خاطرات حاج حسین یکتا منتشر شد

کتاب «مربع‌های قرمز» روایت خاطرات راوی روزهای جنگ، حاج حسین یکتا توسط نشر شهید کاظمی منتشر شد.
کد خبر: ۲۹۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ - 30June 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مربع‌های قرمز» روایتی است از بازیگوشی‌های کودکانه سربازان امام خمینی (ره) تا روزهای امدادگری و شناسایی و چشیدن طعم تلخ قطعنامه.

این کتاب پر است از خاطرات ترش و شیرین و گاهی تلخ نوجوانانی که در مکتب امام خمینی یک‌شبه مرد شدند؛ از آنها میان غرش تانک و صفیر گلوله قد کشیدند؛ آنها که این روزها رد پای غبار میانسالی بر موهایشان نشسته و هنوز در گوشه ای و سنگری تمام‌قامت کنار انقلاب ایستاده اند و آنها که پایشان به آسمان باز شد و به لقاءالله رسیدند؛ همان‌ها که امام در موردشان فرمود: «این جانب از دور دست و بازوى قدرتمند شما را که دست خداوند بالاى آن است مى‌بوسم و بر این بوسه افتخار مى‌کنم.» (1) صحیفه امام جلد 16 ص 143)

برشی از کتاب:

ستون گردان بی سر و صدا از کنار مسجد گذشت. آسمان خودش را به گنبد رسانده بود. ستاره ها مثل پولک. راه خاکی تنش را در دل تاریکی از کنار مسجد تاب داده بود، ما هم دنبالش. هر چه جلوتر می رفتیم، دلم بیشتر می لرزید. انگار بعد از مسجد دنیا تمام شده بود. ما بودیم و خدا. زیر دید و تیر مستقیم عراق گردن کشیده بودیم و راه می رفتیم. از هیچ کس صدایی شنیده نمی شد. بی سیم های حنجره ای روی گلوی فرمانده گردان گروهان ها بسته شده بود تا با ارتعاش تارهای صوتی شان با هم ارتباط برقرار کنند. بوی بهشت می آمد. اشک روی صورتم راه باز کرده بود. فرشته ها کنار جاده خاکی ایستاده بودند. اسم آنهایی که رفتنی بودند را می نوشتند و اشکشان را پاک می کردند. تا به نهر خین برسیم نیم ساعت طول کشید. نیم ساعت بهشتی که هنوز طعمش زیر زبانم است.

خاکریز لاغر و کوتاهی در انتهای راه انتظارمان را می کشید. دولا دولا پشتش خزیدیم. یک گروهان غواص از گردان کوثر به فرماندهی«حاج ابوالفضل شکارچی» قرار بود به دماغۀ جزیرۀ بوارین بزنند. بی سرو صدا در استتاری لب نهر جاگیر شدند. صفحۀ فلزی بزرگی که نصف تنش در نیزار بود، نصفش در آب. غواص ها زیر آن چیدند. گردان ما هم به سینۀ خاکریز چسبید. سکوت سنگینی بینمان لانه کرده بود. آخرین شب با هم بودن داشت می گذشت. برق اشک را در چشم های بچه ها می دیدم. لب ها به ذکر می جنبید و چشم ها از رفقا حلالیت می طلبید. طاقت نگاه کردن نداشتم. می ترسیدم جا بمانم و این نگاه ها تا آخر عمر جانم را بسوزاند. چشم هایم را بستم و نفس عمیق کشیدم. باز بوی بهشت می آمد. بین خاکریز لاغر ما و دژ عراق نهر خین بود. عرضش بیست متر هم نمی شد. دوست داشتیم زودتر فرمان آتش برسد تا به نهر بزنیم؛ اما خبری نشد. خاکریز برایمان آخرین مانع ورود به آسمان بود و دیگر پشتش بند نمی شدیم. فکرش را هم نمی کردیم تا صبح پای این خاکریز ماندگار شویم. بچه ها همان طور نشسته چفیه ها همان طور نشسته چفیه ها را روی صورت انداختند و خوابیدند.

کتاب مربع های قرمز خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا در 14 فصل و در 543 صفحه با قیمت پشت جلد 32 هزار تومان به قلم زینب عرفانیان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب می‌توانند از طریق سایت من و کتاب (manvaktab.ir) و یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه 3000141441 کتاب را با پست رایگان دریافت نمایید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها