اندیشکده کارنگی:

جنگ نیابتی آمریکا ـ روسیه با وجود دیدار آتی ترامپ ـ پوتین ادامه دارد

بنیاد کارنگی در تحلیلی ضمن اشاره به برگزاری نشست روسای جمهور آمریکا و روسیه در شهر هلسینکی نوشت: علی‌رغم برگزاری دیدار بین ترامپ و پوتین، جنگ نیابتی بین مسکو و واشنگتن همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۹۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰ - 11July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، بنیاد کارنگی در تحلیل خود نوشت: از 2014 میلادی روسیه و آمریکا در یک جنگ نیابتی درگیر شده اند و دو طرف در عرصه های مالی، فناوری و ایدئولوژیکی با منازعات جدی روبرو هستند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد فارغ از نتایج نشست دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در هلسینکی، این جنگ نیابتی در آینده نزدیک همچنان ادامه خواهد یافت.

در شرایطی که پوتین و ترامپ برای دیدار 16 جولای آماده می شوند ولی انتظارات در پایتخت های آمریکا و روسیه درباره نتایج این دیدار کم است. بی شک کسی انتظار پیشرفت چشمگیری را برای حل و فصل اختلافات روسیه و آمریکا بر سر مسائل مختلف ندارد. با این حال، پس از تقابل های دو کشور در زمینه های مختلف به خصوص آنکه نیروهای آمریکایی و روسی اوایل امسال تا آستانه درگیری در سوریه پیش رفتند، به نظر می رسد مسکو و واشنگتن در چنین شرایطی حداقل نیاز به برقراری ثبات در روابط دوجانبه را دارند. وجود کانال های ارتباطی بین ارتش های دو کشور یک نیاز مبرم و مهم برای تنش زدایی است. بنابر این، اگر آمریکا و روسیه خواستار تنش زدایی هستند، گفتگوی مقام های عالی رتبه دو کشور امری لازم و ضروری است. اگر دیدار ترامپ و پوتین بتواند مقدمه چنین گفتگوهایی را فراهم کند، می تواند گفت این مساله یک هدف ثمربخش خواهد بود.

در فوریه 2018 میلادی نیروهای آمریکایی تعدادی از پیمانکاران خصوصی روسی را که به سوی مواضع متحدان آمریکایی در دیرالزور در حال پیشروی بودند، کشتند. در آوریل، آمریکا و متحدانش حملات موشکی به سوریه انجام دادند و این اقدام با هشدار قاطع روسیه روبرو شد. رئیس ستاد کل ارتش روسیه هشدار داد که اگر نیروها یا تجهیزات این کشور در سوریه هدف قرار گیرد، مسکو تدابیر تلافی جویانه ای را اتخاذ خواهد کرد.

جنگ نیابتی روسیه و آمریکا اکنون وارد زمینه ها و عرصه های مختلف اقتصادی، اطلاعاتی، سایبری و نظامی شده است. این جنگ نیابتی کاملا پویا و دینامیک است و هیچ گونه محدودیت مرزی و جغرافیایی نمی شناسد. تحریم های اقتصادی و مالی علیه روسیه به یک سلاح منتخب برای آمریکا و متحدانش تبدیل شده است. هدف اصلی از اعمال این تحریم ها تغییر رفتار و رویکرد کرملین است، ان هم از طریق افزایش هزینه برای رفتارهای فعلی روسیه.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار