قاسمی در نشست خبری:

توقیف غیرقانونی دارایی‌های بانک مرکزی در دادگاه لاهه رسیدگی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی لاهه به خاطر توقیف غیرقانونی دارایی‌های بانک مرکزی توسط آمریکا جلسه‌ای تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۲۹۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ - 25June 2018

توقیف غیرقانونی دارایی‌های بانک مرکزی در لاهه رسیدگی می‌شودبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز (دوشنبه 4 تیرماه) برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت مقام شهدای هفتم تیر و به خصوص شهید بهشتی پیرامون مقاومت مردم یمن در موضوع الحدیده اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص یمن ثابت بوده و هست و ما تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان را محکوم کرده و می‌کنیم و می‌دانیم که شرایط اسفباری در آن کشور وجود دارد و خواهان ورود جدی سازمان های بین‌المللی و کشورهای دیگر در این مساله هستیم.

وی گفت: ایران سعی می‌کند صدای مظلومیت قربانیان مظلوم یمن از جنایات عربستان به گوش مردم جهان برسد و کمک‌های انسان‌دوستانه هرچه زودتر به مردم این کشور برسد.

قاسمی پیرامون افزود: بر اساس شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی لاهه به خاطر توقیف غیرقانونی دارایی‌های بانک مرکزی توسط آمریکا جلسه ای در 8 یا 12 اکتبر تشکیل می‌شود و باید دید سرانجام شکایت ما برای احقاق حقوق خود چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا تصریح کرد: کشورها و مناطق مختلف جهان در قالب اتحادیه‌ها و سازمان‌ها هریک منافع خود را دنبال و سیاست خود را با دیگر بازیگران بر اساس منافع خود تنظیم می‌کنند. آمریکا هم پیچیدگی‌های رفتاری خود را با سازمان‌ها و اتحادیه‌های مختلف دارد و از جمله با اتحادیه اروپا ولی نمی‌توان این مسائل را با یکدیگر قاطی کرد. در حال حاضر نمی‌توانم به صراحت بگویم که این مساله چه آثاری می‌تواند در روابط اروپا با دیگر کشورهای جهان داشته باشد.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی اروپا به ایران گفت: پس از خروج آمریکا از برجام ما با توجه با علاقه طرف‌های دیگر برجام شامل 1+4، با اروپا، روسیه و چین وارد مذاکره شدیم. در اینجا ما نباید دچار این خطا شویم که صرفا از سه کشور اروپایی نام ببریم و روسیه و چین را در نظر نگیریم.

قاسمی افزود: فکر می‌کنم اگر بسته‌ای قرار است به‌عنوان پیشنهاد به ایران ارائه شود باید مورد توافق هر پنج کشور باشد و لذا باید همه آن کشورها را در قبال برجام مسئول دانست و آنها را به صورت یک مجموعه دید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در خصوص نشست اخیر اوپک و اینکه آیا معاونت دیپلماسی اقتصادی با مقامات روسی رایزنی داشته است یا خیر، اظهار داشت: من از رایزنی معاونت اقتصادی با مقامات روسی اطلاعی ندارم اما وزارت امور خارجه به دلیل ماهیت ذاتی خود در صورت لزوم، اقداماتی را که باید در حوزه روابط اقتصادی خارجی ما انجام دهد، انجام داده و خواهد داد.

قاسمی تصریح کرد: بحث نفت و اوپک از جمله مباحث مرتبط با وزارت نفت است که به نظرم این وزارتخانه به خوبی مسئولیت خود را انجام داده است.

آمریکا علیه ایران جنگ روانی می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جنگ روانی علیه ایران و لزوم روشن‌سازی افکار عمومی داخلی گفت: آمریکا با توجه به سیاست‌های خصمانه و دیرینه خود و به خصوص در دوران آقای ترامپ و با اقدامی که در خروج از برجام داشته، علیه مردم کشور ما با ابزارهای مختلفی اقدامات بسیاری را تاکنون انجام داده‌اند که در مدت زمان خروج آنها از برجام هم این مساله شدت بیشتری پیدا کرده است و یکی از آن اقدامات جنگ روانی است که با شدت و قدرت آن را دنبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: آنها سعی می‌کنند با اخبار اشتباه در فضای سیاسی و رسانه ای ایران ایجاد شبهه کنند، اما مردم ایران با شناختی که در طول 40 سال گذشته از دروغ پردازی‌ها و اتهام زنی‌های آمریکایی‌ها دارند، قطعا فریب آنها را نخواهند خورد و آمریکایی‌ها

هم با شناختی که از مقاومت مردم ایران دارند، می‌دانند تلاش بیهوده‌ای را انجام می‌دهند.

قاسمی درخصوص روابط میان ایران با روسیه و چین در دوران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره تعامل با همه کشورهای جهان بوده و هست و ما از یک سیاست متوازن و متعادلی بر اساس منافع خود پیروی می‌کنیم و قطعا هیچ دو کشوری هم در عرصه بین‌المللی وجود ندارند که به طور کامل و در همه زمینه‌ها با یکدیگر اشتراک داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با توجه به اهمیت دو کشور روسیه و چین به عنوان اعضای مشارکت کننده در برجام و همچنین دو عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و از طرفی با در نظر گرفتن وضعیت جغرافیایی کشور و همسایگی با روسیه، ما باید روابط خوبی با این دو کشور داشته باشیم.

تبریک به اردوغان/ انتخابات اخیر ترکیه یک فرصت جدید برای همکاری جدی تر و بیشتر است

وی در خصوص انتخابات اخیر در ترکیه که منجر به پیروزی مجدد اردوغان شد، بیان کرد: خبر خوشایندی است و از همین فرصت استفاده می‌کنم و به آقای اردوغان این پیروزی را تبریک می‌گویم و همچنین به مردم آن کشور که علیرغم برخی پیش‌بینی‌ها نسبت به مشارکت آنها در انتخابات حضوری چشمگیر در انتخابات پرشور و فراگیر داشتند.

قاسمی ادامه دارد: این انتخابات پایه و اساس امنیت و ثبات بیشتر برای کشور دوست و همسایه ترکیه است و این اتفاقی مثبت و خوشایند هم برای ما هم هست که باید آرزوی موفقیت برای آقای اردوغان جهت تشکیل دولت منتخب مردمی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتخابات اخیر ترکیه یک فرصت جدید برای همکاری‌های جدی‌تر و بیشتر با طرف ترکی به حساب می‌آید، بیان کرد: این فرصت جدید می‌تواند تاثیر بسزایی در تامین بیشتر صلح و امنیت در منطقه داشته باشد و موجبات همکاری‌های بیشتر و گسترده‌تر در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم و همکاری در خصوص موضوع سوریه فراهم آورد.

ایران پس از دریافت بسته پیشنهادی برجامی اروپا سیاست متناسب را اتخاذ می‌کند

وی درباره نشست‌های میان ایران و اروپا در دوران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: ما طرف‌های اروپایی خود همچنان در ارتباط هستیم و به تازگی هم در نشست تهران با طرف‌های اروپایی مذاکره داشتیم و امیدواریم طرف‌های اروپایی بتوانند هرچه زودتر در راستای ارائه پیشنهادات ایران در خصوص تامین خواسته‌های به حق جمهوری اسلامی ایران متناسب با تامین منافع کشور در دوران خروج آمریکا از برجام عمل کند.

قاسمی گفت: امیدوارم پس از دریافت بسته پیشنهادی طرف‌های حاضر در برجام، جمهوری اسلامی ایران هم بتواند سیاست‌های خود را متناسب با آن موارد و بر اساس تامین منافع مردم و کشور اتخاذ کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوع صلح افغانستان و تداوم نیافتن آتش‌بس میان دولت افغانستان و طالبان بیان کرد: ما همواره علاقمند به ایجاد ثبات، امنیت و صلح در افغانستان بوده‌ایم، متاسفانه مردم افغانستان دیر زمانی است که درگیر مشکلات و مسائل بسیاری هستند که امیدواریم با تلاش بیشتر نسبت به ایجاد صلح و ثبات در آن کشور از زندگی آرامی برخوردار شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سطح تماس‌های ایران با گروه طالبان در افغانستان گفت: از سطح تماس‌ها میان این دو اطلاعی ندارم ولی می‌توانم این را بگویم که با توجه به برخی مشکلات دیرینه آن کشور، ما با بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌های آن کشور به دلیل مرز مشترک، ارتباطات معنوی داریم.

قاسمی درباره گسترش جنگ روانی دشمنان علیه ایران افزود: معاندین ایران از آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای معاند منطقه‌ای همواره با دروغ‌پردازی و اتهام‌زنی‌های گسترده به دنبال فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران و جنگ روانی علیه ما و طبعاً به دنبال تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران و ایجاد شک و شبهه در میان آنها هستند.

وی ادامه داد: آقای ظریف روز گذشته به درستی اشاره کردند که ما شاهد خبرسازی‌های بسیاری توسط رسانه‌های مختلف علیه ایران در هفته‌های اخیر بوده و هستیم. به طور مثال، برخی از آن رسانه‌ها ادعا می‌کنند که شرکت‌های بسیاری از ایران رفته‌اند و پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که برخی از آن شرکت‌های عنوان شده در گزارش‌های خبری آنها اصلاً همکاری با ایران نداشتند که حالا بخواهند از ایران بروند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه مردم ایران هم با توجه به سابقه ننگین آمریکایی‌ها و دروغ‌پردازی‌های آنها، به راحتی فریب جنگ روانی دشمنان را نمی‌خورند، گفت: باید همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در مقابل تلاش‌های مذبوحانه دشمنان تلاش کنند تا افکار عمومی کشور روشن شود و لذا باید بهنگام، پاسخگوی سئوالات باشیم تا نگذاریم دشمنان به اهداف خود برسند و من به آنها می‌گویم که «آزموده را آزمودن خطاست».

قاسمی در خصوص برخی اظهار نظرات مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص حضور ایران در سوریه با توجه به نقش مستشاران ایران در آن کشور تصریح کرد: اظهارات رژیم صهیونیستی در خصوص مسائل مختلف در قالب همان جنگ روانی است که صحبت کردیم، چراکه آنها تلاش می‌کنند روابط ایران را با کشورهای مختلف بخصوص کشورهای منطقه دچار خدشه کنند. ما با روسیه همکاری‌های خود را در موضوع سوریه کماکان داریم و در هفته‌های آینده هم نشست آستانه را میان سه کشور ضامن خواهیم داشت.

وی گفت: ما ادعای داشتن نیرو در سوریه به معنای وجود پایگاهی در آن کشور را نداریم، از ابتدای شروع بحران در سوریه، ما به درخواست رسمی دولت به آن کشور برای کمک به آنها در مبارزه با تروریست‌ها حضور مستشاری داریم و تا زمانی که سوریه از ما بخواهد، ما همچنان به کمک‌های خود به آنها ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نامه اخیر رئیس‌جمهور به سران اروپایی اظهار داشت: متعاقب خروج آمریکا از برجام، یکسری اقدامات دیپلماتیک توسط ایران صورت گرفته و بخشی از آن هم در حال انجام است که نامه آقای روحانی هم در همین قالب مطرح است.

قاسمی ادامه داد: با توجه به نقش و سطح روابط با کشورهای مختلف، نامه‌هایی توسط مقامات عالیرتبه کشور به برخی از کشورها برده شده و در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص تحولات اخیر در اردن گفت: تحولات اخیر در اردن دلایل متعددی دارد که شاید مسئله فلسطین و یا مسائل مرتبط دیگر با آن کشور از جمله آنها به حساب آید. دولت اردن جهت دریافت کمک‌های اقتصادی تحت فشار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون اظهارات روز گذشته ظریف افزود: من تصور این مطلب را که صحبت‌های وزیر امور خارجه شبهه‌ای در خصوص ایجاد اختلاف‌افکنی و یا جانبداری از گروهی خاص باشد را ندارم و این را با توجه به شناخت دیرینه خود از آقای ظریف می‌گویم که وی دیپلمات ورزیده‌ای است که سکان هدایت دستگاه دیپلماسی را به دست گرفته و مجموعه وزارت امور خارجه بنا به وظایف ذاتی خود از صدر تا ذیل فراجناحی هستند، اما این به معنای این نیست که وزارت خارجه در مقابل منتقدان عملکرد خود سکوت اختیار کنند.

قاسمی در خصوص برخی مشکلات ایجاد شده برای همگروهی تیم‌های ورزشی ایران با رژیم صهیونیستی و اقدامات وزارت امور خارجه در این خصوص تصریح کرد: ما از چند ماه پیش کمیته‌های مشترکی را با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تشکیل دادیم و اگر بتوانیم در این حوزه‌ها به دستگاه‌های ورزشی کمکی داشته باشیم، این کار را خواهیم کرد؛ کما اینکه در گذشته هم انجام دادیم، اما به هر حال در خصوص این مسئله سیاست‌های جمهوری اسلامی روشن است و جای بحثی ندارد.

وی پیرامون پرونده چهار دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان با توجه به نزدیک شدن سالگرد ربایش آنها گفت: این یک پرونده مفتوح به حساب می‌آید که هم در وزارت امور خارجه و هم در دیگر دستگاه‌ها پیگیری‌های بسیاری برای به نتیجه رسیدن این موضوع صورت گرفته است و بسیاری بر این عقیده هستند که آن چهار نفر زنده هستند و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. فعلاً نمی‌توانم در خصوص روند طی شده و برخی نتایج به دست آمده از این پرونده صحبتی را داشته باشم، اما در مجموع این یک پرونده مفتوح است و ما انشاءالله تا به نتیجه رسیدن آن به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران اظهار داشت: در حال حاضر اطلاع دقیقی از انجام شدن سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران ندارم، چرا که هیچ منبع رسمی ژاپنی در این خصوص اظهارنظری نکرده، اما ما در آینده‌ای نه چندان دور با طرف ژاپنی تبادل هیأت‌هایی را داریم که سطح آن را نمی‌دانم و طبیعی است که اطلاعی هم از اینکه نخست‌وزیر ژاپن حامل پیامی برای ما باشد یا خیر را نداشته باشیم.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که در صورت تأمین شدن منافع ایران، آیا حاضر به مذاکره با آمریکا هستیم یا نه؟ گفت: یکی از سیاست‌های ایران همواره تعامل و تفاهم با کشورهای جهان بوده، اما این ایالات متحده آمریکا بود که پس از انقلاب اسلامی، رویکردی خصمانه را علیه ایران پیش گرفت و این رویکرد خصمانه در دوران آقای ترامپ افزایش یافت و در حال حاضر ما هیچ علامت و سیگنالی نداریم که بتوانیم به آنها اعتماد کنیم، چرا که امروز با خروج آمریکا از برجام به ما ثابت شده است که حاکمین آمریکا قابل اعتماد نیستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط مختلف و عدم پایبندی آمریکا به موازین بین‌المللی، به نظر می‌آید که گفتگوی با آمریکا ناممکن است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار