آیت‌الله اراکی در اختتامیه سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی:

آمریکا جز کشتار و صدمه به بشریت کاری ندارد/ سرنوشت آمریکا قطعا نابودی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه آمریکا جز کشتار و صدمه به بشریت کاری ندارد، گفت: سرنوشت آمریکا قطعا نابودی است.
کد خبر: ۲۹۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹ - 03July 2018

آمریکا جز کشتار و صدمه به بشریت کاری ندارد/ سرنوشت آمریکا قطعا نابودی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیت‌الله «محسن اراکی» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی که عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: در علوم اسلامی و در حقوق و فقه اسلامی، مهمترین پرسشی که مطرح می شود، این است که مبنای حق چیست؟ طبق روالی که ما در حقوق اسلامی بررسی می کنیم، دو پایه فلسفی  برای حق ارائه می کنیم که برهانی نیز هستند و آن این است، آنچه ذاتی چیزی باشد، ثبوتش نیازی به علت ندارد اما اگر چیزی ذاتی چیزی نباشد و بخواهد آن را از بیرون دریافت کند، ثبوتش نیاز به علت دارد و این اساس تفکر ما در مسأله حقوقی است.

وی ادامه داد: قاعده دیگر اینکه هر جا یک صفت عرضی داشته باشیم که ذاتی نباشد، سرانجام باید به علتی منتهی شود که برای او ذاتی است؛ بر اساس این دو برهان، حق و عدل دو واژه متلازم با یکدیگر هستند و  ما برای عدل و حق یک زیر ساخت محکم برهانی داریم.

آیت الله اراکی افزود: هر چیزی در جهان آفرینش حق دارد، چون همه چیز به فرمان خدا منتهی می شود، لذا مبنای حقوقی که ما داریم محکم، برهانی و استوار است؛ اما سؤال ما از غربی ها که معتقد به این پایه ها نیستند، این است که مبنای حقی که شما قائلید چیست؟

وی با اشاره به آیه ای از قرآن در مورد گفته های فرعون به قوم خود، گفت: در دیدگاه فرعونی، حق مساوی با قدرت است و هرکسی قدرت دارد حق با اوست، در حقوق بشر اروپایی نیز مبنای حق قدرت است، چون هیچ مبنایی برای اثبات حق در بین آنها وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در شورای امنیت سازمان ملل 5 کشور قدرتمند حق وتو دارند و آنچه آنها می گویند باید انجام بشود، پس مبنای حق در سازمان ملل هم قدرت است؛ صاحبان حق وتو در شورای امنیت بودند که فلسطین را به اسرائیل تبدیل کردند و گفتند اسرائیل حق دارد.

آیت الله اراکی ادامه داد: فرض کنید که ما منشور حقوق بشر شورای امنیت را بپذیریم و بر اساس آن عمل کنیم، اما مبنای پایبندی به قراردادها و پیمانها چیست؟ چه تضمینی وجود دارد که بگوییم آنها به آن عمل می کنند؟ در مکتب ما خدایی وجود دارد که فرموده است «اوفوا بالعقود» یعنی به وعده های خود وفا کنید. و ما در برابر فرمان خدا تسلیم و خاضعیم؛ تنها تضمینی که برای پایبندی غرب به قراردادها وجود دارد، قدرت است و ما هم در برابر قدرت باید قدرت نشان دهیم، چون قدرت، مبنای وفای به عهد آنهاست.

وی تصریح کرد: آمریکا اکنون بر اساس مسأله قدرت حقوق را تعریف می کند و مبنای حق در تفکر آمریکایی قدرت است؛ اگر تعداد حمله های نظامی آمریکا که در آن کشتارهای دسته جعی هولناکی اتفاق افتاد را بخواهیم شمارش کنیم، شاهد فصل گسترده ای از نقض حقوق بشر آمریکایی خواهیم بود؛ امروز سیستم سیاسی که به نام آمریکا عمل می کند، برای همه بشر خطرناک است.

آیت الله اراکی در ادامه به نقض حقوق بشر آمریکا در خود این کشور و دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: آمریکا جز قتل و کشتار و صدمه به بشریت، کاری ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ما باید این مسائل را به طور حقیقی بررسی کنیم و تحت تأثیر رسانه های حامی آمریکا نباشیم، خطاب به آمریکایی ها گفت: با این روشی که در پیش گرفته اید، سرنوشت شما قطعا نابودی است.

در ادامه این مراسم توسط آیت الله اراکی از کتاب «گزارش نقش حقوق بشر توسط آمریکا ویژه سال 2016 و 2017» رونمایی و با حضور وی جوایزی به برگزیدگان بخش ادبی و هنری این جشنواره اهدا شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها