرد؟ به طور طبیعی دوران تثبیت نظام مهم است و این تثبیت هم در شرایطی بود که به طور طبیعی ما میپذیرفتیم که دشمن در داخل و بیرون اقدام خواهد کرد و این انقلاب دفاعی متناسب با اقدامات خودش را میخواهد؛ لذا به عضویت سپاه درآمدیم.


وی اولین مکان فعالیتش را نگهبانی در پادگان جمشیدیه معرفی کرد و درخصوص مدت حضورش در جبههها خاطرنشان کرد: مستقیم 2-3 سال در جبههها بودم ولی به دلیل مسئولیتی که داشتم، دائما رفت و آمد داشتم.
 

وزیر دفاع درخصوص به یادماندن صحنه غصهداری از دوران دفاع مقدس در باره دوستانش گفت: خدا رحمت کند شهید باکری تا آخرین لحظه آمدم از کنار دجله به سمت قرارگاه ماند و آن وضعیت برایشان پیش آمد و شهید شدند. با شهید همت و همه شهدا در ارتباط بودیم . از دست دادن یک دوست خیلی سخت است ولی از طرف اینمکه او دوست من بود و به آرزویش رسید، هم یک خوشحالی و تبریکی دارد.


سردار دهقان درخصوص ارتباطش با وزرای پیشین دفاع، اظهار داشت: همه آنها از دوستان اولیه ما در سپاه بودند و هستند.


وی در ادامه در خصوص شخصیت شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: ملتها به طور طبیعی در همه ادوار تاریخی تلاش میکنند که اسطورههایی را بسازند و یا افرادی به صورت اسطوره در درون جامعه خودشان را مطرح کنند و ادبیات خود را بر آن مبنا بسازند، اشعار حماسی خود را در حول آن شکل دهند و به این کیفیت به نوعی حیات اجتماعی خود را بالنده، سازنده و روبهجلو پیش ببرند.


وزیردفاع افزود: ما زمانی که به ملت، فرهنگ و تاریخ خود نگاه میکنیم، به آنجا میرسیم که دین و مکتب ما یعنی تشیع، اسطورههای همیشه جاوید الهی را در درون خود دارد و از نبی مکرم اسلام (ص)، امام علی (ع) و سایر امامان تا سایر ائمهای که در این مکتب پرورش یافتهاند به میزانی که افراد در جامعه قادرند تجلیبخش آن صفات و ویژگیهای مطلوب و یا تقرب به این شخصیتهای الهی پیدا کنند به همان میزان در درون جامعه  به سمت الگوشدن و اسوه شدن حرکت خواهیم کرد.


سردار دهقان ادامه داد: به همین دلیل شهدای ما به صورت عموم و شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی و در راس آنها اگرچه امام به مرتبه شهادت به معنای مصطلح نرسیدند اما همه آنها پرورشیافته مکتب تشیع سرخ علوی هستند. این ماندگاری در نسبتی است که با این مکتب دارند و چون این جنبه از آنها در زمانه ما متجلی است، بهطور طبیعی میتوانند مورد اقبال نسل در حال رشد جامعه قرار بگیرند.


وی با بیان اینکه اگر به روایتی بگوییم شهدا شمع محفل بشریت هستند میتوانند این راهبری و الگو بودن را با وجود خودشان به جامعه ما عرضه کنند، تصریح کرد: شهیدان باهنر و رجایی فرزندان مکتب تشیع و از پرورشیافتگان مکتب سیاسی  امام خمینی (ره) به شمار میروند. آنها دو یار صدیق و وفادار در دوران مبارزه بودند و پس از شکلگیری نظام جمهوری اسلامی نیز نقش زیادی در تداوم انقلاب ایفا کردند. باید بگوییم آنها دو شخصیتی بودند که خود را وقف اسلام و خدمت به مردم کردند و این رمز ماندگاری آنها بود.


وزیر دفاع در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بهانهجوییهای آمریکا برای حمله به سوریه اظهار داشت: آمریکاییها پس از سقوط امپراتوری بریتانیای کبیر، در نیمقرن گذشته در یک تلاش مستمر برای اعمال یک هژمون یا تسلط و سلطه نظامی، سیاسی و اقتصادی بر گستره جهان بودند. در جغرافیای جهان از نظر ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیک نقاطی وجود دارد که در اختیار داشتن آنها تضمینکننده تداوم این هژمون و سلطه سیاسی، نظامی و اقتصادی و حتی فرهنگی است.


سردار دهقان یکی از این نقاط در مجموعه جغرافیای جهان را خاورمیانه دانست و تاکید کرد: سلطه آمریکا در منطقه با هدف تامین امنیت اسرائیل و تامین تداوم جریان امن انرژی از منطقه به سایر کشورها امری است که در سالیان گذشته مورد نظر آنها بوده است. هر آنچه به نوعی تهدیدی برای اسرائیل و یا تهدیدی بر این روند انتقال منابع انرژی از منطقه به خارج و خلاف جهت منافع آنها باشد، تهدیدی برای آنها محسوب میشود و به طور قطعی به دنبال آن هستند تهدیدها را رفع کنند و خودشان را برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه جایگزین کنند.


وی با بیان اینکه امروز وقتی بحث امنیت اسرائیل مطرح میشود، در مقابل آنها محور مقاومت نیز مطرح است، اظهار داشت: در محور مقاومت امروز جریان فلسطینی، حزبالله لبنان، سوریه و ایران قرار دارند و این چهار مجموعه در این مربع معنی میشوند. آمریکاییها به دنبال این هستند که به نوعی مقاومت یا توان این محور را تحلیل ببرند تا قادر به پیشبرد اهدافش در منطقه نباشد و نتواند در مقابل سلطهجویی آمریکا و اسرائیل ایستادگی کند؛ آنها میخواهند این محور را به نوعی از بین ببرند. آمریکاییها برای این استراتژی نیز سعی میکنند برای اقدامات خود در سطح جهان مشروعسازی کنند و  افکار عمومی خود را توجیه و اقدام خود را منطقی جلوه دهند.


آمریکا قادر نیست چین و روسیه را همراه خود کند


وزیر دفاع با اشاره به اینکه آمریکاییها خیلی تلاش کردند تا با گرفتن قطعنامه از شورای امنیت، سازمان ملل و یا با اجماع سازی میان کشورهای عربی منطقه و کشورهای دیگر و همراه کردن کشورهای اروپایی با خودشان به نوعی فضایی را فراهم کنند تا وارد عرصه اینچنینی شوند، تصریح کرد: البته تاکنون این اقدام برای آنها میسر نبوده است و امروز میبینیم که آقای اوباما در اجلاس سران 20 کشور تلاش میکند وفاق یا اجماعی برای اقدام نظامی در سوریه حتی با بهانه کاربرد سلاح شیمیایی به وجود بیاورد اما این اتفاق نیفتاده است و او قادر نیست چین و روسیه را با خود همراه کند تا در شورای امنیت قطعنامهای بگیرد و براساس آن مشروعیت حقوقی برای اقدام خودایجاد کند.


آمریکا توان حمله زمینی به سوریه را ندارد


"از طرفی دیگر آمریکاییها این نگرانی جدی را دارند که توان نظامی حمله زمینی برای اشغال سرزمین سوریه یا سقوط نظام سیاسی سوریه را ندارند و اگر بخواهد کاری بکند باید قاعدتا حمله هوایی انجام دهند و برای حمله هوایی باید نقاطی را مورد هدف قرار دهند اما این نمیتواند موجب سقوط یک نظام سیاسی شوند. لذا اشغال متصور نیست. بحث این است که آنها میخواهند اقدام نظامی خود را  برعلیه مناطقی که کمتر احاطه بر آنها وجود دارد انجام دهند تا موفقیت اخیر ارتش و مردم سوریه را در مقابل با گروههای تکفیری و تروریستی کمرنگ کنند و موازنه را به نوعی به نفع معارضین تغییر دهند".


سردار دهقان درباره اینکه آنها اقدام نظامی انجام خواهند داد و یا نه، اظهار داشت: فکر میکنم اگر عاقلانه بیاندیشند باید نسبت به پیامدهای این اقدام نظامی به شدت محتاط باشند چرا که اقدام نظامی در منطقه به فرمایش مقام معظم رهبری منفجر کردن انبار باروت است و دامنه بحران قابل کنترل نخواهد بود.


وی در پاسخ به این سوال که چرا سرنوشت سوریه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، تصریح کرد: مهمترین موضوع در این زمینه محور مقاومت است چرا که قضیه فلسطین یک قضیه اسلامی است و امام بر این موضوع تاکید کردند. اینطور نیست که ملتهای مسلمان و ملتهای کشورهای عربی بتوانند نسبت به سرنوشت ملت و مردم فلسطین بیتفاوت باشند و از کنار آنچه که بر مردم میگذرد با اغماض عبور کنند.


وزیر دفاع خاطرنشان کرد: امروز و در گذشته تاریخ، سوریه یکی از کشورهایی بوده که خود را در سنگر مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی اسرائیل و دفاع از مقاومت فلسطینی قرار داده است. ما اساسا با جریان فلسطین و محور مقاومت همراهی میکنیم و الا دلیل دیگری وجود ندارد.


حامیان مداخله آمریکا در سوریه، نگران آینده خود باشند


سردار دهقان در پاسخ به این سوال که اگر تهاجم نظامی به سوریه صورت بگیرد، چه وضعیتی در منطقه حاکم خواهد شد، گفت: کشورهایی که امروز حمایتهای مالی و تبلیغات سیاسی برای مداخله نظامی آمریکا در سوریه انجام میدهند، باید نگران آینده خود باشند چرا که امروز نیروهای تکفیری و تروریستها در سوریه جمع شدند و با مردم و نظام این کشور میجنگند.


ممکن است پای دیگران به عرصه نبرد سوریه باز شود


وی با طرح این سوال که آیا این نیروها در درون مرزهای سوریه خواهند ماند و یا به صورت ویروسی در همه کشورها ایجاد بیثباتی خواهند کرد؟ گفت: یقیناً اینگونه نیست که رژیم سوریه و دولت بشار اسد بنشیند و دشمنان بر مردمش بمب بریزند و واکنشی نشان ندهد؛ این واکنش قطعا با تصمیم رهبران سوریه میتواند انجام شود و ممکن است پای دیگران هم به این عرصه نبرد کشیده شود و آن زمان کسی نمیتواند دامنه بحران را مدیریت کند.


وزیر دفاع با بیان اینکه در نظریهپردازی جنگ کسی که جنگ را آغاز میکند، در ابتدا باید به خاتمه آن نیز فکر کند، تصریح کرد: از نظر غربیها که همه چیز را هزینه و منفعت میبینند، آیا میتوان میان هزینههای جنگ و چیزی که به دست خواهد آمد موازنه ایجاد کرد؟ من معتقدم که آمریکاییها و مسئولان کشورهای منطقه و حامیان این اتفاقات تروریستی در سوریه، باید عاقلانه به معادله هزینه و منفعت بیاندیشند و به این بیاندیشند که اقدامی که انجام میدهند، عاقلانه است یا خیر؟


"فکر میکنم که مداخله نظامی آمریکا در منطقه به هر کیفیتی به توسعه بحران، ایجاد خلأ امنیتی و به گیر افتادن آمریکا در این منطقه منجر خواهد شد. این وضعیت مانند سرنوشتی است که برای آنها در عراق و افغانستان اتفاق افتاد".


مسئولان نظامی آمریکا علاقه به همراهی با تصمیمات  سیاسیون ندارند


سردار دهقان با تاکید بر اینکه مسئولان نظامی آمریکا  هم خیلی علاقه ندارند که با تصمیم سیاسی مسئولان سیاسی خود همراهی کنند، در پاسخ به این سوال که واکنش محور مقاومت به حمله نظامی به سوریه چه خواهد بود، اظهار داشت: هر واکنشی، در قبال یک کنش خواهد بود. باید دید اگر اقدامی از سوی آمریکا صورت گرفت، این اقدام در چه ابعادی است و با چه هدف و منظوری انجام میشود. به صورت طبیعی نظام سوریه و کشورهای حامی او متناسب با اقدام آمریکا واکنش نشان خواهند داد.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارزش وجود ولایت فقیه در نظام اسلامی گفت: آنچه که مهم است بحث دفاع در جهاد دفاعی و تدافعی است. این دفاع یک امر واجب بر همه افراد جامعه اسلامی و همه مسلمین در قبال یک کشور اسلامی است. اگر بنا بر این باشد که این دفاع یک امر واجب است و یک نظام سیاسی بر اساس این دفاع صیانت شود، مقوله دفاع اهمیت دوچندانی پیدا میکند.


وزیر دفاع حد دفاع را نیز مهم دانست و افزود: حد دفاع یعنی اینکه کسب آمادگی در حدی باشد که دشمنان خدا نسبت به اقدامی که علیه کشور اسلامی انجام دهند، بترسند و نگران باشند، بنابراین دولت اسلامی و مردم جامعه اسلامی ما بایستی به حدی از اطمینان از نظر بهرهمندی از امکانات و تجهیزات توانمندی خود را ارتقا دهند که دشمنان امروزی و آینده هیچ وقت خیال و تصمیم به تجاوز به سرزمین ما را نداشته باشند.


در سطح منطقه برتری کامل دفاعی داریم


سردار دهقان تصریح کرد: سیاست امروز دفاع ما بر مبنای بازدارندگی موثر و بعضا یک دفاع همهجانبه است. بازدارندگی موثر به این معناست که ما به میزانی از قدرت و اقتدار و تجهیزات و تسلیحات و سامانههای دفاعی و نظامی بهرهمند باشیم که دشمن را از اقدام پرهیز دهیم. ما امروز در سطح منطقه برتری کامل دفاعی به این معنا داریم که کشوری که بخواهد برای ما تهدید باشد، محسوب نمیکنیم؛ از طرفی توانایی دفاعی ما در برابر تهدیدات با برتری کامل همراه است.


"آنچه که میتواند مطرح باشد تهدیدات فرامنطقهای و عمدتاً تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی است. توانمندی دفاعی ما و آسیبپذیری آنها از طرف دیگر و اراده قاطع ملت ما برای مواجهه و مقابل با هر اقدام آنها، اتحاد و وحدت سیاسی و پشتوانه 8 سال دفاع مقدس توان بلامنازع و بازدارنده در برابر هر نیروی متجاوزی است که بخواهد فراتر از مرزها اقدامی را انجام دهد".
 

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آیا این توانمندی کشور را مطلوب ارزیابی میکنید، گفت: من فکر میکنم باید این را یک حقیقت مسلم دانست.


سردار دهقان خاطرنشان کرد: ما وقتی از توان دفاعی میگوئیم، مجموعه نیروهای مسلح به علاوه نیروهای فراگیر بسیجی را نیز به آن اضافه میکنیم. این مجموعه نیروهای مسلح که وزارت دفاع عضوی از این خانواده بزرگ است، مجموعهای از توانمندیها و قابلیتهایی است که ویژگیهای بالایی دارد.


وی افزود: اولا توان تحقیقاتی بومی بسیار گستردهای متکی بر نیروهای دانشمند، جهادگر و با روحیه بسیجی داریم که در طول 3 دهه گذشته همیشه مرزهای نتوانستن را شکستهاند و از پیش رو برداشتهاند؛ دوم، مجموعه ساختار و فرایندهای اداری که ما را از انعطافی بهرهمند میکند که بتوانیم متناسب با نیازها و شرایط محیطی و وضعیت داخلی توانمان را سازمان دهیم و طرحهایمان را بسیج کرده و پای کار بیاوریم.


وزیر دفاع بهرهمندی نیروهای مسلح از عنصر فرماندهی ولی فقیه و فرمانده کل قوا را سومین عامل مهم دانست و افزود: مجموعه انسانی عظیم و برخورد از روحیه بالا و فرهنگ شهادت این قابلیت را ایجاد میکند که ما در جهت تولید و به کارگیری سامانهها، سیستمها و جنگافزارهای موردنیاز خودمان بتوانیم در کوتاهترین زمانهای ممکن بهترین پاسخها را دریافت کنیم.


سردار دهقان با بیان اینکه امروز تمامی مراکز پژوهشی کشور در جهت تامین نیازهای دفاعی کشور در وزارت دفاع و نیروهای مسلح به کار گرفته میشود، گفت: اگر بحث حرکت در مرزهای دانش مورد هدف باشد به آن سمت حرکت کردهایم و فضایی فراهم شده که توان بسیار گسترده تحقیقاتی در یک پیوند ساختارمند کارآمد به وجود آمده است.
 

توجه به تولید در وزارت دفاع/ هر اندازه بخواهیم می توانیم تولید کنیم


وی بحث تولید را از دیگر مقولههای مورد توجه در وزارت دفاع عنوان کرد و اظهار داشت: امروز ما در طراحی، تولید آرایهها، سیستمها و جنگافزارها در سطح ملی از امکانات و فضایی بهرهمند هستیم که هر اندازه که بخواهیم میتوانیم تولید کنیم و امروز در این مورد در وضعیت مناسبی قرار داریم و هر آنچه را که بخواهیم و نیاز داشته باشیم میتوانیم صفر تا صد آن را به صورت بومی انجام دهیم.


وزیر دفاع در خصوص جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه به لحاظ توان تولیدی و دفاعی گفت: باید از 2 زاویه به این موضوع نگاه کنیم؛ یک زاویه  داشتن محصولات ساخت دست خودمان و بومی است، بنابراین وقتی که شما تکنولوژی تولید میکنید، به این سمت نیز حرکت خواهید کرد. ما در منطقه کشوری نداریم که به صورت صددرصد متکی به تکنولوژی بومی دفاعی باشند.


سردار دهقان دستیابی به جدیدترین فناوریهای قابلیتساز و برتریدهنده و تعیینکننده در سطح درگیری را دومین عامل عنوان کرد و ادامه داد: این دو عنصر را اگر در کنار هم بگذاریم خود به خود، به ما یک برتری قابل توجهی نسبت به دیگران میدهد.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آمادگی پاسخ به هر حمله غافلگیرکننده را دارد، اظهار داشت: امروز در کشور از یک هوشمندی امنیتی، سیاسی و دفاعی بهرهمندیم و قادریم با پایش و تحلیل و برآوردهای درست از وضعیت امنیت خود و تهدیدات پیرامونی، به هنگام پاسخ و واکنش مناسب را بدهیم. این هوشمندی و آمادگی بزرگترین عاملی است که همواره میتواند ما را صیانت کند و از تهدید دشمن در امان بگذارد.


وزیر دفاع افزود: اشراف اطلاعاتی ما این پیشبینی را به ما میدهد که پیشگیری کنیم و چون قادر به پیشگیری هستیم، قادر به مقابله نیز هستیم. امروز این توانایی در کشور ما به وجود آمده است.


در نقطه عظیمت به فناوریهای نسل چهارمیم


سردار دهقان در خصوص اولویتهای خود در وزارت دفاع نیز اظهار داشت: اولویت ما متکی بر تدابیر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قواست، آنچه که مورد همت و توجه ماست، تحقق سیاستها، تدابیر ابلاغی، دسترسی به اهداف ترسیم شده و رعایت اولویتهای مربوط به آنهاست. حال اگر از این فضا بخواهیم وارد بخشهای صنعتی شویم، بحث اول ما در حوزه دانش و فناوری است. ما امروز با توجه به تجارب گذشته اینطور باید خود را تعریف کنیم که در نقطه عظیمت به عرصه فناوریهای نسل چهارم هستیم.


"شناخت درست وضعیت، تعریف درست وضعیت جایگاه ما در عرصه و گستره فناوری و دانش محصول، ما را به نقطه مطلوب میرساند. ما یک شعاری داریم که باید توان تمایز و تمرکز داشته باشیم، بنابراین تمرکز را باید در نقاطی متمرکز کرد که بیشترین بازدهی را داشته باشد و این بخش اول کار ما است؛ با یک بررسی مجدد باید در همان مسیری که آمدهایم و تلاش کردهایم براساس همان تدابیر و سیاستهای ابلاغی راه را ادامه دهیم و آن را تبدیل به یک جهش کنیم؛ در همین راستا باید یک پیوند عمیق و نهادینه شده بین خودمان و توان تحقیقاتی و صنعتی کشور به وجود آوریم به گونهای که زنجیره تحقیق و تامین ما یک زنجیره کارآمد شود."

وی با تاکید بر اینکه صنایع دفاعی را باید به شدت منعطف، متحرک، چابک و سبکبال کنیم که توان مهندسی و طراحی آن تجهیزات را داشته باشد، افزود: شرکتهای خصوصی را بر مبنای یک نظام درجهبندی کردیم و متناسب با توانمندی آنها و رعایت الزامات حفاظتی و امنیتی، به آنها امتیاز دادیم. اکنون هم تکلیف ما با آنها روشن است و هم تکلیف آنها با ما.


همکاری 1200 شرکت دانشبنیان و فناورانه با وزارت دفاع


وزیر دفاع با بیان اینکه حدود 1200 شرکت خصوصی در سطح ملی با ما همکاری میکنند، تصریح کرد: اینها شرکتهای دانشبنیان و فناورانه و تولیدی و صنعتی هستند که باید این همکاری توسعه پیدا کند.


سردار دهقان افزود: اگر ما به دنبال دستیابی به تکنولوژیهای برتر هستیم، این امر حتما باید با توسعه نیروی انسانی به عنوان یک وظیفه همراه باشد. ما به سمتی میرویم که تضمینکننده حفظ قابلیت تولید دفاعی باشد و یا به سمتی میرویم که رافع گلوگاههای فناوری و یا صنعتی کشور در سطح ملی باشد و در این زمینه هیچ محدودیتی احساس نمیکنیم.


وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آیا وزارت دفاع در بخش ساخت هواپیماهای غیرنظامی نیز ورود پیدا میکند، گفت: امروز تکنولوژیها سابقه دوگانه دارند ما آنچه را که وارد عرصه بازرگانی میشویم با این هدف است که بتوانیم تکنولوژیهایی را توسعه دهیم، صنایعی را توسعه دهیم که بتواند در خدمت رفع نیازمندیها و گلوگاههای بخش دفاعی باشد یا به عبارتی یک سطوحی برتر از تکنولوژی را به عنوان مثال حاملهای ماهوارهای را در هواپیماها مورد هدف قرار دهیم که خود وصول به نتایج حاصل از این اهداف بنیه فنی و صنعتی ما را تامین میکند. در این شرایط است که در سطح ملی تصمیم گرفته شده و مسئولیتی به ما سپرده میشود و ما نیز به آن سمت حرکت میکنیم.


سردار دهقان در مورد جایگاه ایران در عرصه هوا فضا اظهار داشت: ما امروز جزو 10 کشور دارای فناوری فضایی و حضور در فضا هستیم و همه آنها متکی به تکنولوژی، دانش و توان انسانی و صنعت دفاعی بوده است.


وی در پاسخ به این سوال که وزارت دفاع چه نقشی در پرتاب ماهوارهها به فضا دارد گفت: ما هر موقع لازم باشد ماهواره پرتاب کنیم توان آن را داریم ضمن اینکه خود ما نیز (وزارت دفاع) ماهواره میسازد.
وزیر دفاع در این خصوص که آیا وزارت دفاع در آینده نزدیک این نوید را میدهد که ماهوارهای را رونمایی کند، افزود: این بحثها در حوزه رونمایی در توانایی ما هست و نیاز نیست که بگوییم آن را داریم یا نه و نشان دادیم که این توانایی را داریم، ماهواره را ساختهایم، طول عمر آن را افزایش دادهایم حالا زمانی که بخواهیم بهرهبرداری خاصی بکنیم متناسب با نیازمان مدنظر قرار خواهیم داد ما هم توان تولید آن را داریم و هم توان نگهداری آن در فضا را داریم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت دفاع در بخش ساخت هواپیماهای غیرنظامی نیز ورود پیدا میکند، گفت: امروز تکنولوژیها، سابقه دوگانه دارند. ورود ما به عرصه بازرگانی با این هدف است که بتوانیم تکنولوژیها و صنایعی را توسعه دهیم که بتواند در خدمت رفع نیازمندیها و گلوگاههای بخش دفاعی باشد یا به عبارتی یک سطوحی برتر از تکنولوژی را داشته باشیم. به عنوان مثال حاملهای ماهوارهای را در هواپیماها مورد هدف قرار دهیم که خود وصول به نتایج حاصل از این اهداف بنیه فنی و صنعتی ما را تامین میکند. در این شرایط است که در سطح ملی تصمیم گرفته شده و مسئولیتی به ما سپرده میشود و ما نیز به آن سمت حرکت میکنیم.


جزو 10 کشور دارای فناوری فضایی هستیم


وزیر دفاع در مورد جایگاه ایران در عرصه هوا فضا اظهار داشت: ما امروز جزو 10 کشور دارای فناوری فضایی و حضور در فضا هستیم و همه آنها متکی به تکنولوژی، دانش و توان انسانی و صنعت دفاعی بوده است.


سردار دهقان در پاسخ به این سوال که وزارت دفاع چه نقشی در پرتاب ماهوارهها به فضا دارد، گفت: ما هر موقع لازم باشد ماهواره پرتاب کنیم، توان آن را داریم ضمن اینکه وزارت دفاع نیز ماهواره میسازد.


وی در این خصوص که آیا وزارت دفاع در آینده نزدیک این نوید را میدهد که ماهوارهای را رونمایی کند، افزود: این بحثها در حوزه رونمایی در توانایی ما هست و نیاز نیست که بگوییم آن را داریم یا نه؛ ما نشان دادیم که این توانایی را داریم، ماهواره ساختهایم و طول عمر آن را افزایش دادهایم؛ زمانی که بخواهیم بهرهبرداری خاصی بکنیم متناسب با نیازمان آن را مدنظر قرار خواهیم داد. ما هم توان تولید ماهواره و هم توان نگهداری آن در فضا را داریم.


سردار دهقان در خصوص توان موشکی کشور نیز اظهار داشت: وقتی بحث موشکی میکنیم، ممکن است در ذهن مردم و جامعه پرتابها بالستیکها، غیر بالستیک و سوخت جامد بیاید، اما وقتی بحث موشکی را مطرح میکنیم منظورمان  پرتابهای قابل هدایت است و اینکه موشکی از سکویی یا لانچری از هدفی در دریا و زمین نشانه گرفته شود.


در ساخت موشکها در منطقه بینظیریم/ عدم محدودیت تکنولوژی برای ساخت موشک با بردهای مختلف


وی افزود: ما امروز در ساخت موشکهای بالستیکی انواع سوخت جامد و مایع، موشکهای دریایی ضد سطحی، ضد زیرسطحی، موشکهای ضدهوایی، هوا به هوا، زمین به هوا تقریبا در منطقه بینظیریم و در منطقه کشوری وجود ندارد که از این قابلیتها و توانمندیها برخوردار باشد و چنین صنعتی را داشته باشد.  همه اینها در کشور وجود دارد و امروز ادعا میکنیم که جزء در محدودیتی که تدابیر برای ما در برد موشکی تعیین میکند هیچ محدودیت تکنولوژی برای ساخت موشک با انواع بردهای مختلف نداریم.


وزیر دفاع با تاکید بر اینکه نگاه تهاجمی در ساخت و تولید امکانات دفاعی نداریم و توانمندیهای ما مبتنی بر یک نگاه تدافعی است، خاطرنشان کرد: اگر کسی یک روزی به سرش زد و حماقت کرد و تجاوزی را به کشور ما کرد،پاسخ آن را خواهیم داد و این پاسخ هم بازدارنده و طرف مقابل نگران از پیامدهای اقدام خود خواهد بود. در بحث موشکها باید بگوییم که در ساخت هر نوع موشکی در حوزههای هوایی، زمینی و دریایی صاحب تکنولوژی هستیم که میتوان با تناسب با نیاز و مقابله با تهدید آن را تهیه کنیم. ما امروز از این لحاظ جزء بهترینها در منطقه هستیم.


سردار دهقان در ادامه با اشاره به توانایی شهید تهرانیمقدم در ساخت موشکها گفت: دانش و علم، توانایی و اراده شهید مقدم در به ثمر رساندن محصولات در حوزه موشکی که تامین کننده نیازهای دفاعی ما بود، از بزرگترین سرمایههای ما در کشور به حساب میآمد.


وی در پاسخ به این سوال که افزایش امنیت را از طریق افزایش توان نظامی پیگیری میکنید یا راههای دیگری هم دارید؟ گفت: ما وقتی بحث امنیت ملی را مطرح میکنیم به دنبال آن بحث تحلیل امنیت ملی و قدرت دفاعی مطرح میشود که این قدرت دفاعی شامل قدرت فرهنگی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز میشود.
وزیر دفاع افزود: اینکه مشخص کنیم یک بخش نظامی صرفاً منحصر به حوزه سخت است و یا جنبههای نرمی در آن مورد اهمیت است، باید بررسی شود. فکر میکنم که جنبههای نرم امروزه که عصر، عصر ارتباطات و انتقال سریع اطلاعات است، وجه بسیار تعیینکنندهای پیدا میکند.


سردار دهقان با بیان اینکه جنگ نرم همان دیپلماسی دفاعی است، گفت: دیپلماسی دفاعی در بخش تکمیلی نسبت به سیاست خارجی میتواند امنیتآفرین باشد و یا ضریب امنیت ما را در محیط امنیتی به این معنا ارتقا دهد که ما همکاریهای دفاعی، مبادله قطعات نظامی، مانورهای مشترک، دیدارهای نظامی، همکاریهای تکنولوژیک داشته باشیم. این موارد منجر به یک فهم واقعی از وضعیت نظامی و دفاعی میشود و خود به خود امکان سوءظن و سوءبرداشت و حتی القاء بیرونی در اراده داخلی را کاهش میدهد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران مانور مشترک با کشورهای همسایه خواهد داشت یا خیر، گفت: ما با خیلی از کشورهای همسایه یا منطقه همکاریهای خدمات فنی، آموزشی در حوزه دفاعی داریم و در این بخش صادرکننده هستیم، البته هنوز به بحثهای رزمایش مشترک نرسیدهایم اما در حوزههای امداد و نجاتی و دیدارهای دوستانه همکاریهایی را داریم که باید این موارد ارتقا پیدا کند.


نیروهای فرامنطقهای مانع همکاریهای دفاعی با کشورهای منطقه شدند


وزیر دفاع افزود: در چند سال گذشته نیروهای فرامنطقهای مانع از این شدند که همکاریهای دفاعی ما با کشورهای منطقه توسعه پیدا کند، یعنی اراده خارجی و به نوعی هم شیطنت محیط داخل منطقه منجر به این شده که زمینه همکاری و تعامل کاهش پیدا کند؛ ما فکر میکنیم که در این فضا هر چقدر جلوتر برویم که ملتها نسبت به اهداف سوء نظام سلطه به سرکردگی آمریکا در منطقه هوشیارتر میشوند، زمینه تعاملات نیز افزایش پیدا میکند.


"خیلی از این کشورها که با ما صحبت میکنند از علاقه خود برای افزایش همکاریها خبر میدهند اما موانع نیروهای فرامنطقهای همیشه مانعی بر سر این راه بوده است. ما امید به این داریم که در این دوره جدید فضای سیاسی را در داخل و بیرون فراهم کنیم که بتوانیم در حوزه دیپلماسی- دفاعی نسبت به غرب فعالتر باشیم".
سردار دهقان در پاسخ به این سوال که کدام یک از کشورهای منطقه از اولویتهای بیشتری برای برقراری روابط دفاعی برخوردار هستند، گفت: ما همواره این طور فکر میکنیم که در مناسباتمان، اولویت با کشورهای همسایه و اسلامی هست و بعد به سایر کشورها توجه خواهیم کرد.


وی درباره برخی اظهارنظر کشورهای غیردوست مبنی بر اینکه توان دفاعی ایران تهدیدی برای سایر کشورها محسوب میشود، اظهار داشت: اول از کشورهای منطقه باید این سوال را کرد که چرا این استدلال را میپذیرند؟ چرا که در 100 سال گذشته ما در هیچ جایی از تاریخ کشورمان نداریم که به یک کشور همسایه حمله کرده باشیم؛ علاوه بر این نظام سیاسی ما که مبتنی بر یک مکتب اعتقادی، اسلامی است اساسا تجاوز به دیگری را برنمیتابد و در دکترین دفاعی- نظامی ما چنین تحلیلی وجود خارجی ندارد. ما فکر میکنیم که بزرگترین عامل ثبات برقراری امنیت در منطقه ما ایران اسلامی است.


ایران لنگرگاه تامین ثبات در منطقه


وزیر دفاع تاکید کرد: لنگرگاه تامین ثبات و امنیت در منطقه، ایران است. ایران هراسی به دو منظور انجام میشود، یک عامل به دلیل وجود نامشروع نیروهای فرامنطقهای در منطقه و دیگری القاء عدم امنیت برای ایجاد فروش تسلیحات به این کشورهاست؛ براین اساس کشورهای بیچاره منطقه نیز این را قبول میکنند و منابع سرشار نفتی خود را در این زمینه خرج میکنند.
 

کشورهای منطقه چه کنشی از ایران دیدهاند؟


سردار دهقان برهمین اساس به دیدار خود با سلطان قابوس پادشاه عمان اشاره کرد و افزود: این بحث نیز در این دیدار مطرح شد و من تعجب میکنم کشورهای منطقه کجا و چه کنشی را از ما دیدند که ما را برای خود تهدید حساب میکنند.


روسها به بهانههای غیرحقوقی S300 را تحویل ندادند


وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی از زیردریایی فاتح رونمایی میشود، گفت: رونمایی آن خیلی زمان نمیبرد. در حال حاضر به دنبال شرایط مناسب زمانی هستیم.


وی افزود: زیردریایی فاتح قابل آباندازی شده است اما رونمایی از آن نیازمند زمان مناسبی است. ما زمانی میخواهیم قابلیتی را نشان دهیم و یا سلاحی را تحویل سازمان بهرهبردار دهیم که گاهی هدف است اما گاهی میخواهیم واکنشی را به اقدامی صورت دهیم و یا امیدی را در جامعه احیا کنیم. معتقدم این اطمینان کاملا در جامعه ما به وجود آمده است که ما میتوانیم و توانایی لازم را داریم. انشاالله امیدواریم که در قالب برنامه 100 روزه این رونمایی را داشته باشیم.


وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که ماجرای اس 300 روسی چه خواهد شد، اظهار داشت: ما باید از مقامات روسی این سوال را مطرح کنیم که چگونه یک ابر قدرت سابق و قدرت جهانی امروز قادر به تصمیمگیری در قابل یک قرارداد حقوقی منعقده میان دو کشور نیست؟ ما قراردادی بستهایم و تعهدات متقابلی را ایجاد کردهایم و تعهدات خود را انجام دادهایم. روسها به بهانه قطعنامه 1929 می گویند که از اجرای قرارداد محروم شدهایم در حالیکه کشورهای طرف قراردا

د منعی برای اجرای تمامی قراردادهای قبل از قطعنامه 1929 ندارند و این قرارداد قبل از آن زمان است.
سردار دهقان تصریح کرد: ما قرارداد بستهایم و نیروهایمان را به روسیه فرستادیم و آموزش دیدهاند و در ایران سازمان ایجاد کردهایم؛ نیروهای انسانی را آموزش دادهایم و هزینههای زیادی متقبل شدهایم. آیا این قابل دیدن نیست؟ روسها به بهانهای که نه جنبه حقوقی دارد و در عرف جهانی قابل قبول نیست، از تحویل موشکهای اس 300 خودداری کردند؛ عاقلانهترین راه این است که آنها خود را باور کنند و خیلی دنبال سیاستهای آمریکاییها نباشند.


وی خاطرنشان کرد: آنها تعهدی دادهاند و قراردادی بستهاند و ما به دنبال اجرای قرارداد اس 300 هستیم.
سردار دهقان در پاسخ به این سوال که گفته میشود ایران بودجههای نامتعارفی را به بخش دفاعی اختصاص میدهد، گفت: بانک جهانی و دستگاههای رسمیکشور هرساله بودجه رسمی کشور را منتشر میکنند. اعداد و ارقام بودجه هم چیزی نیست که روی آن خط بکشند و بتوانند روی آن را بپوشانند.


کل بودجه دفاعی ما بعد از جنگ اندازه بودجه نظامی سال گذشته عربستان نیست


وی افزود: لذا همه اعداد و ارقام روشن است و میتوانند نسبت اعتبارات دفاعی ما را با بودجه کل کشور مقایسه کنند. امروز در منطقه از همه کشورها میزان اعتبازات دفاعی ما در نسبت با gdp کمتر است. بعد از دفاع مقدس اگر کل اعتبارات بخش دفاعی را در نظر بگیریم به اندازه خرید سال گذشته عربستان از آمریکا نمیشود؛ چرا که عربستان و امارات مبلغی حدود 120 میلیارد دلار تجهیزات نظامی از آمریکا خریدهاند اما ایران اصلا ظرف سالهای گذشته چنین اعتباری را خرج تقویت بنیه دفاعی خود نکرده است. پس این چه دروغ بزرگی است که در این زمینه مطرح می شود؟


وزیر دفاع تصریح کرد: توان دفاعی ما متکی به قابلیتهایی است که در درون جامعه ما وجود دارد که در طول زمان بعد و از دفاع مقدس شکل گرفته است. اگر سرانه بودجه دفاعی کشور را نسبت به بسیاری از کشورها در نظر بگیریم، این رقم در سطح بسیار نازلی است و با هر شاخصی که مقایسه کنیم هزینه دفاعی ما از بسیاری از کشورهای منطقه پایینتر است.


تحریمها برای شکوفایی صنعت دفاعی مبارک بوده است


سردار دهقان در پاسخ به این سوال که تاثیر تحریمها در شکوفایی صنعت دفاعی کشورمان چگونه بوده است، اظهار داشت: مبارک بو

نظر شما
پربیننده ها