یادداشت/ سید عبدالله متولیان

وقت کارنامه سه ماهه حمایت از کالای ایرانی

سه ماه از سال ۹۷ سپری شد و وقت آن است که دستگاه‌های مسئول و دولتمردان کارنامه خود را در حوزه حمایت از کالای ایرانی به صورت شفاف به مردم عرضه کنند.
کد خبر: ۲۹۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ - 24June 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سید عبدالله متولیان در یادداشتی نوشت: موضوع تحقق شعار سال هرگز نباید میان هیاهو و جنجال‌های تبلیغی کاذب و آدرس‌های عوضی گم شود. به رغم اینکه شیطان بزرگ علاوه براینکه طی سه سال گذشته هرگز به برجام متعهد نبود، اما بالاخره از برجام به شکل ظاهری هم خارج شده و آب پاکی را روی دست برجام ریخته...

سه ماه از سال ۹۷ سپری شد و وقت آن است که دستگاه‌های مسئول و دولتمردان کارنامه خود را در حوزه حمایت از کالای ایرانی به صورت شفاف به مردم عرضه کنند.

موضوع تحقق شعار سال هرگز نباید میان هیاهو و جنجال‌های تبلیغی کاذب و آدرس‌های عوضی گم شود. به رغم اینکه شیطان بزرگ علاوه براینکه طی سه سال گذشته هرگز به برجام متعهد نبود، اما بالاخره از برجام به شکل ظاهری هم خارج شده و آب پاکی را روی دست برجام ریخته و با تصریح و تأکید مقام معظم رهبری و انتظارات به حق مردم مقرر گردید دولتمردان به طور مطلق تکیه خود به برجام را رها نموده و بر اساس ظرفیت‌ها و اولویت‌های داخلی نسبت به موضوع اقتصاد نگاهی جهادی و انقلابی داشته باشند متأسفانه واژه برجام نسبت به شعار حمایت از کالای ایرانی از بسامد بیشتری در بین دولتمردان برخوردار بوده و مردم تغییر محسوسی در باره تحقق شعار سال ۹۷ احساس نمی‌کنند.

طی سه ماه گذشته به‌ویژه در فروردین‌ماه دستگاه‌ها، نهادها، ارگان‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین افراد حقیقی و حقوقی در کنار اصحاب قلم و رسانه در اوصاف حمایت از کالای ایرانی صد‌ها مقاله و یادداشت نوشته و در باره الزامات، استراتژی، سیاست‌ها، موانع، راهکار‌ها و... اطلاع رسانی کرده‌اند و اینک در آغازین روز‌های فصل دوم سال مردم بی صبرانه منتظر گزارش عملکرد مسئولان و دولتمردان در این‌خصوص هستند.

همین چند روز پیش بود (۳۰ خرداد) که مقام معظم رهبری خطاب به هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید فرمودند: «شاخص کمّی برای ارزیابی کافی نیست؛ اینکه ما چه تعداد مصوّبه گذراندیم، کافی نیست؛ بایستی مشخّص بشود که وزن این مصوّبه‌ها در اداره کشور چقدر است؛ چون شما مدیر کشورید و قانونگذار کشور و ریل‌گذارِ حرکتِ اجرا شما هستید، یعنی این بخش مهم از مدیریت در اختیار شما است؛ این چیزی که تصویب شده است، چقدر در رفع مشکلات و پیشرفت کشور و رعایت حال عموم مردم تأثیر داشته است؛ پس صرفاً کمّیت کفایت نمی‌کند، بایستی کیفیت را ملاحظه کرد... قانون باید معضلات اقتصادی را حل کند.

مجلس باید در این جهت حرکت جدی انجام دهد. امروز معضلات اقتصادی کشور در اولویت است.» و اینک مجلس شورای اسلامی باید به مردم گزارش دهد که طی سه ماه گذشته کدام گره را از دست و پای حمایت از کالای ایرانی بازکرده و کدام سنگ را از پیش پای این شعار کلیدی برداشته است.

گزارش کیفی اقدامات مجلسیان در این راستا کافی نیست بلکه مجلس باید در بعد نظارتی نیز نسبت به اجرای دقیق، سریع، کامل و جامع قوانینی که در این زمینه تصویب کرده‌اند توسط دستگاه‌های اجرایی به مردم گزارش بدهند.
در بعد فرهنگ‌سازی نیز باید آثار تلاش رسانه ملی در فرهنگ‌سازی و میل‌سازی برای ترجیح استفاده و حمایت از کالای داخلی در رفتار و عمل مردم مشهود باشد و گزارش کمی صدا و سیما و سایر دستگاه‌های تبلیغی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کافی و رافع مسئولیت‌های آن‌ها نیست.

در این تردیدی نیست که اگر کارنامه حمایت از کالای ایرانی را به ۱۰۰ قسمت تقسیم کنیم بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به دولت بوده و تنها ۱۰ درصد تحقق این شعار در اختیار قوای دیگر نظام است.

بر این اساس مردم منتظر گزارش کمی و کیفی دولتمردان در حمایت از کالای ایرانی در زمینه‌های مختلف از جمله موارد زیر هستند:

۱ - اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه جدی و بی‌امان با ورود کالا‌های قاچاق.
۲ - گزارش اجرای مقررات استاندارد کلی برای جلوگیری از ورود کالا‌های نامرغوب و نامنطبق با استاندارد‌های مورد قبول.
۳ - گزارش جامع، دقیق، کامل و بدون قید و شرط قانون ممنوعیت خرید محصولات خارجی که تولید مشابه داخلی دارند.
٤ - گزارش دقیق در باره رفع مانع مالیاتی بر سر راه تولید؛ توضیح اینکه تولیدکننده داخلی موظف به پرداخت مالیات ۳۰ درصدی است، اما واردکنندگان معاف از پرداخت مالیات هستند.
۵ - گزارش جامع و مانع از پدیده زشت رانت‌خواری آقازاده‌ها و...
۶ - گزارش دقیق و شفاف از نرخ تسهیلات داده شده به تولیدکنندگان داخلی؛ توضیح اینکه در حال حاضر واردکنندگان کالا از صندوق توسعه ملی وام‌های ۸ درصدی می‌گیرند، در حالی که تولیدکننده داخلی پس از عبور از موانع متعدد و هفت خوان رستم و تأمین خواست‌های عجیب و غریب نظام بانکی موفق به دریافت وام‌های با سود حداقل ۱۵ درصد تا بالای ۳۰ درصد می‌شوند.
۷ - گزارش دقیق دولت در باره رفع مانع وثائق بانکی؛ در حالی که در خصوص وام‌های ارزی محل اجرای طرح به‌عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود، اما در باره وام تولیدکنندگان داخلی متأسفانه شاهد درخواست‌های نامعقول و غیرمنطقی بانک‌ها در باره وثیقه هستیم.
۸ - از آنجا که باید کالای ایرانی باشد تا مورد حمایت قرار گیرد حمایت از تولید مقدمه حمایت از کالای ایرانی است بر این اساس باید به صورت شفاف و دقیق گزارشی عملی و کاربردی و اثربخش از اقدامات انجام شده در زمینه حمایت از تولید ارائه کند به نحوی که مشخص شود چند کارخانه با چه ظرفیتی مجدداً راه‌اندازی شده و چند کارگر بیکار شده مجدداً سر کار رفته‌اند.
۹ - گزارش جامع و مانع از کالا‌های مورد حمایت دولت قرار گرفته.
۱۰ - گزارش دقیق از پاکسازی بدنه مدیریتی کشور از مدیران نالایق و بی‌اعتقاد به حمایت از کالای ایرانی.
۱۱ - گزارش جامع و مانع دولت از اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه اصلاح مقررات و قوانین ضد تولید مانند قانون کار، مقررات مربوط به عوارض، تأمین اجتماعی، قوانین مالیاتی و گمرکی و...
۱۲ - ارائه فهرستی از کالا‌های ایرانی مشمول یارانه حمایت از کالای ایرانی.
۱۳ - گزارش دقیق و جامع از اقدامات مؤثر در زمینه حمایت از صادرات کالا‌های ایرانی.

آنچه بیان شد گوشه‌ای از مطالبات به حق و جدی مردم از مسئولان و دولتمردان در باره کارنامه حمایت از کالای ایرانی است. بدیهی است که در شرایط پیچیده کنونی که دشمنان قسم‌خورده نظام کمر همت به شکستن سازمان مالی کشور ستون فقرات نظام بسته‌اند و اعتمادسازی و تقویت اتحاد ملی و هم‌گرایی مردم نظام خنثی‌کننده توطئه‌های پیچیده دشمنان است، شبکه گسترده رسانه‌های داخلی و حامی نظام آمادگی کامل خود را نسبت به انعکاس کارنامه واقعی قوا اعلام داشته و بر این باوریم که در شرایط کنونی گزارش جامع دولتمردان و مسئولان اعتماد مردم به کارگزاران نظام را تقویت خواهد کرد.

منبع:‌ روزنامه‌ جوان

نظر شما
پربیننده ها