جهانگیری:

ادعای آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه استمرار صادرات نفت کشور نماد پیروزی ملت ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا است، گفت: ادعای آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است.
کد خبر: ۲۹۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹ - 02July 2018

ادعای آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز (دوشنبه 11 تیرماه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهور برگزار شد.

جهانگیری با اشاره به شرایط جدید پیش روی کشور و احتمال آسیب دیدن طبقات و اقشار ضعیف جامعه، بر ضرورت توجه ویژه به این اقشار و کمک به آنها برای تامین نیازهای اصلی زندگی‌شان تاکید کرد.

معاون اول رئیس‌ جمهور اظهار داشت: در شرایط جدید کشور و افزایش قیمت برخی از کالاها، طبقات ضعیف جامعه در تامین نیازهای اصلی زندگی با مشکل مواجه می‌شوند که ضرورت دارد به طور جدی به این طبقات توجه و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری شود.

وی از رئیس سازمان برنامه و بوجه کشور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست جلساتی را در این خصوص برگزار و راهکارهای تامین منابع لازم را برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه در جهت جلوگیری از آسیب دیدن طبقات ضعیف پیدا کنند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت برای شرایط تحریم برنامه‌ریزی دقیق دارد یکی از برنامه‌های دولت برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز را استفاده از ساز وکار تهاتر دانست و افزود: ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا دست بسته نخواهد بود و از روش‌های مختلف برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور خواستار تشکیل کارگروهی تحت عنوان کمیته تهاتر با عضویت وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه شد و افزود: لازم است کارگروهی که با محوریت وزارت نفت تشکیل شود و برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی برنامه‌ریزی و ساز وکار آن تعیین و نتیجه تصمیمات گزارش شود.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در تحریم‌های پیش رو روش‌های مختلفی را به کار خواهد گرفت تا صادرات نفت کشور کاهش پیدا نکند،‌ تصریح کرد: استمرار صادرات نفت کشور نماد پیروزی ملت ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا است و با برنامه‌ریزی و مدیریت توانمند وزارت نفت، امیدوارم شاهد این موفقیت بزرگ باشیم و ثابت کنیم که ادعای آمریکا مبنی بر متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم واردات کالا نباید متوقف شود و روند صادرات نیز باید با رونق همراه باشد، گفت: باید تلاش کنیم تحت هر شرایط کالاهای اساسی مورد نیاز به کشور وارد شود و ذخایر کالاهای اساسی وضعیتی اطمینان بخش داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با یادآوری اینکه در شرایط جدید ممکن است فعالان اقتصادی و صنعتگران کشور با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند، بر ضرورت رفع بروکراسی و مجوزهای غیرضرور در شرایط تحریم تاکید کرد و افزود: باید موانع و مقررات دست و پا گیر را از پیش روی فعالان اقتصادی و مبادلات تجاری کشور برداریم و کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند برای حذف بروکراسی زائد برنامه‌ریزی کنند و نتیجه اقدامات خود در این خصوص را گزارش کنند.

وی با اشاره به گزارش وزارت جهاد کشاورزی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردها و نیز راهبردهای این وزارتخانه برای مدیریت شرایط تحریم،‌ اقدامات انجام شده را مناسب و شایسته ارزیابی کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی عملکرد موفقی در دولت یازدهم و دوازدهم داشته و اقدامات صورت گرفته توسط این دستگاه اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی قابل تقدیر است.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد در خصوص ارزیابی عملکرد استان‌های مختلف کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی، گفت: استانداران و مدیران استانی باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در شرایط پیش روی کشور،‌ بصورت ویژه وقت بگذارند و پیگیری جدی داشته باشند.

در این جلسه مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر لزوم توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه به خصوص در شرایط پیش روی کشور، گفت: اگر دولت نیازهای اقشار آسیب‌پذیر جامعه را تامین کند و زندگی مردم جریان عادی خود را داشته باشد،‌ دشمنان هر چقدر هم که تلاش کنند مردم پشت مسؤولان خواهند ایستاد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست از آمادگی این سازمان برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت ذخیره سازی کالاهای اساسی و اقلام مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به برخی فضاسازی‌ها در جامعه مبنی بر عدم وجود ذخایر کافی اقلام کشاورزی و مواد غذایی،‌ گفت: نگرانی برای واردات مواد غذایی، محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی وجود ندارد و این وزارتخانه از ذخایر کافی مواد غذایی و محصولات کشاورزی برخوردار است.

در این جلسه که وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت، معدن و تجارت،‌ نیرو، راه و شهرسازی،‌ نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، نماینده دبیرخانه ستاد گزارشی از ارزیابی عملکرد استان‌ها در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و گفت: در این ارزیابی عملکرد 12 استان در حد انتظار و شایستگی بوده و عملکرد 13 استان نزدیک به انتظار و شایستگی و 6 استان نیازمند تحرک بیشتر بوده‌اند که در این میان استان‌های کرمان، کردستان و قزوین به ترتیب سه رتبه نخست را در اجرای اقتصاد مقاومتی کسب کرده‌اند.

وی همچنین به تشریح تاثیر و کارکرد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها پرداخت و افزود: پیگیری اقتصاد مقاومتی موجب شتاب بخشی به امور اقتصادی و تولیدی در استان‌های مختلف کشور شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه گزارشی از دستاوردها و اقدامات این وزارتخانه ارائه کرد و ضمن آسیب‌شناسی بخش کشاورزی و پیش‌بینی چالش‌های ناشی از تحریم، به بیان راهبردهای مدیریت تحریم و مهار آثار تحریم در بخش کشاورزی پرداخت.

براساس این گزارش متوسط رشد سالیانه ارزش افزوده بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر حدود 4.5 درصد بوده و کاهش تراز تجاری کشاورزی و غذا از بیش از منفی 8 میلیارد دلار در سال 92 به حدود منفی سه میلیارد دلار در سال 96 رسیده است.

در این گزارش اعلام شد که متوسط رشد تولیدات بخش کشاورزی معادل 24 درصد و از 96 میلیون تن در سال 92 به 120 میلیون تن در سال 96 رسیده و سهم اشتغال بخش کشاورزی از طریق تولید مواد خام در کل اشتغال کشور 19 درصد بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این گزارش ارزش سالیانه صادرات محصولات کشاورزی را حدود 6 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ارزش کل تولیدات بخش کشاورزی سالانه بالغ بر 85 میلیارد دلار است.

در پایان این جلسه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) هم گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح تامین آب شرب استان خوزستان ارائه کرد و گفت: ظرف چند روز آینده آب شرب مناسب به خرمشهر و آبادان خواهد رسید.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها