گزارش تحلیلی/

مردم سوریه قربانی حملات هوایی ائتلاف آمریکایی-عربی

حملات هوایی ائتلاف آمریکایی-عربی علیه سوریه در حالی روزانه به کشته شدن شماری از غیرنظامیان منجر می‌شود که وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده است آمار هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در حملات هوایی ائتلاف کاملا بی‌اساس است .
کد خبر: ۲۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶ - 29September 2014

مردم سوریه قربانی حملات هوایی ائتلاف آمریکایی-عربی

به گزارش گروه بین الملل  دفاع پرس، ازآنجا که اعضای اصلی تشکیل دهنده ائتلاف علیه داعش از مهمترین حامیان داعش در منطقه محسوب می شوند طبیعی است که در حملات هوایی علیه داعش غیر نظامیان مورد هدف قرار گیرند.

وطن امروز طی گزارش تحلیلی به اهداف حملات هوایی ائتلاف علیه داعش در خاک سوریه پرداخته است.

یک منبع حقوق بشری اخوانالمسلمین سوریه که به سازمان جاسوسی انگلیس MI6 متصل است فاش کرده در حملات 2 روز نخست سیرک ائتلاف به شهر رقه که پایتخت داعش خوانده میشود هیچ عضوی از این گروه تروریستی کشته نشده است و ۱۴ تروریست سلفی کشته شده نیز عضو گروه خوراسان و دیگر گروههای تحت پوشش القاعده بودهاند نه دولت اسلامی عراق و شام.

از اطلاعات این نهاد که «ناظر سوری حقوق بشر» نام دارد چنین استنباط میشود که طی روزهای بعد از آن که چاهها و پالایشگاههای نفت شرق سوریه هدف قرار گرفتند، نیروهای داعش از منبعی غیبی (سیا و  سازمانهای اطلاعاتی ترکیه و عربستان) از پیش مطلع شده و این مناطق را که مدتها در اشغال داشتند ترک کرده بودند.

دیروز در ادامه حملات جنگندههای آمریکایی و عربیبه به اصطلاح مواضع داعش، مناطق شمالی سوریه نزدیک به مرز ترکیه بمباران شدند و بهرغم ادعای ائتلاف مبنی بر حمله به محاصرهکنندگان تکفیری شهرک کوبانی در کردستان سوریه، شاهدان عینی این ادعا را دروغ خواندند و گفتند که آمریکا و متحدانش به شکلی باورنکردنی از حمله به داعش در کردستان سوریه طفره رفتهاند. این در حالی است که حملات هوایی ائتلاف «دوستان داعش علیه داعش» به رهبری آمریکا همچنان قربانی غیرنظامی میگیرد و  ۱۲ شهروند دیگر نیز در حملات روز شنبه جنگندههای خارجی در شمال شرقی سوریه جان خود را از دست دادند.

کمیته هماهنگی محلی سوریه در بیانیهای اعلام کرد، ائتلاف بینالمللی که اخیرا به رهبری آمریکا علیه گروه تروریستی «داعش» تشکیل شده، شنبه چندین مواضع این گروه در مناطق «الحسکه»، «عین العرب» و «دیر الزور» را هدف قرار داد. در این بیانیه آمده است: «12 غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف بینالمللی به یکی از روستاهای استان الحسکه در شمال شرقی سوریه کشته شدند». فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا نیز اواخر روز شنبه در بیانیهای اعلام کرد، ارتش آمریکا و نیروهای نظامی مشترک کشورهای عربی 7 حمله هوایی را با هواپیماهای جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین علیه مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه انجام دادهاند همچنین هواپیماهای آمریکایی به تنهایی 3 حمله دیگر در عراق انجام دادهاند. در همین حال روسیه اعلام آمادگی کرده در صورت حمله ائتلاف به مواضع دولت سوریه، دمشق را با آخرین فناوریهای نظامی تجهیز کند.


آیا انگلیس از واکنش اسد میترسد؟

روزنامه ساندی میرر روز گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر نشستهای متعدد افسران اطلاعاتی انگلیس با مقامهای رسمی دولت سوریه برای هماهنگی حملات به مواضع داعش در خاک سوریه. این روزنامه اشاره کرد که این اطلاعات با اظهارات فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در تضاد است که پیش از این گفته است لندن به هیچ وجه با رهبر سوریه برای حمله به داعش همکاری نخواهد کرد و تاکید کرده بود که این ائتلاف و همکاری با سوریه «عملیاتی، مفید یا معقول» نخواهد بود. به گزارش تسنیم، این روزنامه همچنین نوشت که ممکن است هیچ نشست رودررویی با خود بشار اسد برگزار نشده باشد ولی این مساله کاملا طبیعی است که مقامهای اطلاعاتی انگلیس با مقامهای ارشد دولت بشار اسد دیدار و گفتوگو کرده باشند چرا که به نظر میرسد شبکه اطلاعاتی ارتش سوریه اطلاعات ارزشمندی را درباره محلها و نوع رفتار با گروگانهای انگلیسی که در اختیار داعش هستند داشتهاند. نکته مهم دیگری که در این مذاکرات به آن اشاره شده این است که سوریه از سیستم دفاع موشکی پیچیده زمین به هوای خود علیه ائتلاف به رهبری آمریکا که به مواضع داعش در سوریه حمله میکنند استفاده نکند، آن هم در شرایطی که هواپیماهای انگلیسی به تازگی در این حملات شرکت میکنند.


همدستی ترکیه با داعش

طی یک هفته اخیر داعش محاصره شهر راهبردی کوبانی (عین العرب) در کردستان سوریه را تشدید کرده است و در همان حال آنکارا به کردهای ترکیه اجازه نمیدهد از کردهای سوریه در مقابل تروریستها حمایت کنند. با این حال برخی اخبار حاکی از آن است که کردهای ترکیه توانستهاند برای کمک به خویشاوندان سوریشان در مقابل داعش در حصار مرزی این کشور رخنه کنند. همچنین ورود آوارگان کرد سوریه به مرز این کشور با ترکیه همچنان ادامه دارد و تاکنون 140 هزار نفر از آنها وارد ترکیه شدهاند و بقیه در دو طرف مرز ماندهاند.  از طرف دیگر حزب کارگران کرد ترکیه نیز دولت را به نقض آتشبس علیه کردها متهم کرد. به گزارش العالم، پکک دولت ترکیه را به دلیل پناه دادن به داعش، ارسال سلاح برای این گروه تروریستی، و درمان مجروحان این گروه در بیمارستانهای این کشور مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد: «آنکارا با حمایت از داعش، آتش بسی را که عبدالله اوجلان اعلام کرده بود، نقض کرده است.» این در حالی است که کردهای ترکیه نزدیکترین مواضع سیاسی را با کردهای سوریه دارند که در حال حاضر مورد محاصره مشترک داعش و ترکیه قرار گرفتهاند. اسماعیل کابلان، دبیر حزب صلح و دموکراسی ترکیه (کرد)، در این زمینه گفت: «اگر مقامات ترکیه خواستار حفظ روند صلح هستند، باید فورا علیه این گروه تروریستی موضعگیری کنند و عامل تخریب روند صلح نباشند.گروه تروریستی داعش به تهدیدی برای روند صلح میان دولت ترکیه و حزب کارگری کردستان تبدیل شده است». همچنین جمیل بایک، رئیس تشکیلات جامعه کردستان ترکیه با اعلام اینکه پکک متعهد به آتشبس با دولت ترکیه است ولی دولت آنکارا اینگونه نیست، افزود، به دولت آنکارا تا پایان ماه سپتامبر 2014 برای تصمیمگیری در این زمینه فرصت داده میشود که اگر اقدامی نکند، جنگ میان دو طرف از سر گرفته خواهد شد. وی افزود همچنین دولت آنکارا باید شرایط اوجالان در زندان را بهبود بخشد. مذاکرات صلح بین دولت آنکارا و عبدالله اوجالان رهبر زندانی پکک از سال گذشته آغاز شده است اما طرفین یکدیگر را به اختلال در روند مذاکرات متهم میکنند.

طرح مداخله نظامی ترکیه در عراق و سوریه

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیسجمهوری ترکیه جمعه هفته گذشته پس از بازگشت از نیویورک از طرح مداخله نظامی در عراق و سوریه پرده برداشت که قرار است هفته دیگر به پارلمان ارائه شود. این طرح جنجال زیادی در ترکیه و منطقه به پا کرده است. رئیس حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه نیز در واکنش به اردوغان، مخالفت خود را با مداخله نظامی آنکارا در سوریه و عراق اعلام کرد. به گزارش شبکه العالم، طرح مداخله نظامی ترکیه در سوریه که همان همکاری با ائتلاف بینالمللی مبارزه با داعش است، روز 2 اکتبر 2014 به پارلمان ارائه خواهد شد.کمال قلیچدار اوغلو، در شهر بولو در شمال غرب ترکیه گفت: ما مفاد طرح عملیات نظامی ارتش ترکیه در عراق و سوریه را هنوز رؤیت نکردهایم.

کنسول ترک: داعش را با اردوغان بشناسید

فاشگویی اوزتوک ایلماز، کنسول ترکیه در موصل مقامات آنکارا را شوکه کرده است. او که بهتازگی به همراه دیگر دیپلماتها آزاد شده است این سوال را مطرح کرده است که «چگونه ممکن است که داعش ما را بازداشت کند و ما عوامل وابسته به آن را در ترکیه مشاهده میکنیم که میخورند و پرسه میزنند و در بیمارستانهای ما تحت درمان قرار میگیرند؟» او اینها را بدون اطلاع دستگاه اطلاعاتی ترکیه امکانپذیر نمیداند. این دیپلمات ترک به دوران سخت اسارت خود که 101 روز به طول انجامید اشاره کرد و  با حمله به رئیسجمهور ترکیه که پیش از اسارت او در موصل نخستوزیر بود، میافزاید: «اگر بخواهیم داعش را به خوبی بشناسیم این سوال را باید از رجب طیب اردوغان بپرسیم.» او همچنین فاش کرد که عملیات آزادی صد در صد ترکیهای بود و هر ادعایی غیر از آن ظلم است.
 

نظر شما
پربیننده ها