جعفری در جمع مدیران موزه‌های استان تهران مطرح کرد؛

الزام ایجاد هماهنگی میان موزه‌های حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: هر کدام از موزه‌ها همچون یک قطعه پازل هستند که اگر در کنار هم قرار گیرد، یک نقشه زیبایی از انقلاب، جمهوری اسلامی، مقاومت، فداکاری، ایثار و شهادت را به نمایش می‌گذارد. در صورتی که یک زنجیره متحد ایجاد شود، می‌توانیم در بحث آموزش، نشر، پژوهش و ... کارهای مشترکی انجام دهیم.
کد خبر: ۲۹۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ - 26June 2018

الزام ایجاد هماهنگی میان موزه‌های حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، مدیران موزه‌های حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت سطح تهران امروز (سه شنبه پنجم تیر ماه) جهت ایجاد شورای هماهنگی موزه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سراسر کشور در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گرد هم آمدند.

علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از ایجاد یک زنجیره متحد در جهت معرفی هر چه بهتر موزه‌ها و جذب مخاطبان خبر داد و اظهار داشت: ما در تهران مقدار قابل توجهی موزه‌ تخصصی داریم که در اهداف و چشم انداز‌ها، فصل‌های مشترکی دارند. این در حالی است که این موزه‌ها از نظر ارتباط‌ کاری نقشی در در جهت تکامل یکدیگر ندارند.

وی افزود: هر موزه وابسته به سازمانی است که اهدافی را دنبال می‌کند. با ایجاد یک زنجیره متحد می‌توانیم در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مشترک داشته و با هم همکاری کنیم.

جعفری خاطرنشان کرد: موزه‌ها به جزایر پراکنده‌ای تبدیل شده‌اند که در جهت رشد و معرفی دیگر موزه‌ها نقشی ندارند، زیرا هر یک از موزه‌ها وابسته به سازمانی هستند که اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته، 2 خلاء در موزه‌های حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد. یکی از این خلاء‌ها ارتباط بین موزه‌های حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت داخل کشور است که هر کدام از این موزه‌ها ظرفیت‌ها و مخاطبان خاص خود را دارند اما آن را به اشتراک نمی‌گذارند.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به خلاء‌های موجود در میان موزه‌ها، گفت: اگر هماهنگی در قالب‌های تعریف شده میان موزه‌های حوزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت ایجاد شود، یک ظرفیت مضاعفی ایجاد خواهد شد. اگر این توافق صورت گیرد، می‌توانیم یکدیگر را در جهت معرفی موزه‌ها کمک کنیم.

جعفری ادامه داد: به عنوان مثال می‌توانیم در فضای مجازی باشگاه موزه راه‌اندازی کنیم تا اعضا از خدمات خاصی در تمامی موزه‌های سراسر کشور دریافت کنند. اگر ظرفیت تمامی موزه‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرد، می‌توانیم در قالب آن، ده‌ها فعالیت را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: هر کدام از موزه‌ها همچون یک قطعه پازل هستند که اگر در کنار هم قرار گیرد، یک نقشه زیبایی از انقلاب، جمهوری اسلامی، مقاومت، فداکاری، ایثار و شهادت را به نمایش می‌گذارد. در صورتی یک زنجیره متحد ایجاد شود، می‌توانیم در بحث آموزش، نشر، پژوهش و ... کارهای مشترکی انجام دهیم.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: پیش نویس اساس‌نامه تشکیل شورای هماهنگی موزه های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در اختیار تمام موزه‌داران قرار گرفته است. پروسه زمان ایجاد شورا تا اجرا باید پیش از هفته دفاع مقدس باشد. در حال حاضر سعی داریم تا موزه‌های استان تهران را با یکدیگر هماهنگ کنیم. این برنامه در آینده سراسر کشور و جهان اسلام اجرا خواهد شد.

جعفری با اشاره به اتحادیه موزه‌های جهان اسلام در حوزه مقاومت، خاطرنشان کرد: پراکندگی، خلا دیگر موزه‌های حوزه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. از این رو در آینده نشستی میان موزه‌داران حوزه مقاومت جهان اسلام متشکل از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، بوسنی، یمن و کویت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان این که بازدید از موزه‌ها در سبد تفریحی خانواده‌ها نیست، گفت: جذب مخاطب بسیار مهم است. در جهت افزایش بازدید علاقمندان ساعت کار موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از 11 تیر ماه افزایش داده‌ایم. بازدیدکنندگان از ساعت 9 لغایت 22 می‌توانند از تالارهای موزه دیدن کنند. همچنین در نظر داریم از روایتگری یادگاران دوران دفاع مقدس نیز در این ایام بهره‌مند شویم.

وی افزود: ایام تعطیلی سالانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از 17 روز به شش روز رساندیم، زیرا معتقدیم که باید برای ایام تعطیل مردم تهران برنامه داشته باشیم.

جعفری از رونمایی پروتال خانه موزه شهید در فضای مجازی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این پروتال وصیت‌نامه، زندگی‌نامه، عکس، فیلم و ... از هر شهید در فضای مجازی ایجاد می‌شود. راه‌اندازی موسسه گردشگری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز از دیگر برنامه‌های موزه است.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: در سال جاری سالروز پیروزی انقلاب‌های الجزایر و ویتنام در موزه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار