عضو انجمن جامعه شناسی ایران:

رسانه ها باید در قبال خبرهایشان مسئولیت پذیر باشند

پرفسور ساروخانی گفت: به رسانه‌های هوشمند و مسئوليت پذير نيازمنديم كه در قبال خبرهايي كه می‌دهند مسئوليت پذير باشند.
کد خبر: ۲۹۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ - 24June 2018

رسانه ها باید در قبال خبرهایشان مسئولیت پذیر باشندبه گزارش دفاع پرس از قزوین، پرفسور «ساروخانی» عضو انجمن جامعه شناسی ایران در اولین همایش نقش دستگاه قضا و رسانه در حقوق عامه که صبح امروز به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: مردمي شدن دستگاه قضايي اولين نكته ای است که باید به آن توجه شود در دستگاه قضا می خواهیم حقوق مردم را استیفا کنیم دستگاه قضا اكتيو بوده و حالا بايد پرو اكتيو باشد و بدون اینکه مردم بگویند باید حقوق آنها را بررسی کند.

وی افزود: اولين نكته ای که دستگاه قضا در بررسی حقوق مردم باید به آن توجه کند این است که نبايد توجه ما به حوزه قضا باعث شود حريم خصوصي مردم از بين برود و اولين شرط آن شناخت خود دستگاه قضا می‌باشد.

پرفسور ساروخانی گفت: رسانه‌ها چيز جديدي نيستند و در قديم هم بوده‌اند مانند جارچی‌ها و غيره، رسانه‌ها وارد دنيا ما شده‌اند اولين چيزي كه ما بايد در مورد رسانه‌ها بشناسيم چيستي آن‌ها می‌باشد نكته دوم سازماني شدن است، نكته سوم برد بالا می‌باشد رسانه‌های می‌توانند صداي شما را به بلندترين جاها برسانند نكته چهارم جهان ما را به جهان ديگري تبديل کرده‌اند.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران بیان کرد: از ابتدا تا انتهاي زندگی رسانه‌ها با ما هستند ما انسان‌های رسانه‌ای هستيم انساني كه هر روز و شب با رسانه سرو كار داريم، رسانه‌ها توانستند تاريخ جهان را عوض كنند اين رسانه‌ها می‌توانند انتقال واقعيت را بدهند يا در مورد واقعيت تحقيق و جستجو كنند.

وی در ادامه با اشاره به آسیب های رسانه خاطر نشان کرد: یکی از آسیب های رسانه ها این است که دچار رقابت زدگي شوند و نگران کننده تر وقتی می شود که رسانه ها شنونده نداشته باشند.

ساروخانی تصریح کرد: خودسانسوری آسیب دیگر رسانه ها می باشد، دستگاه قضا بايد آزاد باشد رسانه‌ها نباید حوزه خصوصي افراد را مورد آسيب قرار دهند ما بايد رسانه‌هایی داشته باشيم كه بتوانند هزینه‌های نقد و بررسي و تحقيق و ناگفته‌ها را داشته باشند وقتي ما به رسانه‌ها قدرت داديم بايد توجه داشته باشيم كه دچار شانتاژ نشوند و به رسانه‌های هوشمند و مسئوليت پذير نيازمنديم كه در قبال خبرهايي كه می‌دهند مسئوليت پذير باشند من اول بايد خود را بشناسم و بعد رسانه را اگر می‌خواهم در نظام قضا باشم.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران عنوان کرد: آستانه افشا مهم است يعني بايد بدانيم هر خبري را در چه موقع بايد انعكاس دهيم كه بقيه دچار ضرر نشوند ما به کنترل‌های چندگانه نيازمند هستيم وقتي كه می‌خواهیم يك خبر را افشا كنيم.

انتهای پیام /

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار