شیخ‌الاسلام:

لزوم استفاده از ظرفیت بلوک شرق در برابر آمریکا/ سفر ولایتی به روسیه بسیار مهم است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهمیت روابط با کشورهای شرق در برابر تهدیدات آمریکا گفت: ظرفیت‌های اقتصادی و راهبردی در چین و روسیه برای مقابله با آمریکا وجود دارد.
کد خبر: ۲۹۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹ - 12July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسین شیخ‌الاسلام کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اشاره به لزوم تقویت دپیلماسی کشور در حوزه شرق، به‌خصوص چین و روسیه، اظهار داشت: ما اکنون در موقعیتی قرار گرفتیم که یک قلدری به‌نام آمریکا و در رأس آن ترامپ، تلاش دارد تا دنیا را یک‌جانبه کند و از این کار اِبایی هم ندارد.

وی افزود: ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با همان روش کابویی، زورگویی علنی علیه دنیا داشته باشد که در این رابطه خیلی در لفافه هم عمل نمی‌کند؛ می‌خواهد با قلدرمآبی با دنیا حرف بزند، به‌طوری که به تعهدات بین‌المللی هم پایبند نیست.

مشاور سابق رئیس مجلس در امور بین‌الملل، قلدرمآبی و یک‌جانبه‌گرایی را در ذات و ماهیت آمریکا دانست و اظهار داشت: گاهی وقت‌ها بعضی‌‌ها آمریکا را بَزَک می‌کنند، اما ترامپ عصاره همه خصائص آمریکاست و ما امروز در چنین شرایطی در دنیا قرار داریم.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: بعضی‌ها مثل روس‌ها قصد ندارند که زیر بار قلدرمآبی آمریکایی‌‌‌ها بروند و به هر صورت علنی درگیر هستند که این درگیری‌‌ها شامل تحریم‌ها و تعرفه‌های واردات و صادرات و تعهداتی است که قبلا نسبت به روس‌ها داشته و اینها کاملا واضح است.

وی، یکی از راهبردهای ایران در برابر قلدرمآبی آمریکایی‌‌ها را همسویی و پیدا کردن اشتراکات با مخالفان سیاست‌های این کشور عنوان کرد و گفت: بسیار روشن و واضح است که ما در این شرایط می‌بایست برای مقابله با قلدری‌های آمریکا کنار کشورهایی قرار بگیریم که با آمریکا درگیر هستند، البته اروپایی‌ها هم با آمریکا درگیر هستند، اما آنها هم در مجموع در کَمپ غربی‌‌ها تعریف می‌شوند و نمی‌توان خیلی روی آنها حساب باز کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در نبرد همه‌جانبه‌ای که آمریکایی‌ها با ما شروع کرده‌اند و تعهد برجام را بر هم زدند که همه محورهای حیاتی از قبیل اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر را شامل می‌شود، طبیعی است که ما هم سعی کنیم یارگیری کنیم و یا یار کسانی ــ چه کوچک و چه بزرگ ــ باشیم که بخواهند در برابر آمریکایی‌ها بایستند و یا با این سیاست‌‌ها مقابله کنند.

شیخ‌الاسلام با تأکید بر اینکه در اینکه «ما در مقابل آمریکایی‌ها هستیم و آنها هم در مقابل ما هستند، تردیدی نیست»، اظهار داشت: در شرایطی که این جنگ خیلی علنی است و به‌قول معروف، آنها (آمریکایی‌ها) برای ما شمشیر را از رو بسته‌اند و قصدشان هم تسلیم و ذلت ماست؛ واضح است که باید از امکان و ظرفیت بلوک شرق به‌عنوان مجموعه‌ای که قصد مقابله با آمریکا را دارد، استفاده کنیم.

وی امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی و راهبردی در شرق، مانند چین و روسیه را بالقوه دانست و افزود: امکانات بسیاری در بلوک شرق برای ما وجود دارد و کشورهای مهم این بلوک نیز با نوع رفتاری که الآن از خودشان در برابر آمریکا نشان می‌دهند، نشان‌دهنده این است که تسلیم رفتارهای آمریکا و ترامپ نشده‌اند؛ چه‌بسا در بعضی از جاها مثل قضیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ترامپ به روس‌ها بدهکار باشد، برای اینکه در هر صورت اگر کسی نداند، ترامپ خودش می‌داند که از روس‌ها درخواست کرده به او برای موفقیت در انتخابات کمکش کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به اینکه ما هدف اصلی آمریکایی‌ها هستیم، طبیعی است که از امکانات و توانایی‌های متعدد برای مقابله با آمریکا استفاده کنیم و شرق هم یکی از این توانایی‌های بزرگ است، البته ما خودمان هم دارای توانایی‌های منطقه‌ای، اقتصادی و راهبردی بزرگ‌تری هستیم که توان ایستادگی در برابر آمریکایی‌ها را داریم، اما شرط آن این است که از این ظرفیت‌ها و امکانات خیلی آگاهانه و هوشمندانه استفاده کنیم.

شیخ‌الاسلام، استفاده از ظرفیت‌های بلوک شرق را راهی برای مقابله با تهدیدات و قلدری‌های آمریکا دانست و عنوان کرد که سفر ولایتی به روسیه و چین را نیز می‌توان در همین راستا تعریف کرد.

وی با اشاره به شبهه غرب‌گراهای داخلی برای رابطه با روسیه، پیرامون استعمارگری این کشور که به‌نوعی آن را به سیاست‌های شوروی سابق مربوط می‌دانند، گفت: هیچ کشوری از جمله روسیه و چین به‌خاطر منافع ما وارد درگیری با آمریکا نمی‌شوند، آنها براساس منافع خودشان اقدام خواهند کرد، این هنر ماست که باید بتوانیم منافع مشترک در مقابل آمریکا و یا در رابطه با هدفی را که داریم تعریف کنیم و به نتیجه برسانیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: به‌عنوان مثال ما با روسیه می‌توانیم منافع مشترک در رابطه با سوریه تعریف کنیم، البته روسیه هم به‌خاطر ما در سوریه حضور نیافته، بلکه به‌خاطر منافع خودش بوده است، اما ما توانستیم به روس‌ها این مسئله را تفهیم کنیم که در چه جاهایی منافع مشترک داریم و می‌توانیم با هم همکاری کنیم.

شیخ‌الاسلام با یادآوری اینکه «در مقابله با تهدیدات آمریکا باید منافع مشترک را با کشورهایی که می‌خواهیم همکاری کنیم بیابیم»، گفت: روسیه و چین به‌خاطر منافع ما وارد درگیری و مقابله با آمریکا نمی‌شوند که خودشان ضرر کنند، این اصلاً نه عاقلانه و نه معقول است، اصلاً اگر چنین کشوری را در دنیا پیدا کردیم، نباید با آنها همکاری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در جایی که می‌توانیم منافع مشترک تعریف کنیم، عاقلانه است که منافع مشترک را تعریف، همکاری و توافق کنیم، اینکه آمریکا می‌خواهد قلدرمآبی کند و فقط منافع خودش را مدنظر داشته باشد و معاهدات بین‌المللی و چندجانبه را لغو می‌کند، به‌خاطر منافع خودش است.

معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم منافع مشترکی با کشورهایی که می‌خواهند با مشی و روش قلدرمآبی آمریکا مقابله کنند، تعریف کنیم و عاقلانه هم این است که با این کشورها مراوداتی داشته باشیم که در شرایط فعلی چنین ظرفیتی در کشورهای بلوک شرق، به‌خصوص روسیه و چین دیده می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها