نصرالله فتحیان:

شاغلین جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند

مشاور وزیر بهداشت گفت: دو واحد متون درسنامه با عنوان آشنایی با معارف و ارزش‌های دفاع مقدس با رویکرد بهداری دفاع مقدس، برای دانشجویان پزشکی در دست تدوین داریم.
کد خبر: ۲۹۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷ - 27June 2018

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار سرتیپ «نصرالله فتحیان» رئیس موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در نشست نمایندگان بهداری دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: بنابر سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، هر ملتی سرمایه ای دارد و یکی از بزرگترین سرمایه ها و دارایی های ملت ایران، فرهنگ آن است. در این راستا برخورداری از روحیه جهادی در مواجهه با دشمنان از جمله ویژگی های ملت ایران به شمار می رود که مهم ترین تبلور آن، در هشت سال دفاع مقدس مشاهده شد. بنابراین باید این ویژگی های روحی را حفظ کرده و آن را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

رئیس موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، افزود: بخشی از دارایی های ملت ایران، بهره گیری از علوم مختلف در هشت سال دفاع مقدس بود. علوم پزشکی نیز از جمله علومی بود که در این زمینه مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شاغلین جامعه پزشکی در سال های دفاع مقدس خوش درخشیدند، تصریح کرد: پزشکان و پرستاران، کار بزرگی را در سال های دفاع مقدس انجام دادند که قطعا در تاریخ جنگ های دنیا کم نظیر و شاید هم بی نظیر باشد.

فتحیان خاطرنشان کرد: حضور جامعه پزشکی در خطوط مقدم جبهه و زیر آتش دشمن و پذیرفتن خطر از جمله اقدامات بزرگی بود که جامعه پزشکی به فرمان امام خمینی (ره) در آن دوران انجام داد. نتیجه این حضور، انجام ۱۰۰ هزار عمل جراحی حیات بخش در بیمارستان های صحرایی و اورژانس های عملیاتی بود. مسلما اگر این حضور جانانه وجود نداشت، آمار شهدا بیشتر می شد.

وی تصریح کرد: حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی امدادگر، پزشک، پرستار و گروه های مختلف جراحی در اورژانس ها و بیمارستان های صحرایی، برگ زرینی برای جامعه پزشکی است که تحسین حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را در برداشت.

وی در خصوص موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، گفت: این موسسه درصدد است، عملکرد جامعه پزشکی کشور اعم از بخش خصوصی، دولتی و عمومی و تمام نیروهایی که در زمان جنگ برای خدمت به وطن بسیج شدند را ثبت و ضبط کرده و به نسل های آینده جامعه پزشکی منتقل کند تا بدانند بزرگان جامعه پزشکی چه کارها و فداکاری هایی برای خدمت به ملت و دفاع از کشور انجام داده اند.

فتحیان ادامه داد: کشور ایران بسیار مورد طمع دشمنان است و دشمنان قسم خورده این ملت و در راس آنها امریکا و بعضی کشورهای خبیث منطقه مانند عربستان، خواب های آشفته ای برای این ملت دیده اند و قطعا تجربیات بزرگ و شجاعت های کم نظیر و حضور عالمانه پزشکان، ظرفیت بالقوه ای را برای دانشجویان پزشکی و پرستاری فراهم می کند.

مشاور وزیر بهداشت و رئیس موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت با بیان اینکه این نشست با هدف تدوین دستاوردهای جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس برگزار شده تا این تجربیات به دانشجویان نسل های بعدی منتقل شود، افزود: با کمک معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دو واحد متون درسنامه با عنوان آشنایی با معارف و ارزش های دفاع مقدس، با رویکرد بهداری دفاع مقدس برای دانشجویان گروه پزشکی در دست تدوین است. همچنین با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اساسنامه مرکز تحقیقات بهداری رزمی به تصویب رسیده است.

وی در ادامه گفت: این مرکز تحقیقاتی ده ها پروژه تحقیقاتی مرتبط با بهداری دفاع مقدس در حوزه های بهداشت، درمان، آموزش، مدیریت، نیروی انسانی و فرهنگ و خلق و خوی جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس را تدوین خواهد کرد که امید است در مهر ماه سال جاری آماده و قابل ارائه در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور باشد. بنابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشجویان با انتخاب این دو واحد اختیاری می توانند با عملکرد و راه و روش جامعه پزشکی در آن دوران آشنا شوند.

وی در خصوص این درسنامه توضیح داد: درحال حاضر ۲۰ سرفصل برای این درسنامه مشخص شده است و برای هر سرفصل اساتیدی از پزشکان و متخصصان رشته های مختلف مسئول شده و درحال کار بر روی آن، هستند. امیدوراریم تا دو ماه آینده این درسنامه در قالب کتاب برای مهرماه آماده تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور شود.

فتحیان در خصوص پایگاه اطلاع رسانی موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، بیان کرد: یک پایگاه اطلاع رسانی و پرتال جامعی هم، برای این موسسه پیش بینی شده و مقرر است در آن، خاطرات پزشکان، پرستاران دفاع مقدس و خانواده های شهدا، اقدامات بزرگ مدیریتی در آن زمان و زندگینامه و وصایای شهدا در دوران دفاع مقدس، ثبت و ضبط شود و ظرف دو سه ماه آینده رونمایی شود.

وی تصریح کرد: این پایگاه اطلاع رسانی می تواند مرجعی برای دسترسی دانشجویان برای انجام کارهای تحقیقاتی و پایان نامه هایشان باشد، چراکه در این سایت، آمار و اطلاعات جامعی درخصوص عملکرد جامعه پزشکی در آن دوران ثبت شده است.

مشاور وزیر بهداشت و رئیس موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در خصوص بهداری رزمی خاطرنشان کرد: بهداری رزمی دفاع مقدس، یکی از مجموعه های تخصصی در عرصه هشت سال حماسه پایداری و مقاومت بود که با برپایی بیش از 50 بیمارستان صحرایی و هزاران پست امداد و اورژانس در محورهای عملیاتی و حضور رزمندگان، همپای دلاور مردان عرصه نبرد، از خط مقدم تا بیمارستان های صحرایی و شهری، احیاگر و التیام بخش آلام مجاهدان راه اسلام بودند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار