پناهیان:

وظیفه هر مسلمان است که اسلام را بین‌المللی عرضه کند

حجت الاسلام پناهیان در جمع ایرانیان شرکت کننده در مراسم «مارش میرا» گفت که وظیفه هر مسلمان است که اسلام را به صورت بین المللی عرضه کند و اجازه ندهیم دین درون مرزهای خود ساخته قومیتی غرب باقی بماند.
کد خبر: ۲۹۸۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ - 09July 2018

وظیفه هر مسلمان است که اسلام را بین‌المللی عرضه کندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، که برای شرکت در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و قربانیان قتل عام «سربرنیتسا» به بوسنی و هرزگوین سفر کرده است، شب گذشته و همزمان با شب شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در جمع ایرانیان شرکت کننده در مراسم مارش میرا به بیان نکاتی درباره دین و دینداری و نگاه غرب به این موضوع پرداخت.

پناهیان با اشاره به اینکه غربی‌ها در موضوع دین سعی در مرزبندی میان ادیان دارند، گفت: نگاه به دانش در غرب این‌گونه نیست و آن را امری بین المللی میدانند، حال آنکه درباره دین تلاش دارند میان ادیان مرز ایجاد کرده و آن را با قومیتها پیوند دهند.

وی با بیان اینکه می‌بایست دین را همانند دانش به توزیع بین المللی برسانیم به بیان مثالی از نوع برخورد پیامبر گرامی اسلامی در قبال قوم بنی ربیعه و پیشنهاد آن حضرت برای همکاری با آنها پرداخت و گفت باید فضایی را ایجاد کنیم که دیگران بتوانند در دین تفحص کنند و آنرا بشناسند و زیبایی¬های آن را با خود به ارمغان ببرند و اجرا کنند.

پناهیان سپس به ظرفیت کشور بوسنی و هرزگوین برای نشر دین به مثابه دانش پیشرفته، انسانی و بین المللی و فرهنگی فراتر از فرهنگ اقوام و ملل اشاره کرد و افزود: اکثر دستورات دینی دستوراتی انسانی، اخلاقی، بین المللی و ارائه دهنده یک سبک زندگی پیشرفته هستند که در این خصوص اشتراکات زیادی بین ادیان الهی به ویژه در اخلاقیات وجود دارد که باید احیا شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد وظیفه هر مسلمان آن است که اسلام را به صورت بین المللی عرضه کند تا میدان برای شناخت و درک دین اسلام میان آزادیخواهان جهان فراهم شود و در عین حال اجازه ندهیم دین درون مرزهای خود ساخته قومیتی غرب باقی بماند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان سپس به بیان روایتی از امام صادق (ع) پرداخت که در آن حضرت پیروان خود را به کشاندن دلها به سمت اهل بیت و دور کردن دلها از ناپسندیها دعوت میکند و ادامه داد در دنیای امروز لازم است شعارهای دینی به زیبایی مطرح شوند تا درهای اسلام بر روی همه علاقهمندان و آزادیخواهان گشوده شود.

امسال در دومین سال پیایی کاروانی از فعالین پزشکی و فرهنگی از کشورمان در راهپیمایی صلح در بوسنی و هرزگوین به که راهپیمایی مارش میرا معروف است شرکت کرده است.

مسلمانان بوسنیایی و نیز شرکت کنندگانی از سراسر جهان هرساله با شرکت در این راهپیمایی که سه روز به طول می‌انجامد، یاد و خاطره شهدا و قربانیان قتل عام سربرنیتسا را گرامی می‌دارند.

در یازدهم جولای سال 1995 میلادی شبه نظامیان صرب بوسنی بیش از 8000 هزار نفر از مردم سربرنیتسا و مناطق اطراف را قتل عام کردند. این در حالی است که این شهر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان منطقه امن اعلام شده بود و نیروهای هلندی و کانادایی سازمان ملل برقراری امنیت و حفاظت از جان غیرنظامیان را بر عهده داشتند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار