روحانی در جمع مدیران ارشد دولت:

تسلیم مقابل آمریکا پایان عزت ملت است/ مطالبات مردم را بالا نبرید

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه هیچ عاقل و وطن‌پرستی تسلیم در برابر ظلم و توهین را انتخاب نخواهد کرد، گفت: اگر در برابر آمریکا سر فرود بیاوریم به معنای پایان عزت تاریخی ملت ایران است.
کد خبر: ۲۹۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶ - 27June 2018

تسلیم دربرابر آمریکا به معنای پایان عزت تاریخی ملت ایران استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در جمع مدیران ارشد دولت اظهار داشت: در تاریخ خواهد ماند کاری که ملت ایران از حدود ۵۰ روز پیش انجام داد، دنیا در شگفتی است که ایران می خواهد چه کند و تصمیم آینده اش چیست؟ تمام دنیا به استثناء چند کشور، ترامپ و حاکمان کاخ سفید را محکوم کردند. هیچکس نگفت ایران ترسیده بلکه همه از عقل و تدبیر ایران بزرگ حرف زدند.

وی افزود: سه راه پیش پای ملت ایران است و دولت بعنوان نماینده مردم، که دیروز می گفت متکی به ۲۴ میلیون رای و امروز می گوید متکی به ۸۱ میلیون رای هستم، با اتکا به ملت ایران و با توجه به ارشادات رهبر معظم انقلاب آنچه که منافع ملی طلب می‌کند را با همراهی قوای دیگر پیش خواهد برد.

روحانی ادامه داد: یکی از راه هایی که در برابر ماست، تسلیم در مقابل آمریکاست. هیچ عاقل و وطن پرستی تسلیم در برابر ظلم و توهین را انتخاب نخواهد کرد. اگر در برابر توهین و خلاف دیگری سر فرود بیاوریم به معنای پایان عزت تاریخی ملت بزرگ ایران خواهد بود. فکر نمی کنم یک نفر از ۸۱ میلیون نفر هم باشد که در برابر یک دروغگو و توهین کننده سر فرود آوریم و تسلیم شویم.

رئیس جمهور راه دوم را ایستادگی در برابر آمریکا به همراه ادامه دعواها و اختلافات داخلی برشمرد و خاطرنشان کرد: می‌توانیم روبروی هم بایستیم و دعوا کنیم و عده ای مطالبات مردم را بالا ببرند. می توان هم گفت شرایط بسیار عالی است و مشکلی وجود ندارد. نتیجه این دو نگاه این است که مقاومت ما با بالاترین هزینه برای مردم ایران و بالاخص برای فقرا و اقشار کم درآمد خواهد داشت. در تاریخ باید به ملت و وجدانمان جواب پس دهیم. این راه به معنای ایستادگی در برابر آمریکا با بالاترین هزینه است که شکاف میان ملت را بیشتر خواهد کرد.

وی گفت: راه سوم این است که دربرابر آمریکا تسلیم نمی شویم و عزت تاریخی مان را حفظ می کنیم و آمریکا را در مبارزه با اراده‌ها به زانو در خواهیم آورد. ملت ایران مثل همیشه تاریخ سربلند خواهد بود و زورگویان و قلدرمابان خواهند فهمید که راه غلطی را انتخاب کردند. در این راه با کمترین هزینه مقاومت و ایستادگی خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه امروز دولت و نماینده ملت یعنی رئیس جمهور در برابر تمام جناح‌ها و مردم خم می شود و دست مردم را می بوسد، تصریح کرد: امروز روز به اهتزاز در آوردن پرچم عزت و عظمت ملت ایران است. ما باید به دنیا نشان دهیم که سختی را تحمل می کنیم اما استقلال، آزادی، مردم سالاری، جمهوریت و اسلامیت کشور را معامله نمی‌کنیم.

وی افزود: دولت در خط مقدم این مبارزه است و همه باید این احساس را داشته باشیم که در خط مقدم هستیم. کسی که در خط اول است زیر پای خود باید مین، تفنگ و تیر مستقیم را ببیند. این همانی است که پیغمبر گفته است، در خط مقدم بودن از شب قدر هم بالاتر است و هر سربازی که در خط مقدم است و آماده است جان و هستی و خون خود را فدا کند، شب او از شب قدر بالاتر است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما بعنوان خط مقدم و همه نظام و همه مسئولین کشور در کنار هم هستیم، خاطرنشان کرد: ما در خط مقدم مرزهای اقتصاد، آبرو و عزت ایران ایستاده‌ایم و جانمان را با افتخار فدا خواهیم کرد. دولت می‌ایستد و اگر کسی فکر می کند دولت می‌ترسد، استعفا می‌دهد و یا کنار می‌رود اشتباه می‌کند.

روحانی تاکید کرد: تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم. به مردم وعده دادیم و امانت دار مردم هستیم. تا پای جان، آبرو و حیثیت با افتخار ایستادگی می‌کنیم و هیچ ترس و هراسی نداریم.

وی با بیان اینکه شرط ایستادگی این است که ما دولتی‌ها اول فشار را تحمل کنیم، گفت: اگر می خواهیم بگوییم فشار فقط برای دیگران است، حتما شکست می‌خوریم. اگر تا امروز تنها ۸ ساعت در روز کار می کردیم و از این به بعد بخواهیم با همان شیوه کار کنیم، موفق نخواهیم شد. باید به فکر مشاورین جدید باشیم. شرایط ما متفاوت است و باید به فکر کارشناسان جدید باشیم و از افکار جدید استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: وزیر، معاون و مدیرکل باید در عمل نشان دهند که شرایط امروز از دیروز مهمتر است. اگر می‌خواهیم مردم صرفه جویی کنند اول دولت باید صرفه جویی کند. از رئیس سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی می خواهم تا برنامه ای را تدوین کنند تا در هزینه صرفه جویی کنیم.

روحانی با تاکید بر لزوم کاهش سفرهای خارجی غیرضروری و اصلاح آن، اظهار داشت: نمی شود در سال 97 سفرهای خارجی شرکت‌های دولتی با سال 96 و یا 95 یکسان باشد. باید سفرها کاهش یابد. اگر تا امروز با بلیط «فرست کلاس» یا تجاری می رفتیم، از این به بعد باید با بلیط «اکونومی» برویم. باید مردم این را ببینند که از خودمان آغاز کردیم.

وی ادامه داد: باید برنامه‌های خود را برای مردم توضیح دهیم. بدون مردم پیروز نمی شویم و هرکاری می کنیم باید برای مردم توضیح دهیم چراکه اگر درست حرکت کنیم حتما مردم از ما حمایت می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز باید برنامه خاص و ویژه ای در مسئله اشتغال، مبارزه با فقر، تنظیم بازار و تولید داشته باشیم، گفت: این ها را اگر درست انجام دهیم موفق می شویم. در شرایط سختی بیکاری فشارش مضاعف است. اگر شخص بیکار تا دیروز فشار بر او بوده از این به بعد فشار بیشتری بر او خواهد بود. باید وزارت کار ما با همه قدرت به صحنه بیاید و روانتر و آسانتر با گذشت از هزینه های تامین اجتماعی برای شش ماه یا یک سال اشتغال ایجاد کند.

روحانی با تاکید بر لزوم تسریع اشتغال روستایی ادامه داد: اگر می خواهیم با سبک سالهای گذشته کشور را اداره کنیم ناموفق خواهیم بود. باید وزرای کار و مسکن هر ماه در دولت بگویند من برای اشتغال چه کردم. ما می توانیم در بخش صنعت ساختمان تحول بزرگی ایجاد کنیم. هیچ دستگاهی حق ندارد اگر زمینی نیاز فوری او نیست در اختیار وزارت مسکن برای ساخت و ساز قرار ندهد. من این موضوع را دنبال می کنم و اگر ببینم دستگاهی زمین بلا استفاده را در اختیار وزارت مسکن قرار نداده، حتما آن را پس خواهیم گرفت.

وی افزود: اگر می‌خواهیم نقدینگی سرگردان را درست هدایت کنیم، باید سهام‌تان را در بورس بفروشید. باید بگذریم و در راه خدا با جان و مال فداکاری کنیم. سهام کارخانه های سودده را به بورس بیاورید و این ابلاغ و مصوبه رسمی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام دستگاه هایی که می توانند اوراقی را منتشر کنند، باید به صورت کوتاه مدت و بلند مدت منتشر کنند، گفت: مردم باید بدانند که پول خود را در جایی سرمایه گذاری می کنند که هم سود بیشتری می برند و هم کشور را دچار تحول می کنند. به همه تولیدکنندگان و کارآفرینان می گویم ما امروز می توانیم تولیدمان را به حرکت در بیاوریم.

روحانی تصریح کرد: مواد اولیه کارخانه جات تولیدی که از خارج وارد می شود را تعهد می کنیم که با قیمت ارز رسمی تامین کنیم. بازار در کنار ما بیاید و ما هم در کنار آنها خواهیم بود. آنهایی که می خواهند سال آینده برای مجلس کاندید بشوند و تبلیغات خود را آغاز کرده اند و توقعات مردم را بالا می برند، بدانند که اطلاعات غلط دادن رای آور نیست و  استانداران و فرمانداران این موضوعات را باید برای مردم بگویند.

وی با تاکید بر اینکه باید توقعات را پایین بیاوریم و تولید را بالا ببریم، خاطرنشان کرد: از مردم می خواهیم به ما بگویند راه درست چیست. وقتی ما دهها قلم و صدها قلم کالای مصرفی را ممنوع می کنیم این به معنای حمایت از تولید داخلی است. از قوه قضائیه و مجلس خواهش کردم تا از فضای کسب و کار حمایت کنند. قول می دهم هرچه لازم است در جلسه سران سه قوه تصویب و دنبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: مقام معظم رهبری دیروز به بنده گفتند «شما که مصوبات جلسه سران سه قوه را می‌فرستید تا من تصویب کنم، دیگر منتظر تصویب من نمانید، هرچه تصویب کردید را ابلاغ کن! من حمایت می‌کنم.»

روحانی عنوان کرد: وقتی سه قوه با هم هستند و مقام معظم رهبری حمایت می کنند، می توانیم به راحتی مسیر را بپیماییم و از مشکلات عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در مبارزه با فقر نباید بگذاریم به فقرای ما سخت بگذرد، تصریح کرد: وظیفه همه دستگاه های ما است که از اقشاری که در فشار هستند حمایت کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تعیین قیمت ها در یک مرجع مشخص و تنظیم بازار، گفت: شرکت دولتی وقتی کالایی تولید می کند وزیر مربوطه باید بررسی کند که آیا قیمت را گران کرده یا نکرده است چراکه تنظیم بازار بعنوان یک رکن بزرگ برای ما است. بخش خصوصی امروز باید به میدان بیاید چراکه در مبارزه با آمریکا باید در کنار ما باشد.

روحانی ادامه داد: امروز روز گله گذاری نیست بلکه روز حمایت از همدیگر است و تمام وزرایی که در زمینه تولید، واردات و صادرات نقش دارند از بخش خصوصی حمایت کنند و کمک بگیرند.

وی افزود: الان که تابستان است و به مردم می گوییم در آب و برق صرفه جویی کنند، دولت باید در خط مقدم باشند. از وزرا می خواهم تمام در زیرمجموعه هایشان آب و برق شان را کنترل کنند و اگر بالاتر از پارسال بود مسئول مربوطه را عوض کنند.

رئیس جمهور با دعوت از همه فرهیختگان، هنرمندان، مراجع اجتماعی، ورزشکاران برای حمایت از دولت، گفت: امروز روزی نیست که بخواهیم دنبال حاشیه سازی باشیم. تمام دستگاه های دولتی با مردم صحبت کنند و به حاشیه های گوشه و کنار پاسخ ندهید؛ ام اگر کسی می خواهد اخلال کند و تشویش اذهان عمومی کند، سریع پاسخ دهید.

روحانی تصریح کرد: روابط عمومی ها امروز مسئولیت سنگین تری برعهده دارند و باید بصورت آنی پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه اگر مشکل و فشار ما فقط خارجی باشد حتما ما موفق می شویم، اظهار داشت: اما اگر فشار خارجی با داخلی توام باشد، آنگاه دیگر خطر نیست بلکه مهلک است و می تواند ضربه سنگین بر کشور وارد کند. مصوبه ای را گذراندیم که دستگاه های نظارتی حین عمل دستگاه های اجرایی ورود نکند برای اینکه مدیران ما شجاعت داشته باشند. مردم ما باید احساس کنند که نیازهای ضروری و روزمره شان تامین می شود. وزیر صنعت باید به مردم با وضوح بگوید که چه اجناسی تامین می شود و قیمت آن تغییر نمی کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وزارت صنعت در ثبت سفارش و بانک مرکزی در پرداخت ارز باید شفافیت داشته باشند، خاطرنشان کرد:  باید به مردم بگوییم در این مدت به چه کسی و با چه قیمتی ارز داده ایم. مردم برای روزمره زندگی خود و برای دارو نباید دغدغه داشته باشند. این رسالت ما است و شما مسئولین باید از مردم استمداد بجویید و آنها باید کمک کنند. در برابر فشارهای بیرون نباید عصبانی شویم و عجله کنیم، بلکه قاطع و محکم باید ایستادگی کنیم.

روحانی با اشاره به خاطره ای از دوران دفاع مقدس، گفت: شبی مطلع شدم در تمام کشور شرایط ما بگونه ای است که یک سیستم پدافند موشکی هاگ بیشتر نمی تواند کار کند. شب سختی بود و اصلا نخوابیدم و خیلی مشورت کردم. گفتند راهی ندارد بجز اینکه مسئولیت را بپذیری و هر سایت را نوبتی روشن کنیم و من این را امضا و ابلاغ کردم. هیچ شبی خوابم نمی برد چون می دانستیم این کار چه تبعاتی دارد. حتی سیستم پدافندی که در جماران کار می کرد را ناچار شدم بگویم خاموش کنند. یکی از قطعات حساسی که بسیار کم داشتیم لامپ «پلایسترون» بود که در بازار سیاه هم پیدا نمی شد.

وی ادامه داد: در تمام کشور ما یک دانه لامپ وجود داشت و این لامپ را در کشور جابجا می کردیم. یک تیم کارشناسی و مهندسی را برای احیای این لامپ خواستیم و این تیم گفتند ما در اینجا می مانیم تا این لامپ را بسازیم. حدود یک ماه خانه نرفتند تا اینکه لامپ را احیا کردند و تعداد مورد نیاز ما یکی پس از دیگری احیا شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روزهای سخت و مشکلی داشتیم و ریسک های بزرگی را پذیرفتیم، تصریح کرد: به ملت ایران اطمینان می دهم اگر همه دست به دست هم دهیم و به آینده امیدوار باشیم پیروز خواهیم بود. اگر فردی بعنوان رئیس جمهور یک کشور تمام مقررات بین المللی را زیر پا می گذارد، قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند.

روحانی گفت: ما سرمایه ای داریم که ترامپ و آمریکا ندارد و آن خدا و رحمت خداوند است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر احساس ما مسئولین اجرایی این باشد که در خط مقدم هستیم و تولیدکنندگان احساس مسئولیت کنند و فعالان اقتصادی احساس کنند که در برابر قلدری ایستاده ایم، تردید نکنید که خداوند ما را پیروز می کند و از این مقطع حساس تاریخی با افتخار خواهیم گذشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها