کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با دفاع پرس:

غرب آسیا تونل عبور ایالات متحده به خاور دور و چین است / داعش بهترین موضوع برای آمریکا در قرن21

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اهداف تشکیل ائتلاف مبارزه با داعش و حملات نظامی مجدد به عراق و سوریه گفت: داعش که یک پدیده تاسیسی درون منطقه ای و تالیفی فرامنطقه ای است و بهترین موضوع در جهت فعالیت ایالات متحده امریکا ست.
کد خبر: ۲۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵ - 29September 2014

غرب آسیا تونل عبور ایالات متحده به خاور دور و چین است / داعش بهترین موضوع  برای آمریکا در قرن21

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به شکل گیری ائتلاف بین المللی علیه داعش پیرامون حملات نظامی به سوریه و در گفت و گو با خبرنگار بین الملل دفاع پرس گفت: خاورمیانه تونل عبور ایالات متحده امریکا به خاور دور و چین است که این هدف اصلی استراتژیک آمریکا در قرن 21 است.

وی ادامه داد: هدف های ژئو پلوتیک و ژئو استراتژیک به عنوان مقدمه ضروری برای رسیدن به منافع تعریف شده سیاسی اقتصادی امنیتی است که ایجاب می کند تا ایالات متحده در عبور از هدف استراتژیک خود در قرن 21 م خاورمیانه را در چهارچوب نیازهای استراتژیک خود بازتعریف کند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ورود حجم فزاینده نیروهای امریکایی با رخ داد 11 سپتامبر به خاورمیانه در این راستا قابل ارزیابی است.

 


 

مطهرنیا گفت: در خاورمیانه محور اصلی چالش برانگیز در برابر تحرکات امریکا محور مقاومت است و گلوگاه اصلی محور مقاومت از نظر ژئو استراتژیک سوریه است و در همین حال که امروز نقطه ضعف مقاومت محسوب نیز می شود چرا که ستون فقرات مقاومت در این منطقه در چند سال اخیر با توجه به بحران سوریه ضربه پذیر شده است.

وی پیرامون عوامل تشکیل دهنده داعش گفت: داعش که یک پدیده تاسیسی درون منطقه ای و تالیفی فرامنطقه ای است توسط ایالات متحده امریکا ست بهترین موضوع در جهت فعالیت ایالات متحده امریکا برای هم گرایی بین المللی در قالب ائتلاف و مهمترین هدف آمریکا برای باز تعریف ژئو پلوتیک منطقه است.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: این باز تعریف نیاز استراتژیک امریکا در قرن 21 است چراکه برای کنترل چین به عنوان رقیب اصلی استراتژیک امریکا در این قرن با این باز تعریف ژئو پلوتیک در خاورمیانه ضرورت پیدا می کند.

وی پیرامون اهمیت عراق برای اهداف آمریکا در منطقه گفت: عراق دهانه ورودی امنیتی نظامی به خلیج فارس و مهمترین گره استراتژیک در خاورمیانه است و عراق پیوند خورده با سوریه است و پل ارتباطی میان ایران و سوریه محسوب می شود، از این جهت باید هردو این معانی را در این مسیر واجد اهمیت دانست.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار