پشت‌پرده ساخت بزرگترین کنسولگری آمریکا در جهان؛

سیاستمدار کُرد: اقلیم کردستان نباید به سکویی علیه کشورهای منطقه تبدیل شود

یک سیاستمدار کرد عراقی در واکنش به تصمیم آمریکا برای ساخت بزرگترین کنسولگری جهان در اربیل معتقد است که آمریکا نه‌تنها عامل ثبات و آرامش عراق و منطقه نبوده است بلکه مسبب اصلی مشکلات و بحران‌هایی است که دامنگیر کشورهای منطقه شده است.
کد خبر: ۲۹۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ - 11July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمد بازیانی» دبیرکل جنبش اصلاح و توسعه کردستان عراق در گفتگویی در خصوص موضوع کلنگ‌زنی ساخت بزرگترین کنسولگری جهان از سوی آمریکا در اربیل اظهار داشت: در واقع می‌توان گفت که آمریکا هنوز هم طرح جو بایدن مبنی بر تقسیم عراق به سه اقلیم فدرالی را از یاد نبرده است و در بسیاری از محافل و کنفرانس‌ها بارها بدان اشاره کرده‌ام که واشنگتن هنوز هم در پی چنین برنامه‌ای است و اکنون برنامه ساخت بزرگترین کنسولگری جهان در اربیل حاکی از آن است که آمریکا برنامه‌هایی برای عراق و منطقه خاورمیانه تدارک دیده است که از دریچه اقلیم کردستان در آینده به‌دنبال اجرایی کردن آن خواهد بود.

وی افزود: این یک حقیقت است که آمریکا راهبرد ویژه‌ای در منطقه دارد و تحقق منافع خود را در این راهبرد، طراحی کرده و به هر قیمتی به‌دنبال اجرایی کردن آن است.

بازیانی تأکید کرد: نحوه تعامل اقلیم کردستان عراق در این راهبرد آمریکا موضوع مهمی است و نباید کردستان به موقعیتی علیه کشورهای دیگر تبدیل شود، بنابراین سیاستمداران اقلیم کردستان عراق نیاز به عملکرد هوشیارانه‌ای در این خصوص دارند.

دبیرکل جنبش اصلاح و توسعه کردستان عراق گفت: این اقدام آمریکا نشان خواهد داد که این کشور طرح‌هایی برای ادامه حضور خود در منطقه دارد تا در راستای منافع خود همچنان به غارت و چپاول منطقه بپردازد.

این سیاستمدار کرد عراقی در ادامه با اشاره به اشغال عراق توسط آمریکا گفت: آمریکا که خود را عامل سقوط صدام می‌داند بارها اعلام کرده است که هزینه‌های مادی و انسانی زیادی را در این راه متحمل شده است و به‌آسانی دست‌بردار عراق نخواهد بود، چنین مرکز مهمی در اربیل هم برای مدیریت سیاست‌های عراقی و منطقه‌ای این کشور در آینده خواهد بود.

محمد بازیانی تصریح کرد: آمریکا نه‌تنها عامل ثبات و آرامش عراق و منطقه نبوده است بلکه مسبب اصلی مشکلات و بحران‌هایی است که دامنگیر کشورهای منطقه شده است، وضعیت عراق از 2003 تاکنون گواه روشنی است که ماهیت آمریکا و سیاست‌های این کشور را برای ما روشن می‌کند.

وی در خصوص تسهیلات ارائه‌شده به آمریکا برای ساخت این کنسولگری به‌ویژه اختصاص زمین مناسب از سوی اربیل، گفت: واقعیت آن است که حکومت اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق اعتماد ندارد و از سوی دیگر، کشورهای منطقه هم نتوانسته‌اند در راستای رفع مشکلات اربیل ــ بغداد در حد انتظارات اقلیم ظاهر شوند، بنابراین حکومت اقلیم خواهان یافتن مدافعی است که در آینده بتواند به آن متکی باشد. وضعیت سیاسی مبهم عراق هم مزید بر علت است، مشاهده می‌کنید که هنوز تکلیف انتخابات برگزارشده و تشکیل کابینه جدید عراق در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که کدام آینده در انتظار عراقی‌ها خواهد بود، بنابراین اقلیم کردستان ممکن است در این خصوص، به‌نوعی از آینده‌نگری هم متوسل شده باشد.

دبیرکل جنبش اصلاح و توسعه کردستان عراق افزود: ما معتقدیم که آمریکا دوست و مدافع هیچ کشوری نیست و تنها حامی تحقق منافعی است که برای خود ترسیم کرده است، سرنوشت شاه ایران، صدام و حسنی مبارک می‌تواند الگوی مناسبی برای آنهایی باشد که به دوستی با آمریکایی‌ها خوشبین هستند.

بازیانی در پایان این گفتگو اعلام کرد: مساحت عظیم درنظر گرفته‌شده برای ساخت این کنسولگری می‌تواند هرآنچه را که مدنظر آمریکایی‌ها است شامل شود، روابط آمریکا با ترکیه در طول سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده است و بارها برای استفاده از پایگاه اینجرلیک با پاسخ منفی آنکارا روبه‌رو شده است، بنابراین ممکن است آمریکا برنامه‌های دیگری در ساخت این مرکز بزرگ داشته باشد که در آینده آثار و نشانه‌های آن بیشتر نمایان خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار