در مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین مطرح شد؛

لاریجانی: رئیس‌جمهور باید مایه آرامش سیاسی جامعه باشد

علی لاریجانی گفت: بنی‌صدر پس از رئیس جمهور شدن آشفتگی سیاسی به وجود آورد و درگیری‌های درونی را تشدید کرد در حالی که رئیس‌جمهور باید مایه آرامش سیاسی جامعه باشد.
کد خبر: ۲۹۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ - 28June 2018

لاریجانی: رئیس‌جمهور باید مایه آرامش سیاسی جامعه باشدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز(پنج شنبه7تیر) در سیزدهمین مجمع عمومی سراسری جامعه اسلامی مهندسین ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان اظهار داشت: اگر نگاهی به نقش شهید بهشتی داشته باشیم برای امروز و چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم مفید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهید بهشتی نقش ممتازی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، بیان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب نیز به همراه مقام معظم رهبری، شهید باهنر، شهید مطهری، آیت‌الله هاشمی، عضو شورای انقلاب بودند که این افراد همفکر بوده و از یاران امام خمینی (ره) محسوب می‌شدند که برای اداره کشور به یک شیوه می‌اندیشیدند، ولی افراد دیگری هم در شورای انقلاب بودند که اندیشه آن‌ها به گونه دیگر بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان در رادیو و تلویزیون حضور داشتم و گاهی به شهید بهشتی مراجعه می‌کردم، ادامه داد: ایشان درگیری‌های داخل شورای انقلاب را بیان می‌کرد، ولی شهید بهشتی قدرت ساماندهی درون شورای انقلاب را داشتند و با مدارا این شورا را اداره می‌کردند.

لاریجانی افزود: این مقطع همزمان با فشار غربی‌ها و آمریکا علیه ایران بود به طوری‌که از هفته‌های اول بعد از پیروزی انقلاب فشار‌ها شروع و شدت یافت، دشمنان تصور می‌کردند شاید بتوانند بر انقلاب تسلط یابند، ولی به مرور متوجه شدند که این امکان وجود ندارد و فشار‌های خود را به جمهوری اسلامی ایران وارد کردند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور گفت: در این مقطع گروه‌های تجزیه‌طلب و چپ‌ها ماجراجویانه عمل می‌کردند و در برخی مناطق و شهر‌ها ناآرامی‌هایی را به وجود می‌آوردند، این وضعیت فرصت ساماندهی را از کشور می‌گرفت، زیرا باید امنیت کشور تأمین می‌شد، اما دشمنان و گروه‌های تجزیه‌طلب می‌خواستند فرصت آبادانی کشور را بگیرند.

وی با بیان این‌که کمبود امنیت و کشمکش‌های سیاسی در داخل که بخشی از دلایل بود سبب شد تا دشمن برای جنگ علیه ایران تحریک شود، اظهار داشت: مشکلاتی که در ارتش به وجود آمد، کشمکش‌ها و مشکلات اقتصادی دشمن را به شروع جنگ علیه ایران تحریک کرد و قدرت‌هایی که دنبال مسئله‌سازی بودند نیز این موضوع را مورد حمایت قرار دادند؛ همچنین برخی کشور‌های عربی که از پیروزی انقلاب اسلامی نگران بودند به آن‌ها پیوستند و جریان وسیعی علیه جمهوری اسلامی ایران سامان یافت.

لاریجانی با بیان اینکه در این شرایط نقش امام خمینی (ره) بی‌بدیل بود، زیرا مسیر تثبیت انقلاب اسلامی و نظام را با همه وجود دنبال می‌کردند، بیان کرد: در این شرایط مجلس موسسان برای قانون اساسی تشکیل شد و شهید بهشتی نقش اول را برای ساماندهی داشت؛ همچنین امام خمینی(ره) همه را ترغیب می‌کرد که آینده نظام مد نظر قرار گیرد و ساختار نظام آنجا شکل گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنی‌صدر پس از رئیس جمهور شدن آشفتگی سیاسی را به وجود آورد و درگیری‌های درونی را تشدید کرد این در حالی است که علی‌القاعده رئیس جمهور باید نمادی از وحدت و مایه آرامش سیاسی جامعه باشد و استعداد‌ها را به سمت ترقی کشور سوق دهد، اما بنی صدر از ابتدا در برابر رهبران حزب جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرد و آن‌ها را انحصارطلب معرفی می‌کرد.

وی با بیان این‌که هدف امام خمینی(ره) از معرفی بنی صدر به عنوان فرماندهی کل قوا این بود که رئیس جمهور وقت زیادی را برای مسئله اصلی کشور که جنگ است اختصاص دهد و کشور را به سامان برساند، گفت: بنی صدر در این شرایط نمایش‌هایی در جبهه می‌دهد، اما در ستونی از روزنامه خود که انقلاب اسلامی نام داشت پمپاژ مسئله‌سازی می‌کرد.

لاریجانی با بیان این‌که 2 سنخ رجال سیاسی در کشور داریم، گفت: برخی آشفته‌ساز هستند و در هر مقامی هم که قرار بگیرند همین‌گونه عمل می‌کنند؛ در حالی که بنی صدر باید آرامش‌بخش می‌بود، اما درگیری‌ها را گسترش می‌داد و با هر نهادی که فکر می‌کرد با او زاویه دارد، آن‌ها را در دسته انحصارطلبان قرار می‌داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهید بهشتی تلاش می‌کرد تا شرایط کشور سامان پیدا کند، گفت: ایشان همزمان با اینکه مسئولیت قوه قضائیه را برعهده داشت، دردمندانه سایر مسائل کشور را پیگیری می‌کرد و فقط موضوعات قوه قضائیه برای ایشان مطرح نبود.

وی با بیان این‌که شایعات بسیار زیادی علیه شهید بهشتی مطرح بود و ایشان را متهم به سرمایه‌داری می‌کردند، افزود: برخی افراد در داخل انقلاب که روزنامه هم داشتند به شهید بهشتی حمله می‌کردند اما رفتار همراه با طمأنینه شهید بهشتی به جامعه نیز منتقل می‌شد؛ افرادی به صورت سازمان یافته جلسات سخنرانی شهید بهشتی را برهم زده و فحاشی می‌کردند اما مدارا با دیگران همیشه در دستور کار شهید بهشتی بود و  حتی ممکن بود برخی انقلابیون ناراحت شوند.

لاریجانی با اشاره به این‌که شهید بهشتی اخبار مختلف در مورد شرایط کشور را جمع کرده و حوادث را تحلیل می‌کردند، ادامه داد: ایشان در روزهای پنج‌شنبه‌ها جلسه‌ای داشتند که من هم عضو آن بودم و تصمیماتی اتخاذ می‌شد که شهید بهشتی طبینانه با مسائل کشور برخورد می‌کردند. اگر عده‌ای رفتار شیطنت‌آمیز دارند ولی برخی دیگر باید شانه زیر بار فشارها بدهند تا فضا آرام شود. حزب جمهوری اسلامی نیز در آن شرایط به شهید بهشتی کمک می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهید بهشتی در آموزش سیاسی و ایدئولوژی نقش مهمی داشت، گفت: مقام معظم رهبری در مورد احزاب فرمودند حزب باید راه‌هایی را برای آموزش و تربیت کادر به وجود آورد، نمونه این کار حزب جمهوری اسلامی بود. امروز نیز در شهرهای مختلف افرادی که در آن جلسات آموزشی شهید بهشتی حضور یافتند اکنون تأثیرگذار هستند. عمر حزب جمهوری اسلامی زیاد نبود ولی اگر ادامه پیدا می‌کرد نیروهای بیشتری تربیت می‌شدند.

وی با اشاره به این‌که چگونه شرایط در ابتدای انقلاب تغییر کرد، افزود: بنی صدر مختل کننده فضای سیاسی بود و اجازه نمی‌داد نیروهای مردمی به جبهه‌ها بروند، در آن مقطع آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران عده‌ای را آموزش داده بودند ولی بنی‌صدر به آنها سلاح و امکانات نمی‌داد و آنها را اذیت می‌کرد؛ در این شرایط حادثه‌ای رخ داد که شرایط تغییر کرد.

لاریجانی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرماندهی کل قوا را از بنی صدر گرفت و مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را عزل کرد؛ در جبهه‌ها نیز نیروهای انقلابی وارد شدند که نتیجه آن شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر بود، در داخل کشور نیز شرایط سیاسی به خوبی مهیا شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تا زمانی که آشفتگی در حوزه سیاسی بود، جنگ که مسئله اصلی کشور بود به خوبی پیش نمی‌رفت ولی مجبور به جراحی شدیم، گفت: رفتار شهید بهشتی به مدد آمد تا شرایط به سمت آرامش سیاسی و تقویت جبهه‌ها سوق پیدا کند، وفاق ایجاد شده کشور را پیروز کرد.

وی افزود: بعد از آن‌که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند وفاق در کشور ادامه پیدا کرد و رهبری جبهه‌ها کارساز بود و توفیقات خوبی نیز در جبهه‌ها ایجاد شد نهایتاً در جنگی طولانی موفق شدیم.

لاریجانی با اشاره به این‌که جبهه‌ای که در آن زمان مقابل ایران قرار گرفت، بزرگتر از امروز بود، ادامه داد: آمریکا و شوروی به اضافه آلمان، انگلیس و فرانسه به همراه اکثر کشورهای عربی، حامی صدام بودند؛ تنها 2 کشور عربی به ایران کمک می‌کردند و 3 کشور دیگر هم صرفاً نظاره‌گر بودند ولی دلشان با ایران بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در یکی از دیدارها، رهبر یکی از کشورهای عربی به من گفت در آغاز جنگ عراق علیه ایران شاه حسین اردن در اظهاراتی معتقد بود که قادسیه در حال تکرار است و تهران به سرعت سقوط می‌کند.

وی افزود: در آن مقطع فشار بین‌المللی علیه ایران بسیار زیاد بود ولی نقش آفرینی رهبر انقلاب اسلامی به ما کمک کرد و ایشان در مقابل هجمه‌ها ایستاد اما باید توجه داشت که امروز شرایط با آن دوران متفاوت است؛ همچنین نوع مبارزه نیز تفاوت دارد، در آن زمان شرایط جنگ روشن بود ولی اکنون جنس مبارزه از میدان سخت به مسائل اقتصادی آمده است.

لاریجانی با طرح این پرسش که آمریکا در این شرایط به دنبال چه هدفی است، گفت: در این مقطع حتی برخی سوال می‌کنند چرا با آمریکا مذاکره نمی‌کنید؟ در پاسخ باید گفت مگر در زمان برجام مذاکره نکردیم، همه هم موافق بودند تا با روش‌های مشخص مذاکره کنیم که در نهایت منجر به توافق هسته‌ای شد.

وی با بیان این‌که توافق هسته‌ای به تصویب شورای امنیت رسید و بر اساس آن قطعنامه‌ای هم صادر شد، بیان کرد: در توافق هسته‌ای چند موضوع برای ایران دارای اهمیت بود، با برجام قطعنامه‌های ذیل فصل هفتم را از بین ببریم، پرونده‌هایی مانند PMD که عامل ماجراجویی بود بسته شد و رفع تحریم‌های هسته‌ای نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که اگر توافق هسته‌ای کامل اجرا می‌شد نتایج خوبی را به دنبال داشت، افزود: آمریکا از روز اول مشکل ایجاد کرد و از ابتدا چانه‌زنی برای عدم اجرای تعهدات خود را شروع کرد تا این‌که ترامپ از برجام خارج شد. توافقی که 2 سال بر روی آن مذاکره شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید به راحتی لغو شد با این شرایط چه دلیلی دارد که با این فرد لاابالی سیاسی که به هیچ امضایی از کشورش پایبند نیست مذاکره شود. مذاکره با این فرد ارزشی ندارد زیرا ما نمی‌خواهیم وقت تلف کنیم.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار