حجت‌الاسلام صادقی:

قاضی باید احساس عدالت را در طرفین دعوا ایجاد کند

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: قاضی اگرچه ممکن است حکم صحیحی صادر کرده باشد، اما سعی کند تا احساس عدالت هم در طرفین دعوا ایجاد کند.
کد خبر: ۲۹۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ - 10July 2018

قاضی باید احساس عدالت را در طرفین دعوا ایجاد کندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام «هادی صادقی» در مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در سازمان قضایی نیروهای مسلح مرکز یکی از اقدامات مهم این امام همام در دوران امامت خویش را، آموزش، آگاه‌سازی و تعلیم و تربیت انسان‌ها عنوان کرد.

وی افزود: اگر امام خمینی (ره) توانست با همدلی و اعتقادات مردم، انقلاب اسلامی را به ثمر برساند، یک کار آنی و یا انفرادی نبود؛ بلکه این همدلی و ریشه این اعتقادات، میراثی از شاگردان مکتب امام صادق (ع) بود که نسل به نسل و به تدریج توانسته بودند جمعیتی را بر محور ایمان و توحید و ولایت گرد هم بیاورند.

صادقی گفت: امام صادق (ع) چهار هزار شاگرد داشت که به نوعی از ایشان مطالبی یاد گرفته بودند و برای دیگران نقل می کردند و حتی برخی مخالفان ایشان هم مسائل خود را از امام (ع) می پرسیدند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینکه نیاز امروز جامعه مسلمانان وحدت است، گفت: اختلافات همیشه وجود دارد اما ما باید در عین حفظ مبانی خودمان با دیگر ملت ها وحدت داشته باشیم و توصیه امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز بر این نکته است و افرادی که بر طبل اختلافات می کوبند در برابر امام صادق (ع) ایستاده‌اند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قاضی اگر چه ممکن است حکم صحیحی صادر کرده باشد اما در قضاوت سعی کند تا احساس عدالت هم در طرفین دعوا ایجاد نماید.

صادقی تصریح کرد: در آداب القضاء، نکاتی فراوان وجود دارد که قاضی باید به طرفین نگاه مساوی داشته باشد؛ در قضاوت حتی تفاوت‌های جزیی هم که تأثیری در حکم نمی‌گذارد، در ناخودآگاه انسان، حس بی عدالتی را به وجود می آورد و حتی اگر حکم عادلانه هم باشد باز هم قاضی مقصر است و باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: در جامعه امروزی هم برخی نارضایتی‌ها از دستگاه قضایی به همین سبب است که گاهی دفتر شعبه و یا خود قاضی برخی ظواهر خیلی ساده را رعایت نمی‌کنند و اثرش این شده که مردم احساس کنند، بی عدالتی اتفاق افتاده است.

صادقی تأکید کرد: این احساس بی عدالتی باعث بی اعتمادی جامعه و کاهش سرمایه اجتماعی جامعه می شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه ما امروز در دستگاه قضایی به این احساس عدالت در مردم نیاز داریم، گفت: در سازمان قضایی نیروهای مسلح این موضوع کمتر اتفاق می‌افتد اما در عین حال وقتی سربازی را محاکمه می‌کنید که اشتباهاتی کرده و باید مجازات شود کاری کنیم تا قانع شود این مجازات، حق وی بوده است.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم احساس عدالت را در بین طرفین دعوا ایجاد کنیم باید گوش شنوا و زبانی برای قانع کردن افراد داشته باشیم که اگر همه قضات به اندازه خودشان تلاش کنند درصد زیادی از نارضایتی‌ها کاهش پیدا می‌کند. 

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار