علیرضا جهانگیری:

غرب زمینه انحراف سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را فراهم نکند

نماینده ایران در سازمان منع سلاح شیمیایی گفت: غرب با سیاسی کردن وظایف سازمان منع سلاح‌های شیمیائی، زمینه انحراف در این سازمان را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۲۹۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ - 29June 2018

غرب زمینه انحراف سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را فراهم نکندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «علیرضا جهانگیری» سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاحهای شیمیائی طی سخنانی در واکنش به طرح پیشنهادی انگلستان اظهار داشت: غرب با سیاسی کردن وظایف OPCW زمینه انحراف در این سازمان را فراهم می کند.

وی افزود: این سازوکار، سازمان منع سلاحهای شیمیائی را از وظایف محوله منحرف کرده و فضای همکاری بین کشورهای عضو را  سیاسی می کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: متاسفانه کشورهای بانی ایجاد سازو کار، موضوع انتساب کاربرد سلاح های شیمیائی را در روند تهیه این پیشنهاد با اکثریت کشورهای عضو سازمان رایزنی نکرده و به پنج مورد درخواست اصلاحیه به طرح پیشنهادی شان پاسخ منفی دادند.

جهانگیری تاکید کرد: تبعات اجرائی این سازو کار بنحوی است که مستلزم اصلاح کنوانسیون سلاح های شیمیائی می باشد و متاسفانه این کنفرانس با تصویب این سازوکار سازمان منع سلاح های شیمیائی را در معرض خطر جدی قرار داد.

کشورهای غربی در کنفرانس ویژه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در لاهه با تشویق و تهدید برخی کشورهای عضو تلاش کردند، سازوکار انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیائی را در چارچوب وظایف این سازمان قرار دهند.

در کنفرانس ویژه‌ای  که در روزهای پنجم و ششم تیر ماه جاری در لاهه برگزار شد، انگلیس و آمریکا با همراهی برخی کشورها ازتشکیل ساز و کار انتساب کاربرد سلاح های شیمیائی در چارچوب سازمان منع سلاح های شیمیائی حمایت کرده و پس از پشتیبانی مجموعه غرب از آن ،کشورهای غربی در جهت جذب آراء سایر کشورها عمل کردند.

در مقابل کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی سوریه، چین، قزاقستان، هند، سودان و برخی  کشورهای  مستقل با مخالفت با این طرح، تلاش کردند روشنگری های لازم در مورد اهداف غرب از ارائه این طرح را انجام دهند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها