اکران «تنگه ابوقریب» از 17 مرداد

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» که بیشترین سیمرغ را از جشنواره سی و ششم فیلم فجر دریافت کرد، از 17 مردادماه نمایش خود را آغاز می‌کند.
کد خبر: ۲۹۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ - 27June 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، سال گذشته در اختتامیه سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر اتفاقات مهم بسیاری افتاد و فیلم‌ها و افراد بسیاری سیمرغ دریافت کردند؛ اما شاید در خاطر‌ها اسم یک فیلم، بیشتر باقی ماند، «تنگه ابوقریب» فیلمی که در سی‌  وششمین جشنواره ملی فیلم فجر شش سیمرغ بلورین دریافت کرد و نام خود را به عنوان بیشترین دریافت‌کننده سیمرغ این دوره از رقابت‌ها به ثبت رساند.

فیلم سینمایی«تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان تولید شده است و به تازگی قرار است در سینماهای کشور به نمایش درآید. این فیلم برای اکران با دفتر پخش حوزه هنری قرارداد بسته و قرار است از تاریخ 17 مردادماه در سرگروه اسقلال اکران شود.

بنابراین گزارش بهرام توکلی نهمین ساخته بلند سینمایی‌اش را با داستانی دفاع مقدسی تولید کرده است.

«تنگه ابوقریب»، تنگه‌ای بسیار استراتژیک بود. اتفاقی که درباره آن فیلم ساخته شده‌ است، واقعه‌ای است در سال 67 در محدوده‌ای که عراق پیشروی می‌کرد و مناطق را از رزمندگان ایرانی پس می‌گرفت، آن اتفاق افتاد، در شرایطی که ایران به هیچ عنوان آمادگی دفاع نداشت.

نیروهای ایرانی در آن بازه زمانی همه درگیر بودند، یکسری در شمال غرب درگیر بودند، یکسری دیگر در شلمچه و جزیره مجنون درگیر بودند. بچه‌های گردان عمار تازه از خط پدافندی برگشته بودند، به آنها مرخصی داده بودند تا برگردند تهران، چون بیشترشان بچه تهران بودند. این بچه‌ها حمام رفتند و آماده شدند و بلیط قطارشان را دریافت کردند. قطارهای اندیمشک معمولاً بعد از ظهر به راه می‌افتد.

ساعت 10 تا 11 صبح اعلام کردند که عراق به تنگه ابوقریب حمله کرده است و هیچ کسی را نداریم که برود جلوی آنها بایستد، می‌گویند که گردان عمار را بفرستید، اطلاع می‌دهند که گردان عمار آماده شده‌اند که بروند مرخصی. دستور می‌دهند که گردان عمار را برگردانید به تنگه ابوقریب. بچه‌های گردان عمار را برمی‌گردانند به پادگان دوکوهه سریع تجهیزات می‌دهند و با کامیون آنها را به خط می‌فرستند. از وقایع مهم آن روز می‌توان به شهادت غلامرضا صالحی، قائم‌مقام لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) اشاره کرد که در تنگه ابوقریب روز 22 تیر شهید شد. «تنگه ابوقریب» اسم داستان رشادت‌ها و ایستادگی‌های بچه‌های گردان عمار است.

جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی و مهدی قربانی از جمله بازیگران «تنگه ابوقریب» هستند، این فیلم از نظر صحنه‌های اکشن و جنگی جزء آثار منحصر به فرد سینمای دفاع مقدس محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها