دفاع پرس بررسی کرد؛

مذاکرات میان واشنگتن- پیونگ یانگ از واقعیت تا سراب!

اواسط سال 2017 تنش بین آمریکا و کره شمالی تا حدی بالا گرفته بود که پیونگ یانگ، آمریکا را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرد؛ اما این روزها ملاحظه می‌شود، رهبران این دو کشور به مذاکراتی پرداخته‌اند که تحلیلگران آن‌را چندان نتیجه‌بخش نمی‌دانند.
کد خبر: ۲۹۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ - 01July 2018

مذاکرات میان واشنگتن- پیونگ یانگ از واقعیت تا سراب!به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، اواسط سال 2017 تنش بین آمریکا و کره شمالی تا حدی بالا گرفته بود که پیونگ یانگ، واشنگتن را تهدید کرد که در مقابله با آمریکا متوسل به سلاح هسته‌ای خواهد شد. در آن زمان تلویزیون کره شمالی و برنامه‌های رسمی این کشور دائم در حال کشیدن نقشه‌هایی از اهداف احتمالی حمله به آمریکا بود. در برهه‌ای از زمان حتی مقامات پیونگ یانگ به فکر حمله به یکی از جزایر آمریکایی بودند و حتی برای حمله به «گوام» زمان هم تعیین کردند. در همان زمان بود که جنگ لفظی میان کره شمالی و آمریکا روز به روز افزایش پیدا کرد تا حدی که به جنگ گرم کلامی رسیده بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) گزارش داد که مقامات ارتش این کشور اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص کره شمالی را «کاملا پوچ و مهمل» خواندند. در بیانیه‌ای که فرماندهی ارتش کره شمالی منتشر کرد، آمده است: «گفت‌وگویی موضوع‌محور با چنین شخصیتی نابخرد ممکن نیست و تنها با قدرت‌نمایی مطلق می‌توان با او روبرو شد.» مقامات کره شمالی معتقد بودند که ترامپ درکی از توان ویرانگر کشورشان ندارد و مقامات آمریکایی نیز در مقابل کره شمالی را تهدید می‌کردند که شایسته زندگی در کره خاکی نیستند. تب روابط به قدری پیش رفت که کره شمالی دست به آزمایش هیدروژنی زد. بعد از آن هم رهبر کره شمالی با ترتیب دادن یک مراسم جشن به دانشمندان این کشور برای آزمایش موفق بمب هیدروژنی تبریک گفت. در آن زمان آمریکایی‌ها بیان داشتند که در این جزیره هزاران سرباز آمریکایی مستقر هستند.

در آن زمان رسانه‌های رسمی کره شمالی به نقل از مقامات ارتش این کشور گزارش دادند که طرح حمله به این جزیره تا اواسط ماه اوت ارائه خواهد شد. کره شمالی قصد داشت چهار فروند موشک میانبرد از نوع هواسونگ ۱۲ به جزیره گوام شلیک کند.

یکی از ژنرال‌های کره شمالی در این خصوص گفته بود که این موشک‌ها از فراز ژاپن خواهند گذشت و در فاصله‌ی ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری سواحل گوام در آب‌ها فرود خواهند آمد. بعد از آن ترامپ تهدید کرد که کره شمالی را در آب و آتش فرو خواهد برد. کره شمالی هم تهدیدات را پاسخ داد.

برخی از تهدیدات ترامپ به قرار زیر بود:

رئیس جمهور آمریکا 26 آوریل: اگر چین قصد ندارد مسئله کره شمالی را حل کند ما این کار را انجام خواهیم داد. این همه آن چیزی است که من به شما می‌گویم.

ترامپ 8 آگوست: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ورای حالت عادی تهدیدآمیز عمل کرده است.

ترامپ 8 آگوست: اگر کره شمالی آمریکا را تهدید کند با آتش و خشم روبرو خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا 8 آگوست: تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره شمالی، بیش از یک میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضربه می‌زند.

ساعتی پس از این سخنان، کره‌شمالی سه موشک کوتاه برد را شلیک کرد که هر سه پرتاب ناموفق گزارش شد و پس از آن این کشور یک موشک بالستیک را به سوی آب‌ها اقیانوس آرام شلیک کرد؛ موشکی که از آسمان شمال ژاپن عبور کرد و موجب به صدا درآمدن آژیر خطر و ارسال پیام‌های هشدار حمله موشکی برای ساکنان جزیره هوکایدو ژاپن شد.

دونالد ترامپ 31 آگوست: بحران هسته‌ای کره‌شمالی از طریق «مذاکره» قابل حل نیست.

ترامپ 31 آگوست: کره‌شمالی گوش شنوا ندارد.

این لفاظی‌های ترامپ سبب واکنش‌های زیر توسط کره شمالی شد:

2 سپتامبر: زلزله‌ای به بزرگی 5.6 ریشتر شبه جزیره کره را لرزانده است. این زلزله همزمان با اعلام دولت کره شمالی برای دست یابی این کشور به بمب هیدروژنی بوده است.

2 سپتامبر: مقاماتی از ژاپن و کره جنوبی محل انجام ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را منطقه‌ای در شمال شرق این کشور می‌دانند.

3 سپتامبر: رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن در تماسی تلفنی در خصوص تحولات اخیر کره شمالی گفت‌وگو کردند.

3 سپتامبر: دولت‌های کره جنوبی و ژاپن روز یک‌شنبه بعد از گفت‌وگوی ترامپ و آبه از انجام آزمایش هسته‌ای جدید در کره شمالی خبر داده‌اند.

با مرور کوتاه از چنین رویدادی طبیعتا در نگاه اول باید به این نتیجه برسیم که واکنش مرد موشکی از نگاه دونالد ترامپ (کیم جونگ اون) رهبر کره شمالی به تهدید‌های رییس جمهور آمریکا آغاز جنگ موشکی که احتمالا قابلیت اتمی شدن نیز دارد، با ایالات متحده باشد. اما آنچه که از ناحیه رهبر کره شمالی رخ می‌دهد حداقل در ابتدای ماجرا بسیار تعجب‌آور است.

ابراز تمایل کیم جونگ اون به عادی‌سازی روابط با کره جنوبی و سپس دیدار تاریخی وی در منطقه صفر مرزی میان 2 کره آن هم برای نخستین بار پس از ۶۵ سال پایان جنگ در شبه جزیره کره با «مون جه این» بسیاری از تحلیل گران عرصه دیپلماسی بین‌المللی را غافلگیر کرد.

عده‌ای از کارشناسان در همان زمان اعلام کردند که ساختمان اصلی مرکز تحقیقات اتمی کره شمالی پس از آخرین انفجار اتمی از طبقات زیرین منحدم شده و در واقع حرکت رسانه‌ای کیم‌جونگ‌اون در حضور خبرنگاران برای تخریب آن ساختمان، نمایشی بیش نبوده است؛ و برخی نیز معتقد بودند با فشار دولت‌های چین و روسیه و به ویژه کرملین دولت کره شمالی تحت فشار برای مذاکره با آمریکا از طریق کره جنوبی شده تا تبعات وحشتناک خروج احمقانه دونالد ترامپ از برجام که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده بود، توسط شانتاژ وحشتناک رسانه‌های آمریکا در نزد افکار عمومی جهان تا حدود زیاد بی اثر و حتی خنثی شود.

البته یک تحلیل نیز این بود: پیونگ یانگ که سطح بازدارندگی استراتژیک را به بالاترین میزان ممکن رسانده بود، حالا تصور کرد که می‌تواند با پشتوانه این اقتداری که توسط کشور‌های غربی و کره جنوبی- ژاپن نیز درک می‌شد، فضایی از نزدیکی روابط با کره جنوبی را باز کند تا زمینه برای روی آوردن آمریکا به سمت کره شمالی را نیز فراهم کند. طبیعی بود که آمریکایی‌ها بیشتر علاقه داشتند که کره شمالی ابتدا به سمت آن‌ها حرکت کند تا به سمت کره جنوبی؛ اما کره جنوبی در مقابل ترجیح داد ابتدا از کره جنوبی شروع کند تا آمریکایی‌ها را تحریک کند که نسبت به برقراری روابط واکنش نشان دهند. همانطور که پیونگ یانگ تصور می‌کرد، آمریکایی‌ها نیز مجبور به واکنش شدند و از برقراری روابط استقبال کردند. به عبارتی آمریکایی‌ها «غافلگیر شدند»؛ و همین غافلگیری چیزی بود که رهبر کره شمالی آن را دنبال می‌کرد. آمریکایی‌ها یا باید نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان می‌دادند که از نظر کره جنوبی پذیرفتنی نبود، چرا که آن وضعیت بعد از 67 سال اتفاق می‌افتاد، یا باید واکنش مثبت نشان می‌دادند که رهبر کره شمالی به دنبال همین بود.

ولی نکته اصلی در غلط بودن چنین تحلیلی بر 2 اصل استوار است:

1- دونالد ترامپ از همان ابتدای تمایل کیم‌جون‌اون به برقراری رابطه بهتر با کره جنوبی و حتی آغاز مذاکرات رودررو با رئیس جمهور آمریکا برای رفع تنش‌ها در منطقه آسیای دور اعلام کرد که این مذاکرات به شرطی آغاز و به نتیجه خواهد رسید که پیونگ یانگ خلع سلاح موشکی و اتمی را در عالی‌ترین سطح ممکن بپذیرد که همین امر مؤید نابودی همه انبار‌های تسلیحات موشکی و اتمی تحت نظارت کارشناسان تسلیحاتی آمریکا است و حتی در همان زمان هم حاضر به تعلیق تحریم‌های کره شمالی برای نشان دادن حسن نیت جهت ورود به مذاکرات صلح نشد و حتی اعلام کرد که بر شدت تحریم‌های پیونگ یانگ نیز افزوده می‌شود.

شاهد این مدعا در گزارش نیویورک تایمز مستتر شده است:

نیویورک تایمز: تفسیر آمریکا و کره شمالی از خلع تسلیحات هسته‌ای بسیار متفاوت است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با تاکید بر تفسیر متفاوت ترامپ و اون از عبارت «خلع تسلیحات هسته‌ای» نوشت: شکافی که میان تفسیر واشنگتن و پیونگ یانگ از واژه خلع تسلیحات وجود دارد به قدری عظیم است که می‌توان تمامی موشک‌های بالستیک کره شمالی را در آن جای داد و این موضع در راستای منافع اون است.

روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش در رابطه با دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشت: کره شمالی روز سه‌شنبه (۱۲ ژوئن) به عنوان یک قدرت هسته‌ای وارد سنگاپور شد و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت یا تغییر داد که با خاتمه نمایش انجام شده در رابطه با این دیدار کره شمالی پس از این به عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت شناخته شده پیش از هر زمان دیگر نمایان می‌شود.

ترامپ با هدف دستیابی به کلیدهای زرادخانه‌ هسته‌ای اون به سنگاپور سفر کرد. با توجه به مفاد بیانیه منتشر شده در پایان این نشست اون به انجام هیچ اقدامی متعهد نشده است. او در واقع تسلیحات هسته‌ای کشورش را تسلیم نکرده است و به عنوان برنده بزرگ از این دیدار خارج شد.

کره شمالی در اواخر سال ۲۰۱۷ مدعی شد که نیروی هسته‌ای این کشور از نظر فنی پس از انجام سومین آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما تکمیل شده است. حال با گذشت کمتر از یک سال زرادخانه هسته‌ای این کشور از نظر سیاسی نیز تکمیل شده است؛ چرا که رهبر این کشور موفق شد این مشروعیت را از طریق فشردن دست رئیس جمهور آمریکا حاصل کند.

اون توانست با رئیس جمهور آمریکا دیدار و مذاکره کند؛ اقدامی که پدر یا پدر بزرگ او قادر به انجام آن نبودند. نمی‌توان میان آنچه در سنگاپور رخ داده و دیدار رهبران دو کشور که دارای روابط دیپلماتیک عادی هستند تمایزی قائل شد؛ اما واشنگتن و پیونگ‌یانگ هرگز روابط خوبی نداشته‌اند. توسعه زرادخانه هسته‌ای از سوی اون و توانایی قراردادن آن‌ها بر موشک‌های بالستیک در پی هدف قرار دادن خاک آمریکا بود که دیدار سنگاپور را ممکن کرد.

کیم جونگ اون در این نشست توافق کرد تا در راستای خلع کامل تسلیحات هسته‌ای عمل کند؛ دقیقا مشابه همان وعده‌هایی که نمایندگان پدر بزرگ او در سال ۱۹۹۳ متعهد به انجام آن شدند. عبارت خلع تسلیحات هسته‌ای شبه جزیره کره نوعی هنر است که آمریکا و کره شمالی هر یک می‌توانند با تفسیر جداگانه آن به دنبال تامین منافع خود باشند. ترامپ می‌تواند با تفسیر این عبارت به انجام خلع کامل قابل راستی آزمایی و غیر قابل بازگشت تسلیحات هسته‌ای از سوی کره شمالی از توافق خارج شود و کره شمالی نیز می‌تواند این عبارت را در پایان تضمین‌های امنیتی و چتر هسته‌ای آمریکا نسبت به کره جنوبی و ژاپن تفسیر کند. این عبارت از نگاه مقامات پیونگ یانگ کره شمالی را به انجام اقدامات منسجم پایبند نمی‌کند به خصوص که کره شمالی دست به اقدام در راستای خلع تلسیحات هسته ای متعهد شده است.

شکافی که میان تفسیر واشنگتن و پیونگ یانگ از واژه خلع تسلیحات وجود دارد به قدری عظیم است که می توان تمامی موشک‌های بالستیک کره شمالی را در آن جای داد و این موضع در راستای منافع اون است. با این فرض تا زمانی که اون از توسعه موشک‌های بالستیک دوربرد و انجام آزمایش‌های هسته‌ای خودداری کند رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی متوقف خواهد شد.

اون در حالی از سنگاپور خارج شد که توانسته کمپین فشار حداکثری علیه پیونگ‌یانگ را که از بهار سال گذشته از سوی واشنگتن آغاز شده بود، تضعیف کند. درحالی که چین به طور رسمی به این کمپین نپیوست؛ اما صادرات نفت به کره شمالی را متوقف کرد.

در این سند آمده است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اولین دیدار رو در روی خود را ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور برگزار کردند.

ترامپ و رئیس اون تبادل نظری جامع و عمیق در باره مسائل مربوط به روابط آمریکا - کره شمالی و برقراری صلح پایدار و دائم در شبه جزیره کره داشتند. ترامپ به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی متعهد شد و اون نیر بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کرد.

ترامپ و اون با تاکید بر این نکته که برقراری روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی به صلح و رفاه در شبه جزیره کره و جهان مرتبط است و با درک این نکته که اعتمادسازی میان دو طرف می‌تواند روند خلع سلاح هسته‌ای را گسترش دهد اعلام می‌دارند:

1- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به ایجاد روابط جدیدی میان آمریکا – جمهوری دموکراتیک خلق کره مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت می‌شوند.

2- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاش‌های مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبه جزیره کره آغاز می‌کنند.

3 - جمهوری دموکراتیک خلق کره با تاکید مجدد بر بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره می‌شود.

4- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شوند که اجساد باقی مانده سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ کره را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شده‌اند، حل و فصل کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بعد از اولین دیدار تاریخی که بین رهبران دو کشور برگزار می‌شود تایید کردند که این نشست یک رخداد تاریخی با اهمیت فراوان است که بر چندین دهه تنش و خصومت میان دو کشور غلبه کرده و موجب گشایش آینده‌ای جدید می‌شود و هر دو آنها متعهد به اجرای مفاد این بیانیه مشترک به طور کامل و به صورت سریع شدند.

همچنین آمریکا و کره شمالی متعهد به انجام مذاکرات متعاقب تحت رهبری مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ترامپ و همچنین با شرکت یک مقام مرتبط عالی‌رتبه از کره شمالی در سریع‌ترین تاریخ ممکن به منظور اجرای نتایج نشست رهبران دو کشور شدند.
ترامپ و کیم جونگ اون متعهد به همکاری برای توسعه روابط جدید آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره و حمایت از صلح، موفقیت و امنیت در شبه جزیره کره و جهان شدند

2- رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در حالی عازم سنگاپور برای دیدار با کیم شده است که در هواپیمای اختصاصی خود با انتقاد شدید از اظهارات "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا که آمریکا را تهدید به اقدامات تلافی جویانه گمرکی بر روی محصولات صادراتی اش به کانادا کرده بود امضای خود را از بیانیه پایانی اجلاس جی ۷ پس گرفت.

بنابراین این پرسش مطرح است که رهبر کره شمالی با چه منطق بین‌المللی به مصاف مردی می‌رود که حتی حاضر نیست بیش از چند ساعت بر روی حرف و قول خود در مراودات جهانی بایستد؟

به نظر می‌رسد که بهترین پاسخ برای این سوال در گزارش رویترز آمده است:

رویترز: کیم جونگ اون از ماه مارس برای سومین بار به چین سفر می‌کند

رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، در ماه مارس و می سال جاری از چین بازدید کرد. رسانه های دولتی چینی گزارش دادند که وی سفر سه روزه به چین را آغاز می کند.

به گزارش رویترز، رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، روز چهارشنبه به چین سفر کرد تا سفر خود را دو روزه آغاز کند، سومین سفر او از ماه مارس است.

سفر آقای کیم یک هفته پس از نشست خود در سنگاپور با رئیس جمهور ترامپ صورت می گیرد.

رویترز مدعی می شود که خبرگزاری رسمی چین، اعلام کرد که یک پرواز ویژه هوایی کوریو، شرکت هواپیمایی دولتی کره شمالی، در فرودگاه پکن بر زمین نشسته است در حالی که سفرهای پیشین آقای کیم به چین بعد از گذراندن آنها اعلام می شد.

دیدار آقای کیم از چین در حالی که جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین تشدید می شود، به او فرصت می دهد که یک قدرت را در برابر دیگران بازی کند - یک تاکتیک است که او ظاهرا از آن استفاده می کند، همانطور که ایالات متحده او را فشار می دهد تا زرادخانه هسته ای خود را نابود کند.

چنگ شیائوه، کارشناس کره ای در دانشگاه Renmin در پکن، گفت: «این دیدار در برابر جنگ تجاری تمام عیار آینده تلقی می‌شود.»

نخستین سفر وی به چین در ماه مارس، در حالی بود که آقای کیم با قطار زرهی وارد پکن شد و دو روز در پایتخت برای مذاکره با رئیس جمهور شی جینپینگ وقت گذاشت. در ماه مه، آقای کیم از بندر دالیان بازدید کرد.

در هفته های اخیر، آقای کیم به طور چشمگیری از سیاست خارجی کره شمالی که سالها ادامه داشته، در حال عبور است.
هفته گذشته او با رئیس جمهور ترامپ در سنگاپور ملاقات کرد، اولین باری است که رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکایی مذاکرات را برگزار کردند.

اکنون، آقای کیم خود را در موقعیتی قرار می دهد که تحلیل گران از آن به عنوان یک موقعیت غم انگیز، در راستای مقابله با نفوذ در برابر دو رقیب اصلی منطقه و جهان مانند چین و آمریکا از آن یاد می کنند.

آمریکایی ها اصرار دارند که تحریم ها تا زمانی که کره شمالی به طور کامل برنامه سلاح های خود را از بین ببرد، باقی خواهد ماند؛ اما چین پیشنهاد کرده است که جلسه سنگاپور به تنهایی یک اندازه گیری خوب است و باید از کاهش تحریم ها استقبال کرد.

این که آیا رهبر کره شمالی می تواند در تقابل با قدرت‌های منطقه ای چون ژاپن و کره جنوبی و همچنین قدرت‌های جهانی مانند چین و آمریکا به عنوان یک قدرت ایفای نقش کند یا نه بستگی به تحولات پیش روی آینده دارد و نیز باید به عدم موضع‌گیری مثبت سران و مقامات اتحادیه اروپا از دادن اعتبار به دونالد ترامپ هم توجه داشته باشیم که از برجامی خارج شد که اروپا خواهان حفظش بود و حالا نمی‌خواهند گامی سازنده برای توافق وی با کره شمالی بردارند و توافق دوجانبه آمریکا- کره شمالی را به مانند برجام بین‌المللی کرده و یا با تصویب شورای امنیت، جهانی سازند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که دورنمای بیانیه پایانی نشست سنگاپور میان کیم جون اون و دونالد ترامپ در خصوص رسیدن به توافق صلح که امنیت جهان را به گفته تاجر نیویورکی تامین خواهد کرد بیشتر به سراب شبیه باشد تا واقعیت؛ چرا که رییس جمهور احمق آمریکا منافع را 100 درصدی برای کشور خود می خواهد و حتی بازی برد– برد را برای متحدان راهبردی خویش مانند کانادا، استرالیا، اتحادیه اروپا و از همه مهمتر دولت بریتانیا نمی‌پذیرد و در چنین شرایطی تکلیف کره شمالی به قول معروف، اظهر من الشمس است.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار