«کمک‌رسانی» به غزه، طرح جدید آمریکا برای عملی کردن اهدافش علیه فلسطین

واشنگتن‌پست نوشت: به دنبال توقف طرح «معامله‌ قرن» آمریکا، این کشور در پی سوء استفاده از وضع انسانی غزه برای تحت فشار قرار دادن مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین است.
کد خبر: ۲۹۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸ - 08July 2018

«کمک‌رسانی» به غزه، طرح جدید آمریکا برای عملی کردن اهدافش علیه فلسطینبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی نوشت: با متوقف شدن طرح صلح خاورمیانه که دونالد ترامپ وعده عملی شدن آن را داده بود، مقامات دولتی توجه خود را به بهبود اوضاع نوار غزه متمرکز کرده‌اند؛ اقدامی که احتمالا سران فلسطین را تحت فشار قرار می‌دهد تا پای میز مذاکره بنشینند.

در این مطلب آمده است: تشکیلات خودگردان فلسطین که از تصمیم سال گذشته (میلادی) ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت» اسرائیل همچنان خشمگین است، مانع پیشرفت طرح صلح گسترده‌تر شده است. گروهی از مقامات آمریکایی نیز که ماه گذشته به سرپرستی جرد کوشنر، داماد ترامپ، به منطقه سفر کرده بودند، بدون آنکه بتوانند به این بن‌بست پایان دهند، به آمریکا باز گشتند.

این روند موجب شد، مقامات آمریکایی به بررسی گزینه کمک‌رسانی به توسعه غزه بپردازند با این امید که به بحران انسانی این منطقه خاتمه دهند.

به نوشته این روزنامه، آمریکا با این کار می‌تواند نشان دهد به مردم فلسطین متعهد است و در نتیجه کار را برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان دشوارتر سازد.

یکی از اقداماتی که احتمال دارد انجام شود، به پروژه ارتقای خدمات برق‌رسانی و آب‌رسانی در نوار غزه در کوتاه مدت مربوط می‌شود که احتمالا بودجه آن را کشور‌های خلیج فارس و دیگر اهداکنندگان با هماهنگی نیکلای ملادنوف، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه تامین خواهند کرد.

مقامات اسرائیلی اعلام کردند از رویکرد «اول غزه» استقبال می‌کنند، زیرا روش مناسبی برای تحت فشار قرار دادن حماس و منتظر نگاه داشتن سران تشکیلات خودگردان در کرانه باختری است. اسرائیل، مصر و تشکیلات خودگردان، نوار غزه تحت رهبری حماس را تحریم کرده و تحت محاصره قرار داده اند.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر در این منطقه مرزی دشمن آتش‌بس جایگزین درگیری‌های خونین شود، رویکرد تمرکز بر غزه احتمالا در کوتاه مدت برای اسرائیلی منافع سیاسی در بر خواهد داشت.

گروه جرد کوشنر، نمی‌توانند با دولت حماس در غزه به طور مستقیم تعامل داشته باشند، اما می‌توانند برای این کار بر شرکای بین‌المللی خود به عنوان تامین‌کنندگان بودجه و میانجی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای به منظور تامین انرژی، آب و تاسیسات درمانی تکیه کنند.

یک مقام ارشد دولت ترامپ گفت: تمام سران عرب همچنان از آرمان‌های فلسطین و خواسته‌ها و نیاز‌های آنان حمایت می‌کنند، اما اگر بتوانیم به توافق صلح دست یابیم، آن‌ها به کمک به ما نیز متعهد هستند.

وی این موضوع را رد کرد که تمرکز بر غزه، پیش‌زمینه طرح صلح پیشنهادی آمریکا برای تشکیل یک کشور فلسطینی در غزه است، و آن را خنده دار توصیف کرد.

به گفته وی، آمریکاییان بر این باورند که راه حل دستیابی به صلح، متحد شدن غزه و کرانه باختری تحت یک رهبری فلسطینی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار