در جریان عملیات ضد «پ.ک.ک»؛

نفوذ 35 کیلومتری نظامیان ترکیه به کوهستان قندیل در شمال عراق

نظامیان ترکیه در جریان عملیات ضد تروریستی علیه «پ. ک. ک» در شمال عراق، 35 کیلومتر به کوهستان قندیل نفوذ کرده و چند پایگاه‌ موقت در این منطقه ایجاد کردند.
کد خبر: ۲۹۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ - 06July 2018

نفوذ 35 کیلومتری نظامیان ترکیه به کوهستان قندیل در شمال عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، با گذشت حدود یک ماه از آغاز عملیات ضد تروریستی ترکیه علیه گروهک حزب کارگران کردستان «پ. ک. ک» در شمال عراق، نظامیان این کشور 35 کیلومتر در کوهستان قندیل نفوذ کردند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» ارتش ترکیه موفق شده از ابتدای عملیات تاکنون 35 کیلومتر در کوهستان قندیل، که مامن اصلی گروه تروریستی پ. ک. ک. است، پیشروی کند و به عقب راندن عناصر مسلح ادامه دهد.

نظامیان ترکیه همچنین پایگاه‌های پ. ک. ک. در منطقه «برادوست» و دره «بارازگیر» را از بین بردند. پاکسازی این مناطق، که دروازه ورودی به کوهستان قندیل محسوب می‌شوند، از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

ارتش ترکیه در ادامه این پیشروی‌ها، پایگاه‌های مختلفی را برای استقرار ادوات نظامی از جمله تانک‌ها و خودرو‌های زرهی و همچنین مکان‌هایی برای فرود بالگرد‌ها و پهپاد‌های تهاجمی در این منطقه کوهستانی ایجاد کرده است.

«بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه پیشتر گفته بود که تا کنون 11 پایگاه نظامی موقت در شمال عراق ایجاد کرده و به بمباران پایگاه‌های پ. ک. ک. با پهپاد‌های نظامی در کوهستان قندیل ادامه می‌دهند.

یگان نیرو‌های ویژه «مارون بِرتِس» ارتش ترکیه در این عملیات حضور دارد. تاکنون 17 تاسیسات متعلق به پ. ک. ک. شامل پایگاه، سنگر، انبار تسلیحات و زاغه مهمات در جریان این عملیات نابود شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز 21 خرداد با اعلام خبر آغاز شدن عملیات ضد تروریستی در شمال عراق، گفته بود 14 هدف مهم در قندیل و سنجار از بین رفته است.

نیروی هوایی ترکیه همچنین چندی پیش در عملیاتی جداگانه در شمال عراق، بیش از 30 عنصر مسلح عضو پ. ک. ک. را از پای درآورده بود.

«نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع این کشور نیز هفته گذشته گفته بود پیشتر به ایران برای اجرای عملیات نظامی مشترک جهت نابود کردن مقر پ. ک. ک. در کوهستان قندیل پیشنهاد داده‌اند که هنوز پیشرفتی در این مسئله حاصل نشده، اما ایران صرف عملیات ترکیه را تایید کرده است.

نیروی هوایی ترکیه از جولای 2015 و درپی شکسته شدن توافق آتش‌بس موقت بین آنکارا و پ. ک. ک، مواضع این گروه در شمال منطقه کردستان عراق و کوهستان قندیل را به تناوب بمباران کرده است.

گروه پ. ک. ک. که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمار‌های رسمی ترکیه، بیش از 40 هزار نفر، که بیشتر از آن‌ها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های 30 ساله کشته شده‌اند.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها