یک کارشناس روسی اعلام کرد؛

لزوم تشکیل «سوپر اوپک» برای مقابله با سیاست‌های تحریم نفتی آمریکا

یکی از کارشناسان مؤسسه تل‌ترید می‌گوید: روسیه و عربستان قصد دارند با دعوت از دیگر اعضای اوپک یک اتحادیه دائم، «سوپراوپک»، تشکیل داده و مقابل سیاست‌های تحریم نفتی آمریکا علیه کشورهایی نظیر ایران بایستند.
کد خبر: ۲۹۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ - 03July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آناستازیا ایگناتنکو، کارشناس مؤسسه تل‌ترید در مصاحبه‌ای اظهار داشت: روسیه و عربستان می‌خواهند با دعوت از دیگر اعضای اوپک یک اتحاد دائمی به نام سوپر اوپک ایجاد کرده که البته این دو کشور رهبران این اتحادیه خواهند بود. این مسئله به طور قطع برای روسیه یک مزیت است و عربستان نیز می‌تواند به عنوان یک متحد و شریک بلندمدت در این اتحادیه نقش‌آفرینی کند.

آمریکا از کشورها خواسته تا از طریق قطع واردات نفت از ایران،‌ این کشور را تحت فشار قرار دهند. در صورتی‌که تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه بتوانند یک گروه نفتی بدون حضور واشنگتن تشکیل دهند و بازار را کنترل کنند، چنین تاکتیک‌هایی از سوی آمریکا بی‌اثر خواهد شد.

ایگناتنکو معتقد است: در قالب شکل‌گیری چنین اتحادی، کشورها می‌توانند توجه کمتری به فشارهای آمریکا کنند؛ چراکه کشورهای حاضر در این اتحادیه حدود یک‌پنجم نفت کل جهان را تأمین می‌کنند و به صورت خودکار این مسئله ضامن کنترل بازار نفت توسط این کشورها و همچنین تضمین‌کننده منافع آنها خواهد بود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که روسیه نباید در منزوی کردن صنعت نفت ایران با آمریکا همراهی کند؛ چراکه آمریکا سیاست‌های خصمانه‌ای را در قبال روسیه، چین، ایران، ونزوئلا و ترکیه دارد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: من تعجب نخواهم کرد اگر کشورهایی که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند، با یکدیگر دوست و علیه آمریکا متحد شوند.

دیگر کارشناسانی که با راشاتودی مصاحبه کرده‌اند نیز به اتفاق معتقدند که کشورهای دیگر با آمریکا در توقف خرید نفت از ایران همراهی نخواهند کرد.

قیدر گاسانف، کارشناس مرکز مالی بین‌المللی می‌گوید: آمریکا تلاش مشابهی را علیه ایران در سال ۲۰۱۳ صورت داد و از اتحادیه اروپا، چین و هند خواست تا از ایران نفت وارد نکنند اما شرایط آن زمان بسیار متفاوت بود و موضوع مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بود. اما حالا به نظر می‌رسد آمریکا می‌خواهد یک بازی یکجانبه علیه ایران ایجاد کرده و بازار نفت را با خطر بزرگ‌تری مواجه کند. این بار دیگر آمریکا به اهداف خود نخواهد رسید.

ماکسیم افرموف، مدیرعامل مؤسسه ICBF، می‌گوید که شرایط در حال تغییر است و کشورها در حال متحد شدن برای کمینه کردن وابستگی خود به آمریکا و حتی کنار گذاشتن دلار در مبادلات نفتی خود هستند.

وی می‌گوید: این احتمال وجود دارد که تولید نفت روسیه افزایش یابد اما این مسئله فقط دلایل اقتصادی داشته و ربطی به درخواست آمریکا از مسکو ندارد.

میخائیل ماشچنکو، کارشناس مؤسسه ایتیرو می‌گوید: عربستان و روسیه این فرصت را خواهند داشت که تولید نفت خود را به خواست خود افزایش دهند؛ چراکه دیگر کشورهای عضو اوپک نمی‌توانند برمبنای هفته گذشته عرضه نفت به بازار جهانی را بالا ببرند.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: به نظر من اتحاد روسیه و واشنگتن علیه ایران غیرقابل قبول است. بسیار سخت است که تصور کنیم آمریکا با حفظ سیاست‌های خود علیه روسیه بخواهد برای اقدام مسکو علیه تهران به روسیه امتیاز دهد.

روسیه و عربستان هفته گذشته برای افزایش تولید نفت خود با هدف کنترل قیمتی نفت در بازار جهانی مذاکراتی را صورت دادند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها