معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان:

مؤثرترین راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور نگاه چندوجهی است

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان گفت: بهترین و مؤثرترین راه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور نگاه چندوجهی و پازلی به این موضوع مهم اقتصادی است.
کد خبر: ۲۹۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸ - 02July 2018

مؤثرترین راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور نگاه چندوجهی استبه گزارش دفاع پرس از هرمزگان، بهروز اکرمی عصر دوشنبه در نشست مطبوعاتی هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: با پیام و دستور مقام معظم رهبری ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا در تاریخ ۱۲ تیرماه که هفته منتهی به آن هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز نامیده می‌شود تشکیل شد.

وی افزود: قبل از اینکه پدیده قاچاق کالا یک مسئله امنیتی باشد یک موضوع سیاسی است که در تمام کشورهای دنیا در حال رخ دادن است و مختص ایران و یا کشورهای خاصی نیست.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کارکرد و تأثیر قاچاق در جامعه کاملاً اقتصادی است اظهارداشت: وقتی کارکرد پدیده‌ای مثل قاچاق اقتصادی می‌شود تصمیماتی که برای آن گرفته می‌شود هم اقتصادی است همچنین برای مبارزه با این پدیده راه‌کارهای امنیتی نسبت به راه‌کارهای اقتصادی تأثیر کمتری دارند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان تشریح کرد: نخستین حرکت برای مبارزه با قاچاق کالا استفاده و خرید کالای ایرانی است، ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا مردم ترغیب به خرید کالای ایرانی شوند و باید این را به یاد داشته باشیم که خرید کالای ایرانی به معنی رونق اشتغال در کشور است.

اکرمی اضافه کرد: از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز باید به دنبال افزایش کیفیت کالاهای خود باشند زیرا اگر کیفیت کالای ایرانی باشد مطمنا هیچ ایرانی به سمت خرید کالای قاچاق نمی‌رود.

وی در خصوص راهکارهای دیگر جلوگیری از قاچاق کالا و ارز در کشور گفت: به‌روزرسانی و ساماندهی تعرفه‌های گمرکی است زیرا حجم بسیار زیادی از سردرگمی را برای واردکننده به وجود می‌آورد در نتیجه لزوم این همخوانی با شرایط وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: استفاده از ابزار الکترونیک چه در پایش مرزها و چه در ورود کالاها در گمرک باید به سمت‌وسوی درستی برود تا بتوان با دقت ورود کالاها را کنترل کرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان با تأکید بر اینکه نگاه مسئولین با توجه به شرایط مالی و پولی ایران باید نگاه قالب اقتصادی باشد تصریح کرد: بازار و تولیدکننده ایرانی باید از انحصار خارج شود تا با ایجاد فضای رقابتی کیفیت کالاها و تولیدات را افزایش داد که این امر نیز لازمه بروز شدن به ابراز تولیدی جهانی است.

اکرمی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آمار و ارقام کشفیات قاچاق در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۱۵۱ میلیارد تومان میزان کشفیات بوده که این رقم در سال ۹۶ هزار و ۷۶۸ میلیارد برآورد شده است.

وی اضافه کرد: در سه‌ماهه نخست سال جاری نیز مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان کشفیات کالای قاچاق بوده که غالباً شامل اسباب‌بازی، پوشاک، سوخت، کفش و سایر اقلام دیگر می‌شود.

این مقام مسئول درباره اقلام قاچاق از ایران به کشورهای دیگر نیز گفت: کالاهایی مانند دام زنده و کود شیمیایی جزو بیشترین اقلام قاچاق از ایران بوده که در صورت عدم کنترل و یا کشف مشکلات زیادی را برای کشور به وجود می‌آورد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان عنوان کرد: از اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا در استان ساماندهی شناورهای سبک ، سنگین و لنج ها و انجام دستورالعمل بار ملوانی است.

اکرمی توضیح داد: ته لنجی و یا بار ملوانی به این قرار است که هر شناور زیر ۵۰۰ تن در سال می‌تواند شش بار و هر بار با معافیت مالی به مبلغ محاسبه‌شده گمرکی ۱۵ میلیون تومان بار وارد کند.

وی اضافه کرد: به دنبال استفاده از دستورالعمل ته لنجی راه‌اندازی بازارچه‌های ملوانی در استان نیز یکی دیگر از راهکارهای ارائه‌شده در راستای ساماندهی فروش کالاها است که تاکنون بازارچه‌های ملوانی تیاب و سیریک راه‌اندازی شده‌اند.

این مقام مسئول در خصوص تمایل به قاچاق سوخت از ایران نیز بیان کرد: برای جلوگیری از قاچاق سوخت از ایران واقعی کردن مصرف سوخت در استان را آغاز کرده‌ایم به این صورت که جایگاه‌های سوخت سراسر استان مورد پایش قرار می‌گیرند.

 معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان اظهار کرد: تمامی انبارهای کالا در استان با سیستم الکترونیکی و هوشمند با ارگان‌های مربوطه مانند نیروی انتظامی، دریابانی ، تعزیرات و ...در ارتباط است و دپوی کالاها را ازلحاظ قاچاق بودن یا نبودن را موردبررسی قرار می‌دهد.

اکرمی در ادامه با یادآوری اینکه یک دستگاه ایکس ری پیشرفته نیز در گمرک برای رصد کالاهای واردشده به کشور نصب‌شده است اذعان داشت: خورهایی در برخی مناطق استان وجود دارد که در آن‌ها قاچاق کالا صورت می‌گیرد که قرار است به‌وسیله نصب دوربین و پایش تصویری کنترل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری دادن سهمیه سوخت برای مرزنشینان در راستای فروش سوخت  و جلوگیری از قاچاق آن‌ها هستیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: طی پایش و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد میزان یک‌میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته‌ایم همچنین پایگاه‌های تعزیرات در شهرستان‌های رودان، قشم و جاسک مستقرشده‌اند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان خاطرنشان ساخت: برای جلوگیری از قاچاق دام زنده صادرات دام در سال‌های گذشته آزاد اعلام شد که در حال حاضر برای جلوگیری از قاچاق بر اساس تنظیم بازار ممنون شده است.

اکرمی بیان داشت: از سال ۹۲ تا ۹۶ بیش از هشت هزار و ۲۸۶ تن کالای قاچاق به ارزش ۴۲ میلیارد و ۹۹۴ میلیون تومان کشف و منهدم شد.

وی در پایان عنوان کرد: از سال ۹۲ تاکنون با اقدامات انجام‌شده دولت بر اساس بررسی‌های انجام‌شده میزان قاچاق کالا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار