عملیات «رمضان» نفوذی بزرگ در دل دشمن

عملیات رمضان اولین حمله سراسری و گسترده کشورمان جهت نفوذ به خاک عراق و مقابله با ورود آنها به خاک ایران بود.
کد خبر: ۲۹۸۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰ - 17July 2018

درآمدی بر عملیات «رمضان»///سالروز عملیات 22تیر میباشدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از تهران، عملیات آفندی رمضان در تاریخ 22 تیرماه سال 1361 با رمز مبارک «یا صاحب الزمان (عج)» در چهار محور و پنج مرحله در منطقه عملیاتی غرب جاده «اهواز» و شمال کانال ماهیگیری و شمال شرق «بصره» عراق اجرا شد.

رژیم بعثی با برخورداری از حمایت‌های فکری و مادی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی در طراحی عملیات‌های نظامی، اقدامات بسیار گسترده‌ای را شامل احداث مواضع، موانع، پمپاژ آب به داخل کانال ماهیگیری، توسعه منطقه آب‌گرفتگی و استقرار رده‌های پدافندی در عمق خاک خود انجام داده بود.

آنچه تاکنون در دلایل عدم موفقیت عملیات رمضان کمتر به آن اشاره شد، این نکته است که عملیات رمضان اولین هجوم سراسری و گسترده ایران جهت نفوذ به خاک عراق بود. یگان‌ها و نیروهای خودی شرکت‌کننده در این عملیات بیشتر از یک‌هزار و 500 گردان از ارتش و سپاه بود که با آمادگی کامل و تجربه خوب و روحیه عالی آماده نبرد بودند؛ ولی به دلیل عدم آگاهی نیروهای خودی از عمق موانع دشمن و چگونگی پدافند جدید عراقی ها در این منطقه که پیش‌تر به آن اشاره شد، علی‌رغم پیشروی بسیار خوب اولیه، اهداف تصرفی غیر از منطقه‌ای در پاسگاه «زید» تثبیت نشد. ضمن اینکه تقویت حس ناسیونالیستی در نیروهای عراقی به ویژه ترغیب حس قومیت و نژاد عربی، موجب شد تا ضمن استفاده از امکانات و شیوه های جدیدتری در دفاع، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

نتایج عملیات

آزادسازی حدود 250 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی و 80 کیلومتر از خاک عراق

انهدام تیپ‌های 96، 12، 42 زرهی و تیپ 88 مکانیزه و تیپ 55 مختلط عراق

کشته و زخمی شدن  10 هزار نفر از نیروهای عراقی و همچنین به اسارت در آمدن یک‌هزار و 315 نفر از آنان

انهدام 650 دستگاه تانک و نفربر، 150 دستگاه انواع خودرو، سرنگونی 14 هواپیما و 2 فروند بالگرد عراقی

تعداد 100 دستگاه تانک و نفربر، مقادیر زیادی جنگ افزار و مهمات و تجهیزات به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار