فعالیت 32 هزار وکیل و کارشناس رسمی دادگستری در کشور

نماینده رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قوه قضائیه کشور گفت: 12 هزار نفر کارشناس رسمی در ۸۲ رشته در کشور وجود دارد و ۲۰ هزار وکیل نیز در سراسر کشور فعالیت‌های حقوقی را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۲۹۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱ - 02July 2018

فعالیت 32 هزار وکیل و کارشناس رسمی دادگستری در کشوربه گزارش دفاع پرس از ارومیه، ظهر امروز اسدالله باهو در همایش بازشناخت و تبیین عملکرد یک دهه اخیر مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری در ارومیه افزود: معیارهای وکالت اسلامی در قرآن و شرع مقدس بسیار مشخص است که موجب راهنمایی وکلا در زمینه شغل خود می‌شود.

وی تاکید کرد: ما باید وکالتی را تبیین کنیم که منطبق با عبادت و بندگی الهی باشد و سعادت اخروی خود را نیز بر سعادت دنیوی خود ترجیح دهیم.

نماینده رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قوه قضائیه کشور از جایگاه وکالت در جامعه سخن گفت و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی دانشکده‌های مختلف حقوق در کشور تشکیل و فارغ‌التحصیلان بسیاری را به جامعه تقدیم کرد.

باهو با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 20 هزار وکیل و 12 هزار کارشناس رسمی مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه در اقصی نقاط کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: از سال 89 تا به حال حدود 100 هزار مورد وکالت معاضدت قضایی و 700 هزار مورد ارشاد و مشاوره رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید آن چیزی که در زمینه وکالت باید مستقل باشد ماهیت کار او است به نحوی که امر و نهی در پرونده دریافتی او نباشد.

نماینده رئیس مرکز امورمشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه کشور تاکید کرد: وکلا باید تن به نظام‌ها و ارزش‌های موجود در جامعه دهند و عبودیت ما به آزادی ما و در نتیجه به معنای تعالیم و رشد ما است.

وی افزود: ما باید بپذیریم که جامعه نقش نظارت بر وکیل داشته و حرکات و رفتار این قشر در موضوع عدالت اثرگذار است.

 

باهو گفت: وکلا باید خود را با شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه منطبق کنند و اعتماد مردم به لحاظ اخلاق حسنه، سابقه شناخت و علم و پشتیبانی را جذب کنند.

نماینده رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه با اشاره به اهمیت نگاه تخصصی و ویژگی های علمی و روزآمد یک کارشناس رسمی به برشمردن ویژگی های اخلاقی کارشناسان پرداخت و بیان داشت: امانت داری و رازداری، احساس مسئولیت و پرهیز از تأثیرپذیری از صاحبان قدرت و ثروت لازمه کارشناس رسمی است.

وی بیان داشت: دسترسی کارشناس به کلیه اسرار پرونده ایجاب می کند که خود را امین و رازدار مردم بداند و با صدور پروانه کارشناسی مسئولیت شرعی، اخلاقی و قانونی پیدا می کند که باید تا زمان حضور در جرگه کارشناسان رسمی به آن پایبند باشد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی هم در ادامه این مراسم با اشاره به این که وکالت و کارشناسی دادگستری به عنوان یک امانت مردم نزد وکلا و کارشناسان قرار دارد گفت: اطاله دادرسی یکی از مسائل مهم در رسیدگی به پرونده های قضایی است و باید وکلا و کارشناسان دادگستری نقش بی بدیل خود را در زمینه ارائه مشاوره ها و راهنمایی های حقوقی در جهت روشنگری ابعاد مختلف پرونده ایفا کنند.

توکل حیدری بر فرهنگ سازی مردمی در جهت استفاده از مشاوره‌های حقوقی وکلا و کارشناسان رسمی در معاملات و فعالیت‌های مختلف حقوقی تاکید کرد و این مهم را موجب کاهش پرونده‌های قضایی دانست.

وی با تأکید بر نقش اساسی کارشناسان در عرصه احقاق حق و اجرای عدالت افزود: نظرات کارشناس رسمی نقش اساسی و مهمی در امر دادرسی ایفا می کند و به عبارتی نوعی قضاوت غیرمستقیم است.

نماینده عالی قوه قضاییه در آذربایجان غربی افزود: وکلا یک رسالت بزرگ دارند و آن این است که در کشف حقیقت به قضات کمک کنند و برای اینکه شناخت دقیق و درست موضوع، پایه و اساس دادرسی را تشکیل می‌دهد و اگر در شناخت موضوع اشتباه شود دادرسی هم عادلانه نخواهد بود.

حیدری با بیان اینکه فرآیند انتخاب و گزینش کارشناسان ناشی از حساسیت نقش این مرجع قانونی در امر اجرای عدالت و تامین امنیت است خاطر نشان کرد: کارشناسان رسمی دادگستری باید علاوه بر خصوصیات علمی و تخصصی از زینت تقوی و بینش مذهبی نیز برخوردار باشند تا وظایف خطیر خود را بهتر به سرانجام برسانند.

رئیس شورای قضایی استان اذربایجان غربی گفت: کثرت پرونده های موجود در دستگاه قضایی و عدم آگاهی کافی مردم از قوانین و مقررات حقوقی و قضایی باعث شده است نیاز به یک کاربلد در راهروهای دادگاه ها به یک نیاز جدی تبدیل شود.

رئیس هیات مدیره وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه آذربایجان غربی نیز در ادامه این همایش افزود: یکی از کار‌هایی که مرکز امور وکلای قوه قضائیه به طور وسیع انجام داده و آمار بالایی هم دارد ارائه خدمات معاضدتی یا خدمات وکالت تسخیری به مراجعان یا مواردی که دادگاه معرفی می‌کند است.

وی بیان کرد: همچنین وکلای ما در تمام مجتمع‌های قضایی به صورت روزانه حضور دارند و افرادی که مشکلات قضایی داشته و نیاز به مشاوره دارند را حمایت می‌کنند که البته این حمایت‌ها کاملاً رایگان است.

کرم دهقان در ادامه به فعالیت‌ها و دستاورد‌های مرکز امور وکلا پرداخت و گفت: هم اکنون 15 سال است که مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه در حال فعالیت است و خوشبختانه این مرکز توانسته است در جهت توسعه خدمات وکالت گام‌های بسیار بلندی در استان بردارد.

وی با اشاره به عملکرد در یک دهه گذشته مرکز امور وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه آذربایجان غربی افزود: 237 هزار و 734 مشاوره رایگان و 11هزار پاسخگوی تلفنی مرکز129 توسط  70 هزار نوبت وکیل توسط مرکز امور وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه در استان به متقاضیان خدمات رسانی شده است.

رئیس هیات مدیره وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه آذربایجان غربی در ادامه تصریح کرد:604 وکیل در آذربایجان غربی پروانه فعالیت دارند و در طول چند سال بیش از سه هزار و 214وکالت رایگان و یک هزار و800و کالت تسخیری صورت گرفته است.

دهقان خاطرنشان کرد: بازرسی و نظارت بر دفاتر وکلا، برگزاری کلاسهای علمی، کاراموزی وکالت، ارتقای وکلای پایه دو، برگزاری سیمینارهای علمی ،تشکیل صندوق قرض الحسنه، تجهیز مهمانسرای وکلا،اجرای برنامه های ورزشی ،فرهنگی و مذهبی و تشکیل هیئت عزاداری وکلا از برنامه های مرکز امور وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه آذربایجان غربی در طول یک دهه به شمار می رود.

رئیس هیئت مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان غربی نیز در ادامه این مراسم، احساس مسئولیت، پرهیز از اظهارنظرات معارض و دیدگاه جامع الاطراف را دیگر شاخصه های یک کارشناس رسمی عنوان کرد و افزود: فلسفه رجوع به کارشناس باز شدن ابعاد پیچیده فنی و تخصصی موضوعات است و اگر کارشناس با علم، مهارت و تخصص خود واقعیات را به درستی تبیین نماید در حسنات فریضه اجرای عدالت سهیم و شریک خواهد بود.

معصوم شیدایی با بیان اینکه کارشناسی در فرآیند رسیدگی با انتقال آگاهی و شناخت خود به قاضی زمینه احقاق حق را فراهم می کند خاطر نشان کرد: حساسیت نقش کارشناس رسمی با دگرگونی، توسعه و تخصصی شدن علوم بیشتر از گذشته است بنابراین می توان تشخیص کارشناس از موضوعات مطروحه در پرونده را هسته و محتوای رأی و نظر قضات ارزیابی کرد.

وی خاطرنشان کرد:437 کارشناس رسمی دادگستری در رشته های مختلف راه و ساختمان، کشاورزی، امورثبتی و نفقه در استان پروانه فعالیت دارند.

در ادامه این همایش بیش از 40 نفر از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران حقوقی قوه قضاییه با دریافت لوح و تقدیرنامه مورد تجلیل قرار گرفتند و در پایان این مراسم ساختمان مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان غربی با اعتباری بالغ بریک میلیارد و 3300میلیون ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار