ابطحی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خروج آمریکا از برجام باعث بی‌رغبتی اتحادیه اروپا نسبت به ثبات این توافق شد

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپایی‌ها مهمترین متحد آمریکا هستند، گفت: امروز که آمریکا در برجام حضور ندارد، میل و رغبت اروپایی‌ها در خصوص ادامه روند برجام تضعیف شده که برهم خوردن قراردادهای شرکت‌های بزرگ تجاری آنها با ما از نشانه‌های این بی‌رغبتی است.
کد خبر: ۲۹۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰ - 06July 2018

خروج آمریکا از برجام باعث بی رغبتی اتحادیه اروپا نسبت به ثبات این توافق شدسید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، در خصوص عملکرد اروپایی‌ها نسبت به توافق برجام اظهار داشت: اروپا به عنوان مهمترین متحد آمریکا در جوامع بین‌المللی شناخته شده است و این نکته بر کسی پوشیده نیست؛ لذا نباید انتظار داشت که به دور از حضور آمریکایی‌ها در برجام، اروپایی‌ها وفای به عهد کنند.

این نماینده خانه ملت با بیان اینکه بیشترین سهامداران شرکت‌های بزرگ اروپایی، آمریکایی‌ها هستند، افزود: مراودات تجاری که میان آمریکا و اروپایی‌ها صورت می‌گیرد به مراتب بالاتر از مبادلات و روابط تجاری است که اروپایی‌ها با کشور ما دارند؛ لذا کشورهای باقی مانده در توافق برجام منافعی که از همکاری و ارتباط گسترده‌شان با آمریکا کسب می‌کنند را قربانی تعامل با جمهوری اسلامی نخواهند کرد.

ابطحی با توجه به بدعهدی و اقدام غیرقانونی دیپلماتیک رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج کشورش از توافق برجام گفت: عملکرد آقای ترامپ نسبت به برجام باعث شد تا دولتمردان کشورهای اروپایی عضو این توافق، واکنش‌هایی از خود نشان دهند و در مصاحبه‌هایشان نسبت به اقدام آمریکا ابزار نارضایتی کنند.

وی افزود: اروپایی‌ها درصدد بودند تا در کنار آمریکا در ماحصل و نتیجه برجام کسب منافع کنند تا از این طریق هم رضایت این کشور را جلب کرده باشند و هم برای ادامه همکاری با کشور ما مانعی احساس نکنند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز که آمریکا در برجام حضور ندارد، میل و رغبت اروپایی‌ها در خصوص ادامه روند برجام تضعیف شده که برهم خوردن قراردادهای شرکت‌های بزرگ تجاری آنها با ما از نشانه‌های این بی‌رغبتی است.

ابطحی با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در خصوص برجام اظهار داشت: قرار نیست در این بسته، اروپایی‌ها برای ثبات برجام به ما تضمین دهند؛ جنبه اصلی این بسته پیشنهادی مطرح کردن نظرات و خواسته‌های آنهاست که ما باید با در نظر گرفتن منافع ملی کشورمان در پاسخ به هرگونه بندهای ذکر شده در این بسته به آنها جواب دهیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها