رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد

صدور بخشنامه‌ به استانداران برای مقابله با زمین‌خواری از سوی وزیر کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از صدور بخشنامه‌ای از سوی وزیر کشور به استانداران سراسر کشور خبر داد که طی آن مدیران موظف شدند با عزم جدی با زمین‌خواری مقابله کنند.
کد خبر: ۲۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲ - 29September 2014

صدور بخشنامه‌ به استانداران برای مقابله با زمین‌خواری از سوی وزیر کشور

به گزارش دفاع پرس، " ناصر سراج" رئیس سازمان بازرسی کل کشور صبح روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس منطقه 5 سازمان و بازرس کل استان آذربایجان شرقی که با حضور رئیسکل دادگستری، دادستان استان، استاندار و مسئولان اجرایی و قضایی استان در تبریز برگزار شد، با تبریک هفته دفاع مقدس گفت: وظیفه سازمان بازرسی، نظارت و بازرسی است. از دو وظیفه مهم سازمان بازرسی بنده نظارت را در اولویت قرار داده و در همه سخنرانیها بر نظارت تأکید میکنم. بالاخره نظام برای یک مدیر 20 الی 30 سال هزینه کرده و نمیتوان با کوچکترین لغزش این مدیر را از کار برکنار کرد. بنای ما در سازمان بازرسی این است که دامها را شناسایی و مدیران کشور را از این دامها بر حذر داده و برداشت صحیح از قانون را به مدیران گوشزد کنیم.

وی با بیان اینکه اکثر قریب بهاتفاق مدیران کشور سالم و پاک هستند،گفت: با این حال هستند مدیرانی که در این دسته قرار نمیگیرند و متأسفانه طی سالهای گذشته میزان این مدیران رشد صعودی داشت که باید آنان را از بین مدیران جدا کنیم تا مدیران عزیز و خدوم ما بدنام نشوند.
 
سراج تأکید کرد: اگر بهجایی رسیدیم که مدیر متخلف بر انجام آن خلاف اصرار داشته باشد، قطعاً کوتاه نخواهیم آمد و او به اشد مجازات قانونی محکوم خواهد شد.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بنابراین وظیفه اصلی سازمان بازرسی نظارت است و بر این تأکید میکنیم که همراه و چشم بیدار مدیران قوا هستیم.
 
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر مبارزه با فساد گفت: مقام معظم رهبری کمتر سخنرانی دارند که در آن بهضرورت مبارزه و ممانعت از شکلگیری فساد اقتصادی و حتی فساد فرهنگی اشاره نکرده باشند. این تأکیدات وظیفه همه دستگاهها و سازمانها را سنگینتر کرده و همه باید تلاش کنیم در این جهت کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وظیفه ما این است که فرمایشات رهبری را بهصورت کامل اجرایی کنیم و در این مسیر با هیچکس رودربایستی و اغماض نداریم. همانطور که استحضار دارید طبق قانون اساسی، نظارت بر حسن جریان امور کشور ،وظیفه سازمان بازرسی است؛ یعنی هر چیز که از آن تلقی امور شود، سازمان بازرسی حق ورود دارد. دومین وظیفه سازمان ، نظارت بر اجرای صحیح قوانین است و این به آن معنا است که هر جا قانون مورد تعدی قرار گرفت بازرسی کل کشور باید حضور داشته باشد. قطعاً در استانها گزارشهای سازمان در شورای اداری و تأمین مطرح و راهکارهایی ارائه میشود. ولی برای همه استانها نمیتوان یک نسخه پیچید. بهطور کلی تأکید دارم که سازمان بازرسی همراه دستگاه اجرایی است و دوست داریم که از مدیران دستگاه اجرایی حتی سؤال هم نکنیم چه برسد به اینکه قرار بازداشت صادر کنیم.
 
سراج در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اخیراً در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که به ریاست آقای جهانگیری برگزار میشود، بحث زمینخواری را در دستور کار قرار دادهایم. وزیر کشور نیز در این جلسه گزارش مبسوطی ارائه دادند و قرار شد اقدامات جدیدی برای مقابله با این معضل صورت گیرد.
 
وی زمینخواری را یکی از مهمترین جرائم کشور دانست و گفت: خوشبختانه در استان آذربایجان شرقی به نسبت سایر استانها کمتر شاهد پروندههای زمینخواری هستیم که این جای خوشحالی دارد. اما آنچه مهم است اینکه باید به هر ترتیب مانع زمینخواری شویم. متأسفانه در پروندههای زمینخواری دستگاههای مسئول قادر نیستند مانع شوند و نیازمند یک سازوکار مناسب دارد. در همین جهت قرار شد بخشنامهای به استانداران ارسال شود که همه مدیران کشور با عزم جدی در خصوص زمینخواری اقدام مؤثری انجام دهند.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه در خصوص مقوله فساد باید بیشتر از برخورد،پیشگیری کرد، گفت: هزینه پیشگیری ارزانتر از درمان است و اگر همه عزم خود را جزم کنند قطعاً در سنگر مبارزه با فساد نیز موفق خواهیم شد. همانطور که طی هشت سال دفاع مقدس همه نظام پای کار آمده و اجازه تصرف یک متر از خاک را نداند. اگر همه در برابر فساد متحد باشیم در زمینه ریشهکن کردن فساد موفق خواهیم بود و این زالوصفتان را به سزای خود میرسانیم.
 
وی با اشاره به سفر اخیرش به کانادا گفت: رقم فساد در این کشور آنقدر پایین است که باعث تعجب بنده شد. وقتی درباره حجم پروندهها پرسیدم، اعلام کردند که ظرف 11 سال تنها 82 پرونده فساد داشتند و مهمتر آنکه مبلغ بزرگترین پرونده آنها 13 هزار یورو است. در خصوص آمار فساد در کشور کانادا یک نکته توجهم را جلب کرد که در دورهای حجم فساد بالا بود که راجع به آن سؤال کردم و گفتند در یک مقطع زمانی بعد از جنگ جهانی دوم برخی به بیتالمال و اموال عمومی دستاندازی کردند که این آمار مربوط به آن دوره است.
 
سراج همچنین گفت: قطعاً اثرات جنگ روی میزان فساد در کشور تأثیرگذار است. کسی که به فساد آغشته شد هم به این راحتی جدا نمیشود.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار