دفاع پرس گزارش می دهد

نگاهی به نتایج عملیات ائتلاف ضد داعش در سوریه

عملیات نظامی ائتلاف بین المللی ضد داعش درحالی علیه گروه تروریستی تکفیری داعش و همچنین دیگر گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه ادامه دارد که به نظر می‌رسد، افق‌های پیش روی این عملیات‌ها همچنان روشن و شفاف نیست.
کد خبر: ۲۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷ - 29September 2014

نگاهی به نتایج عملیات ائتلاف ضد داعش در سوریه

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، هشتم ماه آگوست گذشته بود که اولین حملات ائتلاف بین المللی ضد داعش که رهبری آن را آمریکا بر عهده گرفته، در عراق آغاز شد و درپی آن در 28 سپتامبر جاری همین حملات علیه مواضع گروه تروریستی تکفیری داعش در سوریه شروع شد.

آنچه از این حملات تاکنون میتوان برداشت کرد، به شرح زیر است:

 

- حملات جنگندههای آمریکایی در عراق با حملات محدود آغاز شد و پس از آن بود که کشورهای غربی به این حملات ملحق شدند، در حالیکه در سوریه جنگندههای وابسته به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از همان ابتدا در کنار جنگندههای آمریکایی حضور داشتند و علاوه بر حملات موشکی که به واسطه موشکهای «توماهوک» انجام میشد و ارزش هریک از آنها به 1.5 میلیون دلار میرسد، گلوله بارانهای شدید انجام میشد.

- حملات هوایی آمریکا در عراق همگی بر مواضع داعش تمرکز یافته بود، در حالیکه این حملات در سوریه دیگر گروههای تروریستی تکفیری را هم در برگرفت، به همین دلیل ضربات وارده به داعش در سوریه کمتر از دیگر گروههای تروریستی تکفیری مانند جبهه النصره و گروه خراسان و جنبش احرار شام بود که از حملات جنگندههای ائتلاف علیه خویش غافلگیر شده بودند.

 

- حملات نیروهای ائتلاف بین المللی در سوریه مبانی و ساختمانهای اداری وابسته به نظام سوریه از جمله مقرها و ساختمانهای استانداریها و پایگاههای نظامی و انبارهای تسلیحاتی که به واسطه گروههای تروریستی تکفیری تصرف شده بودند و تاسیسات فرودگاه رقه که بدست داعش افتاده بود و تاسیسات نفتی دیر الزور در شرق سوریه و غیره را هم در برگرفت و این بدین معناست که این حملات، باقی مانده ساختارهای زیر بنایی سوریه را هدف گرفته و نابود کرد، در حالیکه در مقابل مقدار و میزان اندکی از تجهیزات نظامی مورد استفاده گروههای تروریستی تکفیری در این حملات اسیب ببیند.

 

 

- ارتش آمریکا در حملات خود علیه داعش و دیگر گروههای تروریستی تکفیری از مدرنترین جنگندههای خود یعنی «ریپورتر اف 22» استفاده کرد که از جمله گرانترین جنگندههای جهان به شمار میآید و ارزش هریک از آنها به 150 میلیون دلار میرسد. استفاده از این جنگندهها در حمله به گروههای تروریستی تکفیری در سوریه در واقع آزمودن عملکرد آنها در میدان جنگ بود.

 

- در حملات نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در سوریه حضور کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و امارات متحده نیز به چشم میخورد تا نشان دهند، آنها نیز عزمی جدی برای مبارزه با داعش و دیگر گروههای تروریستی تکفیری فعال در سوریه دارند. این درحالی است که در کنار این مشارکت شاهد بودیمکه آنها اقدام به انتشار تصاویری از خلبانهای شرکت کننده در این عملیاتها کردند. اما چه مشارکت این کشورها در این عملیات و چه انتشار تصاویر خلبانان آنها با تمسخر رسانههای ارتباط جمعی و کاربران صفحات اینترنتی مواجه شد که اعتقاد داشتند، هیچ ارتشی در جهان اقدام به انتشار تصاویر و افشای هویت نیروهای خود در جنگ نمیکند، این درحالی است که بر کسی پوشیده نیست، این کشورها خود جزوحامیان گروههای تروریستی تکفیری فعال در سوریه هستند.

 

- مشارکت ترکیه در عملیاتهای نظامی ائتلاف بین المللی محدود بوده و با تاخیر همراه بود، علاوه بر اینکه این حملات نقاط خاصی را در سوریه شامل میشد، از جمله منطقه «عین العرب» در ریف شمالی حلب که در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه قرار دارد و کُردهای سوریه آن را کوبانی مینامند. هدف از این حملات تضعیف داعش در این منطقه بیان شده بود.

 

- تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که ورود ناگهانی و یکباره دولت آمریکا به آنچه آن را عملیات ضد تروریسم در خاورمیانه مینامد، با هدف کسب کرسیهای بیشتر حزب دموکرات به رهبری «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور صورت میگیرد که در آستانه برگزاری انتخابات آن در چهارم اکتبر آینده است.

 

 

- همین تحلیلگران حضور کشورهای عربی همچون اردن و شیوخ خلیج فارس در عملیاتهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در سوریه را با هدف دور کردن خطر داعش و دیگر گروههای تروریستی تکفیری از کشورهای خود ملاحظه میکنند، به ویژه آنکه عربستان سعودی و امارات متحده موضع بسیار تندی در قبال گروههای مانند جماعت اخوان المسلمین دارند.

 

- عملیات ائتلاف بین المللی در سوریه با مخالفت و انتقاد گسترده در صفوف مخالفان نظام سوریه مواجه شد، چراکه این مخالفان بر این باورند، این حملات موجب تضعیف گروههایی خواهد شد که علیه نظام سوریه مبارزه میکنند و این تقویت نظام را به دنبال دارد. این درحالی است که در این مدت گروه تروریستی «ارتش آزاد» و دیگر گروههای تروریستی مسلحی که ائتلاف از آنها تحت عنوان گروههای مسلح میانهرو یاد میکند، ثابت کردند، توان پر کردن شکاف مناطقی که پس از حملات ائتلاف علیه داعش و دیگر گروههای تروریستی تکفیری خالی میشود، را ندارند.

- تحلیلگران امور نظامی از تسریع حملات آمریکا علیه داعش در سوریه آن هم در زمانیکه آموزش اولین گروه از عناصر مسلح و اعزام آنها به سوریه که شامل 5 هزار نفر میشوند و در حال آموزش در کشور عربستان هستند، شگفت زده و متعجب هستند.

- مخالفت ایران و حزب الله با عملیاتهای ائتلاف بین المللی در سوریه از استدلال نشات میگیرد که کشورهای شرکت کننده در حمله خود از حامیان گروههای تروریستی تکفیری فعال در کشور سوریه هستند و این حملات بدون کسب مجوز و موافقت شورای امنیت سازمان ملل صورت میگیرد و این مشروعیت این عملیاتها را زیر سوال میبرد.

 

 

از آنچه گذشت، میتوان نتیجه گرفت که تمام طرفهای بین المللی تاثیرگذار در بحران سوریه و نظام این کشور با حذر بسیار بازتابها و نتایج این عملیاتها را دنبال میکنند، به ویژه آنکه آشکار شده این عملیاتها، عملیاتی طولانی مدت خواهد بود.

اما آنچه از این حملات میتوان برداشت کرد، آن است که هم اکنون آینده سوریه و عراق و منطقه خاورمیانه در گروه این عملیاتهاست، اگرچه افقهای پیش روی بسیار مبهم و نا روشن است.

انتهای پیام/ز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار