آیت الله مصباح یزدی:

شور دینی در جامعه تقویت شود/ تأکید امام خمینی(ره) بر شناخت دین

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه شور دینی باید در جامعه تقویت شود، گفت: تلاش کنید تا مردم هم اسلام و هم دشمنان و دوستان اسلام را بهتر بشناسند.
کد خبر: ۲۹۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ - 05July 2018

به گزارش دفاع پرس از قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه چهارشنبه در دیدار با رابطین جامعه ایمانی مشعر که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: روایتی در اصول کافی است که وقتی دو مؤمن به هم می‌رسند، نور هرکدام در دیگری منعکس می‌شود و از نور هم استفاده می‌کنند و لذا کسی که هوشیار باشد این را درک خواهد کرد.

وی گفت: اگر در کنار این ملاقات‌ها تبادل معرفت، بصیرت، پیمان همکاری و برادری باشد، آثارش قابل شمارش نیست و لذا باید حداکثر استفاده را از این ارتباط ها ببریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اشتراکاتی بین ما در خصوص امام، انقلاب و اینکه شهدا زمینه سعادت را برای ما و آیندگان فراهم آورده‌اند وجود دارد، لذا بر اساس این مشترکات همه می‌خواهیم از امکاناتی که برایمان فراهم شده بهتر استفاده کنیم، بیشتر رشد نماییم و فضائل و مقاماتی نزد خدا پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه در انجام کارهایمان انتخاب صحیحی داشته باشیم، لازم است نخست شناخت درستی از آن کار داشته و سپس بعد از آن کشش و تمایلی برای انجام آن کار داشته باشیم.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که علم، آگاهی، میل و کشش از رکن‌های انجام کار است، گفت: اگر شناخت ما درست و جاذبه معقولی هم وجود داشته باشد انتخاب ما صحیح و ارزشمند خواهد بود و اگر یکی از این دو نقص داشته باشد آن کار نتیجه خوبی نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی کاری را می‌خواهیم به تنهایی انجام دهیم، شاید از لحاظ مختلف برای ما سخت باشد، لذا پیدا کردن یک رفیق و همکار می‌تواند به انسان در کارها کمک کند و لذا کارهای گروهی مفید و مؤثرتر خواهد بود و این هم افزایی موجب می‌شود قدرت و توانایی در انجام کار چندین برابر شود.

وی عنوان کرد: بسیاری از آیات قرآن و بیانات ائمه(ع) تأکید بر ارتباط و یکدلی با هم دارند، بنابراین هر عاقلی می‌فهمد در اهداف مطلوب اگر کار دسته جمعی انجام گیرد نتیجه آن قابل مقایسه با کار فردی نیست.

آیت الله مصباح یزدی افزود: بهترین نمونه همدلی در انقلاب است که اگر آن زمان انسان‌ها به تنهایی و حتی در قالب گروه‌های کوچک می‌خواستند این کار را انجام دهند، هرقدر هم توان می‌گذاشتند به نتیجه نمی‌رسیدند، اما یک نفر پیدا شد که ظرفیت‌های موجود در جامعه و استعدادهای همکاری و همفکری را شناخت.

وی با اشاره به این که احساسات مشترک بین انسان‌ها می‌تواند معجزه آفرین باشد و ما شاهد این معجزات از صدر اسلام تا کنون بوده‌ایم، گفت: مدت‌ها بود این ظرفیت‌های موجود در جامعه شناخته شده نبود و خداوند منت گذاشت بر ما مسلمانان و نعمتی را عنایت کرد که در طول 1400 سال تاریخ مسلمانان کم نظیر بود و آن این که یک نفر پیدا شد که هم راه را نشان داد و هم آن احساس مشترک را که معجزه آفرین بود را میان مردم بیدار کرد و این در حالی شکل گرفت که تمام قدرت‌های بزرگ عالم در مقابلش قرار داشتند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه از ویژگی‌های امام راحل و حرکت ایشان این بود که اعتقاد داشت این نورانیت و چراغ باید در سایه دین باشد و از ناحیه دین بر مردم بتابد، افزود: امام خمینی(ره) دنبال این بودند تا دین را خوب بشناسند و آن را نیز خوب بشناسانند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی افکار و تجربیاتی در این زمنیه داشتند؛ ولی هیچ کدام نتوانستند به جایی برسند مانند کشور الجزایر که در حدود دو میلیون کشته داد تا از استعمار فرانسه آزاد شد آن هم همانند یک کشور اروپایی و در حدی که بتواند برای خود تصمیم بگیرد.

آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: امام راحل عامل محرک و این که چگونه احساسات را می‌توان به حرکت درآورد تا آن معجزه رخ دهد را به خوبی شناختند و بر این اساس بیان داشتند که آنچه داریم به برکت محرم و صفر است یعنی مهم ترین عاملی که می‌تواند احساس واحد پاکی ایجاد کند و دل‌ها را به هم نزدیک نماید نور سید الشهدا(ع) است.

وی گفت: متأسفانه از این عامل شور آفرین به سوی اهداف خدا پسند به درستی استفاده نکردیم، ولی امام راحل آن را شناختند و این نیرو را به کار گرفتند که حرکتی را بیافرینند تا نتیجه آن سعادت برای این جامعه و کل دنیا باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی(ره) هم بینش اسلامی را توسعه دادند و هم احساست دینی را بیدار کرد و به حرکت در آورد، عنوان کرد: امام راحل درس خوبی از اجدادش گرفته بود و ما نیز اگر بخواهیم این راه را ادامه دهیم، باید عوامل محرک را تقویت و روشنگری نماییم.

وی گفت: امام(ره) غیر از اینکه خود حرکت آفرین بودند احساسات دینی را در مردم تقویت می‌کردند؛ اینکه ما در عزاداری‌ها شرکت کنیم و اشک بریزم و سینه بزنیم کافی نسیت، شرکت در عزاداری ائمه و سید الشهدا(ع) به معنای ادامه راه آن‌ها و غافله‌ای است که اباعبدالله الحسین(ع) به راه انداخته است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که برای ادامه دادن مسیر اهل بیت(ع) باید دو عنصر اساسی کسب معرفت صحیح و داشتن احساسات خدا پسند را نه تنها در خود، بلکه در دیگران تقویت کنیم، افزود: برای این منظور باید تلاش کنیم تا شناخت مشترکی در جامعه ایمانی ما شکل بگیرد و هراندازه این معرفت قوی‌تر و فراگیرتر باشد به آن هدف الهی که هدف سید الشهدا(ع) است نزدیک‌تر می‌شویم.

وی با بیان اینکه باید شور دینی داشته باشید و این شور دینی را در جامعه تقویت نمایید و نیز احساسات پاک دینی را در مردم بر انگیزانید، گفت: باید تلاش کنید تا مردم هم دین و اسلام را و هم دشمنان و دوستان اسلام را بهتر بشناسند.

ایشان با بیان اینکه در این مسیری که وارد شده‌اید سعی کنید برای زندگی دنیایی خود منفعتی در نظر نداشته باشید، افزود: نوکری شما افتخاری است که باید قدر آن را بدانید و از خداوند متعال و ائمه معصومین(ع) بخواهید که شما را در رسیدن به هدفتان با معرفت و اخلاص که دارید یاری نمایند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار