ایزدی:

67 هزار ایثارگر جویای شغل هستند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران از وجود 67 هزار ایثارگر جویای شغل در سال 96 خبر داد.
کد خبر: ۲۹۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ - 26June 2018

67 هزار ایثارگر جویای شغل هستندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، مهدی ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه با اعلام آمار وجود 67 هزار ایثارگر جویای شغل اظهار داشت: 42 هزار نفر از این تعداد دیپلم و زیر دیپلم هستند که شش هزار نفر از تسهیلات صندوق اشتغال بهره مند شدند. مابقی این آمار افراد تحصیلکرده با شرایط استخدام هستند که از ظرفیت های استخدامی استفاده کرده‌اند.

ایزدی به وضعیت سهمیه اشتغال ایثارگران اشاره کرد و افزود: با توجه به لحاظ نشدن سهمیه 200 تا 300 هزار نفری اشتغال در سال 91، سهمیه اشتغال ایثارگران نیز اعمال نشد و افراد کم‌سواد سهمیه ها را اشغال کردند. اگر سهمیه رعایت می شد، اشتغال جامعه ایثارگری وضعیت مناسب‌تری می‌داشت. از آذر 94 تا آذر 95 از مجموع ظرفیت 15 هزار نفر اشتغال در کشور حدود 2 هزار و 380 سهمیه به ایثارگران داده شد.

اشتغال 11 هزار ایثارگر در سال گذشته

وی با اشاره به استخدام 11 هزار ایثارگر در سال گذشته گفت: با ایجاد صندوق اشتغال جامعه ایثارگری سال گذشته 170 میلیارد تومان از بانک های مختلف به عنوان وام قرض الحسنه اشتغال گرفتیم که شش هزار و 500 نفر از این تسهیلات استفاده کرده و دارای شغل شدند.

ایزدی تصریح کرد: با توسعه جامعه مشمول قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، فرزندان ایثارگر زیر 25 درصد و خواهران و برادران شهدا شامل سهمیه استخدام شدند که حداقل سهم اشتغال این گروه پنج درصد است.

وی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری را چهار درصد اعلام کرد و افزود: تا سال گذشته سامانه مشخصی برای ثبت و ضبط اطلاعات جامعه بیکاران ایثارگری نداشتیم که با راه اندازی سامانه سجایا و برخط، امکان ثبت، ویرایش و مشاهده اطلاعات ایثارگران محیا شد. با این امکان در لحظه تفکیک متقاضیان با توجه به سن، جنسیت و کار مناسب برای ارجاع به دستگاه های متقاضی نیروی کار فراهم شد.

ایزدی در رابطه با افزایش بودجه امسال بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بودجه امسال نسبت به پارسال چهار درصد افزایش داشته است ولی نسبت بودجه به عملکرد 400 میلیون تومان کم شده که حتما در پایان سال با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

برخی قوانین مانع اجرای درست سهمیه ایثارگران

وی با گلایه از برخی قوانین گفت: برخی سیاست های ضد اشتغال در برنامه ششم توسعه از جمله اعاده بازنشستگان با سابقه 30 ساله مشکلاتی را ایجاد کرده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: براساس تفاهمنامه با سازمان فنی حرفه ای 2 هزار و 372 نفر دوره آموزش های فنی مهارتی را گذرانده اند که اشتغال آنان در کارهای فنی تضمین شده است. در سه ماهه نخست سال هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق اشتغال تخصیص گرفت که وضعیت را در مشاغل روستایی مناسب تر می کند. با انعقاد تفاهمنامه با سازمان تاکسیرانی امکان استفاده پنج هزار نفر از این سهمیه فراهم شده است.

ثبت نام 300 هزار نفر برای دریافت کارت ایثارگری

وی از آغاز توزیع کارهای جدید ایثارگران خبر داد و افزود: کارت های قبلی تا پایان امسال اعتبار دارد لذا پس از این تاریخ منقضی و از درجه اعتبار ساقط است. 650 هزار نفر مشمول دریافت کارت ایثارگری هستند که 300 هزار نفر در سامانه سجایا ثبت نام کرده و تاکنون 215 هزار کارت چاپ شده است.

ایزدی تصریح کرد: این اولین بار است صدور کارت شناسایی ایثارگران نیاز به مراجعه حضور ندارد و هوشمندتر از کارت های ملی طراحی شده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگار در رابطه با افزایش تسهیلات مسکن با توجه به بالا رفتن قیمت ها بیان کرد: پیشنهاد افزایش مبلغ وام مسکن ایثارگران به دولت داده شد که منتظریم در کمیسیون ها بررسی و مصوب شود. سال گذشته 46 هزار و 92 نفر برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.

30 هزار نفر از جامعه ایثارگری سال گذشته فوت شدند

ایزدی گفت: سال 77 که کمیسیون ماده 16 شکل گرفت. سال 95 از 2 هزار و 582 هزار شکایت به کمیسیون تنها 662 شکایت به دیوان رفت. از این شکایات تنها 3 رای مثبت صادر شده است که این نشان دهنده عملکرد درست کمیسیون ماده 16 نسبت به رسیدگی به شکایات ایثارگران است. عمده شکایات در رابطه با احراز جانبازی و تعیین درصد است.

وی با ارائه آماری از تعداد والدین در قید حیات شهدا تصریح کرد: هم اکنون 110 هزار نفر از والدین شهدا در قید حیات هستند. سال گذشته 30 هزار نفر از جامعه ایثارگری شامل والدین، فرزندان و همسران شهدا و جانبازان و آزاده ها از دنیا رفته اند. سالانه در حدود 6 تا 7 هزار نفر از والدین شهدا به دلیل کهولت سن از دنیا می روند.

ایزدی در خصوص گلزارهای شهید گفت: 223 هزار 620 مزار شهید داریم. 20 هزار و 150 گلزار داریم که 149 هزار و 480 مزار ساماندهی شده اند. 5 هزار و 402 گلزار باقی مانده اند.

احراز جانبازی 15 هزار نفر در سال گذشته

وی از احراز جانبازی 15 هزار جانباز در سال 96 خبر داد و افزود: براساس آیین تعیین مصادیق ایثارگری، جانباز و آزاده ای که با تشخیص کمیسیون ماده 15 فوتش ناشی از عوارض دوران دفاع مقدس و اسارت باشد شهید محسوب می شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در خصوص وضعیت دفن جانبازان و آزادگان در قطعه شهدا بیان کرد: اگر احتمال بدهیم کمیسیون تشخیص به شهادت بدهد پیش از اعلام کمیسیون اجازه دفن در قطعه شهدا داده می شود اگر نسبت به شهادت شک داشته باشیم امکان دفن در قطعه صالحین داده می شود و پس از احراز شهادت نام شهید بر سنگ مزار درج خواهد شد. جانبازان 70 درصد در اثر هر اتفاقی از دنیا بروند به حکم قانون شهید محسوب می شوند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار