در اختتامیه کنگره شعر کتاب دفاع مقدس عنوان شد؛

مجاهدی: مسلما پیامبر (ص) شاعر بوده است/ محمدزمانی: وفاداری به کتاب ویژگی اشعار این کنگره بود

آیین اختتامیه دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با محوریت کتاب‌های دخترشینا، گلستان یازدهم و راز درخت کاج برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳ - 26June 2018

مجاهدی: مسلما پیامبر (ص) شاعر بوده است/ محمدزمانی: وفاداری به کتاب ویژگی اشعار این کنگره بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با محوریت کتاب‌های دخترشینا، گلستان یازدهم و راز درخت کاج عصر امروز (سه‌شنبه پنجم تیرماه) با حضور علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مصطفی محدثی خراسانی، حجت‌الاسلام جواد محمدزمامی دبیر کنگره و حمیدرضا برقعه‌ای در باغ کتاب تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام «جواد محمدزمامی» دبیر این کنگره ضمن گرامی‌داشت شهدای هفتم تیر اظهار داشت: چهل سال از پیروزی انقلاب و سی سال از پایان جنگ تحمیلی گذشت؛ اما هنوز یاد شهدا هنوز زنده است که این محافل به برکت خون شهداست.

وی گفت: در کنگره اول کتاب دفاع مقدس آثار خوبی به دبیرخانه ارسال شده بود و کنگره به شکل فاخر برگزار شد. قبل از این وقتی گزارشی اجمالی به محضر رهبر انقلاب ارائه کردم ایشان فرمودند «این جور کارها باید درباره دفاع مقدس شکل گیرد» این کار ارزشمندی بود که در شتاب ادامه پیدا خواهد کرد.

دبیر این کنگره بیان کرد: برگزیدگان این کنگره کسانی هستند که یا در دفاع مقدس نوجوان بودند و یا پس از دفاع مقدس آثاری را خلق کردند. اشعار به قدری با حس بوده است که انکار شاعر در دفاع مقدس حضور داشته است.

حجت‌الاسلام محمد‌زمانی شرکت فراگیر بانوان شاعر و وفاداری شعر به کتاب‌های مورد اشاره کنگره را ویژگی‌های دومین دوره کنگره شعر کتاب دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: ایده دومین کنگره توسط نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور صورت گرفت که از این مجموعه تشکر می‌کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم پیام «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد.

«محمدعلی مجاهدی» شاعر آئینی کشورمان در ادامه این مراسم ضمن امیدوارم برای دامنه‌دار شدن خدمات عرصه ادبیات پایداری، اظهار داشت: وقتی به کار رسول گرامی اسلام (ص) نسبت به شعرا در صدر اسلام فکر می‌کنیم به نتایج عجیبی می‌رسیم. معروف است که حضرت شعر نمی‌سرودند در حالی که در بسیاری از منابع عرب به آثاری برمی‌خوریم که مسلما سروده حضرت است.

وی در ادامه با طرح اینکه چگونه باید چنین تناقضی را برطرف کنیم، گفت: انجام نظریه‌پردازی و باز کردن گره‌ها وظیفه اهالی ادب است. قرآن چهار مولفه را برای شاعر متعهد آیینی ذکر کرده است. پیامبر اکرم (ص) در بیشتر غزوه‌ها برای روحیه مضاعف دادن به سربازان، شخصاً شعرهای کوتاه با وزن‌های کوتاه می‌سرود و می‌فرمودند «با من هم آوایی کنید».

این شاعر برجسته در پاسخ به اینکه علت اینکه می‌گویند پیامبر شاعر نیست، چیست؟ گفت: حضرت به این معنا شعر بلند نمی‌گفتند بلکه ایشان در اشعارشان وزن‌های کوتاه به کار می‌گرفت.

مجتهدی گفت: شهیدان ما عزیزان نادرالوجودی بودند که منیت خود را سر بریدند و من واقعی را پیدا کردند. شهدای ما در مسیری رفتند که پایان راه، لقاالله بود و مرتبه‌ای بالاتر از شهیدان نداریم لذا حضرات معصومین فرمودند «از ما نبودند مگر مصموم شدند و شهید شدند».

در بخش دیگری از این مراسم «رضا اسماعیلی» شاعر آینی کشورمان ضمن تشکر برای برگزاری این کنگره و پیش از قرائت سروده‌های خود اظهار داشت: احیای دفاع مقدس برکات فراوانی خواهد داشت که باید ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار