بخش اول/ کبیری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

«اقتصاد مقاومتی» تحریم‌ها را بی اثر می‌کند/ سازش راهگشای مشکلات نیست/ نقش ایران در منطقه انکارناپذیر است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی فشار تحریم‌ها را ریشه‌کن می‌کند، گفت: اگر اهداف کلان اقتصاد مقاومتی محقق می‌شد، امروز ما شاهد عدم تاثیرپذیری اقتصاد کشور در مواجهه با تحریم‌ها بودیم.
کد خبر: ۲۹۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ - 07July 2018

سیدتقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، درخصوص توافق برجام و تاثیر این قرارداد بر اقتصاد کشور اظهار داشت: رویکرد و سیاست دولت دهم در مقابل توافق برجام، دور زدن تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بود درحالی‌که سیاست دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر این بود که تحریم‌ها به کلی از میان برداشته شود. این رویکردها در واقع می‌بایست تاکتیکی اقدام می‌کردند؛ اما متاسفانه در مواردی به رویکردهای استراتژیک تبدیل شدند.

«اقتصاد مقاومتی» فشار تحریم‌ها را ریشه‌کن می‌کند

وی در ادامه اقتصاد مقاومتی را مهم‌ترین عامل خنثی‌سازی تحریم‌ اعمالی آمریکایی‌ها علیه کشورمان برشمرد و گفت: تاکید مهم مقام معظم رهبری بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مسیری بود که اگر به درستی از سوی متولیان امر به آن جامه عمل پوشانده می‌شد و تحقق پیدا می‌کرد، عدم تاثیرپذیری اقتصاد کشور را در مواجهه با تحریم‌ها مشاهده می‌کردیم.

سازش راهگشای مشکلات کشور نیست

کبیری با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس ما با انواع تهدیدات و تحریم‌های متحدان رژیم بعثی مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب ما به دلیل وقوع جنگ سعی می‌کردیم تحریم‌ها را دور بزنیم که وارد کردن اسلحه از برخی کشورهای همسایه یکی از این راهکارها بود. پس از پایان جنگ تحمیلی دولت‌ها به دنبال راهکارهایی رفتند تا بتوانند این تحریم‌‌ها و فشارها را از بین ببرند و در مواقعی برای تحقق اهدافشان، مذاکره و حتی سازش را رمز موفقیتشان می‌دانستند.

وی با اشاره به توان دفاعی و نظامی کشورمان، ایستادگی در مقابل تهدیدات و تحریم‌ها را عامل مهمی در جهت تضعیف و اراده دشمنان برای ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: در ذات دشمنان نظام و انقلاب ما تهدید و تحریم وجود دارد و باید بر این نکته که نمی‌توان تحریم‌های اعمال شده را ریشه‌کن کنیم، واقف باشیم. امروز ما در عرصه‌های مختلف به قدری قدرتمند شدیم که تحریم‌ها اثر خود را از دست داده‌اند.

کبیری تصریح کرد: حدود 15 سال است که آمریکایی‌ها می‌گویند گزینه‌های ضد ایرانی روی میز است؛ اما اقتدار نظامی ما به مرحله‌ای رسیده که اقدامات، تهدیدات و حتی تحریم‌های آنها در جامعه ما هیچ تاثیری ندارد.

/

امنیت و آرامش حاکم در جامعه مرهون تلاش‌های نیروهای مسلح است

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در پاسخ به خصومت‌های غربی‌ها ناتوان نیستیم، گفت: امنیت و آرامش حاکم در جامعه مرهون تلاش‌های بی‌شائبه نیروهای مسلح کشورمان است و این به آن معنا نیست که در مقابل توطئه‌های آمریکایی‌ها بی‌تفاوت هستیم، بلکه ما امروز آنها را در خارج از مرزهای کشور در عراق و سوریه زمین‌گیر کردیم و علت اصلی تشدید دشمنی آمریکا با ما همین نقش مهم و تاثیرگذار ایران در منطقه است.

عضو اقتصادی مجلس ایستادگی و مقاومت در مقابل اقدامات دشمنان را راهگشای برون‌رفت از مشکلات دانست و گفت: امروز مسوولان ما به این نتیجه رسیده‌اند که رویکردهای تاکتیکی و استراتژیک در مقابل اقدامات آمریکایی‌ها جواب نمی‌دهد و باید با مخالفان و بدخواهان نظام و انقلاب با زبان مقاومت صحبت کرد.

وی با توجه به اینکه در مواقعی در بحث مقاوم‌سازی در مقابل فشارهای دشمنان ضعیف عمل کرده‌ایم، افزود: اگر معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی را به درستی درک و برای اجرای آن به جد عمل می‌کردیم امروز ما در مسأله نفت مشکلی نداشتیم و درواقع تهدیدات نفتی به فرصت برای کشورمان تبدیل می‌شد.

حل و فصل مشکلات کشور در گروه به نتیجه رسیدن برجام نیست

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: حضور ما در برجام توانست در جوامع بین‌المللی حقانیت و حسن نیت کشورمان را به اثبات برساند، این برای ما یک امتیاز مثبت بود؛ اما اینکه عده‌ای در داخل کشور با فرافکنی افکار عمومی را به سمتی سوق داده بودند که مذاکره با طرف‌های این قرارداد تنها راه حل تمام مشکلات است، اقدامی خطا بود و امروز با عملکرد غربی‌ها در خصوص برجام، هم مردم و هم برخی مسوولان که ایجاد ارتباط با آمریکا را حلال مشکلات می‌دانستند پیش از گذشته دریافتند که دشمن زبان گفت‌وگو و تعامل را نمی‌فهمد.

وی با بیان نباید مرتفع شدن تمام مشکلات کشور را به سرانجام قرارداد برجام پیوند زد، گفت: ما با اصل برجام مشکل نداریم؛ اما اینکه گمان کنیم با این توافق کشور بدون مشکل می‌شود تفکری خطاست؛ لذا ما می‌بایست از ابتدای انعقاد این توافق در چارچوب‌های قوانین کشور با کشورهای عضو رفتار می‌کردیم و در کنار این گفت‌وگوها با توجه به داشته‌ها و ظرفیت‌های غنی داخلی موانع و مشکلات پیش روی اقتصاد و کشور را از بین می‌بردیم.

کبیری با بیان اینکه دشمنان ایران اسلامی و در راس آنها آمریکایی‌ها تمام توجه خود را به ضربه‌زدن به نظام و انقلاب ما معطوف کرده‌اند، تصریح کرد: آمریکا برجام و مذاکرات برجامی را ابزاری برای تحقق اهداف خود کرده بود تا از طریق این گفت‌وگوها بتواند خواسته‌های نامشروعش را بر کشور ما تحمیل کند؛ لذا وقتی تلاش‌های خود را بی‌نتیجه دید، آشکارا از این قرارداد خارج شد.

/

عده‌ای در داخل کشور به عبارت «ما می‌توانیم» باور قلبی ندارند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعیف عمل کردن دولت‌ها در موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از دلایلی که ما در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی عمل نکردیم و یا حتی در مواقعی اصلا به آن عمل نکردیم عدم باور و اعتقاد به عبارت مهم و تاثیرگذار «ما می‌توانیم» بود؛ اینکه دولت‌ها مذاکره را تنها راه برون‌رفت از مشکلات جاری کشور دانستند، باعث دور شدن ما از فواید اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی شد؛ لذا آن باور و اعتقاد قلبی که مقام معظم رهبری به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشتند در بدنه دولت‌ها وجود نداشت و همین عدم باورها سبب شد تا در مذاکرات چیزی جز اتلاف وقت نصیب ما نشود.

کبیری با بیان اینکه در مواجه با هرگونه اقدامات دشمنان نباید ضعیف عمل کنیم، گفت: آمریکا به عنوان یک کشور به ظاهر قدرتمند در میان کشورهای آسیایی و اروپایی شناخته شده است؛ لذا در اولین گام رویارویی با این کشور باید به گونه‌ای پیش رفت که آنها تحت هیچ شرایطی احساس نکنند که می‌توانند هرآنچه بخواهند بر کشور مقابل تحمیل کنند؛ لذا تفکر عده‌ای در داخل کشور مبنی بر امتیاز دادن به آمریکا در گرو رفع مشکلات اقتصادی، اشتباه فاحش و جبران‌ناپذیر است؛ چراکه دشمن وقتی احساس کند توانسته از طریق مذاکره به خواسته‌های خود برسد به این موضوع اکتفا نخواهد کرد و تمام تلاش خود را در نابودی 100 درصدی کشور مقابل به کار می‌گیرد.

این نماینده خانه ملت تصریح کرد: تنها آرزوی آمریکایی‌ها در شکل‌گیری توافق برجام این بود که مسأله هسته‌ای ما را به مذاکره بکشاند؛ اما در این میان چه اتفاقی رخ داد که آنها گستاخ شدند و نه‌تنها برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما محدودیت‌هایی ایجاد کردند، بلکه برای ما 12 شرط و شروط هم گذاشتند؛ لذا وا دادگی برخی مسوولان راه را برای نفوذ آمریکا و مداخله در امورات کشورمان تسهیل می‌کند که این اقدام یقینا به ضرر منافع ملی خواهد بود.

پاسخ خواسته‌های نامشروع آمریکایی‌ها را با مقاومت می‌دهیم

وی با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دشمنیِ دشمنان ایران حد توقف ندارد»، اظهار داشت: بنا بر اثبات حسن نیتمان در توافق برجام ما فعالیت‌های صلح‌آمیر هسته‌ای را متوقف کردیم، فردا هم از افزایش توان دفاعی و اقتدار نظامی کوتاه بیاییم، آیا واقعا خصومت‌ها و بهانه‌تراشی آمریکایی‌ها تمام خواهد شد؟

کبیری افزود: کسانی که گمان می‌کنند با امتیاز دادن به آمریکا می‌توان برای کشور فرصت‌آفرینی کرد، باید بدانند که آنها با ذات وجودی نظام و انقلاب اسلامی ما مشکل دارند و تحت هیچ شرایطی از مواضع خود که دشمنی با ماست دست نمی‌کشند، مگر اینکه ما از آرمان‌های نظام و انقلاب صرف‌نظر کنیم که این امر محال و خط قرمز ملت و حاکمیت کشورمان است.

کلید قفل مشکلات کشور در دست آمریکا نیست/ از عملکرد غربی‌ها در برجام عبرت بگیریم

عضو اقتصادی مجلس شورای اسلامی از برجام و عملکرد غربی‌ها در این خصوص به عنوان عبرت‌آموزی یاد کرد و گفت: تنها نکته مثبتی که از ایجاد توافق برجام حاصل شد این بود که همگان حتی کسانی که مشتاق برقراری ارتباط با آمریکا بودند به ماهیت اصلی این کشور که چیزی جز کینه‌ورزی با ایران است پی‌بردند.

کبیری با اشاره به اقدام تروریستی داعش به مجلس در سال گذشته، با خاک یکسان کردن مقر تکفیری‌ها توسط موشک‌های نقطه‌زن سپاه پاسداران را نشان از اقتدار کشورمان دانست و تصریح کرد: آمریکا با خروج از برجام امروز به 2 نکته «توان نظامی» و «حضور و نقش ایران در منطقه» توجه ویژه دارد و درصدد است تا به طریق ممکن در این 2 زمینه برای ما مانع‌تراشی کند؛ چراکه افزایش توان موشکی ما را مکمل تاثیرگذاری در منطقه می‌دانند و با تمام قوا می‌کوشند تا نفوذ و نقش جمهوری اسلامی در خاورمیانه را کاهش دهد.

/

نقش بی‌بدلیل ایران در منطقه انکار ناپذیر است

کبیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی قدرت برتر منطقه است، گفت: یکی از دلایلی که ما توانسته‌ایم در منطقه در جهت مبارزه با تروریسم نقش اساسی را ایفا و امنیت و آرامش را در میان کشورهایی همچون عراق و سوریه تثبیت کنیم، توان دفاعی کشورمان است و آمریکایی‌ها به خوبی بر این موضوع واقف هستند و می‌کوشند تا در مسیر اقتدار و افزایش توان موشوکی ما سنگ‌اندازی کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، اتحاد،‌ انسجام و همبستگی را رمز موفقیت پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین عامل بازدارنده مهم و اساسی در جهت خنثی‌سازی توطئه‌های غربی‌ها دانست و گفت: همانطور که امام راحل در وصیت‌نامه خود ما را به وحدت و همدلی سفارش کرده‌اند، امروز ما به این نتیجه رسیده‌ایم که یکپارچگی میان ملت و دولت باعث شده که آمریکا نتواند در مقابل کشور ما قدم از قدم بردارد و همواره در رسیدن به اهداف خصمانه‌اش ناکام بماند.

هدف بارز آمریکا ایجاد اختلاف میان مسوولان و ملت ایران است

کبیری با اشاره به مهم‌ترین هدف آمریکایی‌ها مبنی بر ایجاد اختلاف میان مسوولان نظام جمهوی اسلامی گفت: آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که با کشاندن موضوع هسته‌ای بر سر میز مذاکره می‌توانند میان مسوولان و مردم اختلاف ایجاد کنند، اما با تیزبینی و بصیرت مقام معظم رهبری توطئه‌های آن‌ها خنثی و اتحاد در کشور بیشتر شد و حتی کسانی که مخالف موضوع هسته‌ای بودند و نسبت به داشتن یا نداشتن انرژی هسته‌ای نقدهای فراوان داشتند هم پای کار آمدند تا این مسأله موجب شکاف و اختلاف میان مسوولان با مردم نشود.

وی دشمنی آمریکا و متحدانش با جمهوری اسلامی را پایان‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: وقتی که آمریکایی‌ها نتوانستند از طریق مذاکره و با مداخله‌گری در امورات داخلی کشورمان اهداف خود را محقق کنند، کوشیدند تا با اعمال تحریم‌های مختلف علیه کشور ما برای ملت مشکلات معیشتی ایجاد کنند تا وانمود کنند که علت اصلی به‌وجود آمدن این مشکلات ناکارامدی مسوولان نظام است تا از این طریق بتوانند شکاف عمیقی میان مردم و مسوولان ایجاد کنند.

عضو اقتصادی مجلس ادامه داد: از طرفی آمریکایی‌ها می‌خواهند با تشدید مشکلات اقتصادی که بر اثر اعمال تحریم‌هایشان ایجاد می‌شود، مسوولان ما را برای حل مشکلات به‌وجود آمده مجددا بر سر میز مذاکره بکشانند تا برای از بین رفتن معضلات اقتصادی امتیازاتی از ما بگیرند؛ لذا مسوولان باید در موضع‌گیری‌هایشان در قبال اقدامات و توطئه‌های آمریکایی‌ها بسیار هوشیارانه عمل کنند تا منجر به شکاف و فاصله میان حاکمیت و ملت نشود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطعا خواسته دشمن محقق می‌شود.

/

جبهه مقاومت از آرمان‌های انقلاب اسلامی الگو می‌گیرد

وی با اشاره به تحولات منطقه و تجاوز رژیم صهیونیستی به سرزمین اجدادی فلسطینیان گفت: امروز مردم فلسطین به مرحله‌ای از ایستادگی و مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها رسیده‌اند که نظیر آن را در سال‌های گذشته عملکرد آن‌ها با صهیونیست‌ها سراغ نداریم؛ لذا ملت فلسطین دریافته است که نباید در مقابل تجاوز و اقدامات دشمنان وا داد و نظیر این ایستادگی‌ها را در جنگ‌های 33 و 23 روزه و همچنین در راهپیمایی روز بازگشت به خوبی مشاهده کردیم؛ لذا با توجه به آیات کتاب‌های آسمانی و روایات تمام ادیان، تنها راه پیروزی در مقابل کفار، مقاومت و نبرد است.

کبیری با بیان اینکه کشورهای آزادی‌خواه و اسلامی در رویارویی با دشمنان از انقلاب اسلامی ما الگوبرداری می‌کنند، گفت: امروز در یمن، عراق و سوریه امت‌های مسلمان با انسجام و وحدت به چیزی جز پیروزی فکر نمی‌کنند و برای تحقق اهداف و آرمان بزرگشان مقاومت را سرلوحه تمام برنامه‌های خود کرده‌اند.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار