مدرس حوزه و دانشگاه:

رعایت حجاب، آزادی به دنبال دارد/ اکثر بی‌حجابی‌ها به علت ناآگاهی است

«فاطمه حجی پور» با بیان اینکه باید زیبایی‌های زندگی معنوی را به جوانان و دختران نشان داد، گفت: علت اینکه دختران ما حجاب را رعایت نمی‌کنند ۹۰ درصد بخاطر نا آگاهی است نه آزادی؛ زیرا ما که حجاب را رعایت می‌کنیم از آن‌ها آزادتر هستیم.
کد خبر: ۲۹۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶ - 13July 2018

رعایت حجاب، آزادی به دنبال دارد/ اکثر بی‌حجابی‌ها به علت ناآگاهی استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، دین مبین اسلام، به عنوان آیین جامع و کامل خداوند متعال، در حمایت از شخصیت انسانی و معنوی زن در جهت حفظ عفّت عمومی، دستورهای حکیمانه‌ای مبتنی بر لزوم رعایت عفّت و حیا در ابعاد گوناگون صادر کرده است.

در واقع عفاف در رفتار در حیطه ی حجاب و پوشش است. عفت، به معنی پارسایی و آن حالت نفسانی است که انسان را از غلبه ی شهوت باز دارد.

برای روشن شدن بهتر این موضوع با «فاطمه حجی پور» مدیر سابق حوزه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) بیرجند و مدرس حوزه و دانشگاه به گفت وگو نشستیم تا بهتر از زوایای مختلف این موضوع آگاه شویم.

حجی پور اظهار داشت: در زمینه عفاف و حجاب دستورالعمل های قانونی کم نداریم، از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا مصوبات استانداری ها و فرمانداری ها و سایر دستگاه های اجرایی، اما متاسفانه خیلی از این ها اجرا نشده است.

وی افزود: باید قوانین موجود را مطالبه گری کرد تا اجرایی شود و ضمنا مانع از اجرای سندهای بیگانه شویم که اجرا می شود و کسی هم جلو آنها را نمی گیرد.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید فرهنگ عفاف و حجاب را از مهدکودک ها و سپس مدارس شروع کرد تا در جامعه نهادینه شود گفت: ما حدیث داریم که دختر از 5 سالگی حجاب را رعایت کند اما می بینیم که دختران حتی در سنین خیلی بیشتر، در جامعه حضور دارند.

نقش آموزش و پرورش در فرهنگ عفاف و حجاب

حجی پور اهمیت برنامه ریزی را در زمینه آموزش و پرورش و بهزیستی بخاطر مهدهای کودک، بسیار مهم دانست و عنوان کرد: در مدارس باید روی معلم های پرورشی حساسیت بیشتری لحاظ شود و حتی الامکان از طلاب علوم دینی که واقعا دغدغه دین دارند در این رشته استفاده شود.

وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش مباحث قرآنی و دینی و عفاف و حجاب کمرنگ شده است و باید موسسات مردم نهاد در این زمینه فعال تر بشوند و مطالبه گری صورت بگیرد و آموزش ها عملی تر باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید زیبایی های زندگی معنوی را به جوانان و دختران بگوییم، گفت: علت اینکه دختران ما حجاب را رعایت نمی کنند 90 درصد بخاطر نا آگاهی است نه آزادی، چراکه ما که حجاب را رعایت می کنیم از آنها آزادتر هستیم.

حجی پور افزود: آنها اسیر هوای نفس هستند و اگر بخواهیم آزادی را مطرح کنیم و جا بیندازیم برای آنهایی که به دنبال آزادی هستند، حجاب بیشتر مطرح می شود چراکه با حجاب، نفس را به اسارت می کشیم و از هوای نفس آزاد می شویم و آزاد واقعی قطعا حجاب را رعایت می کند.

وی درخصوص ماجرای «دختران خیابان انقلاب»، تبیین کرد: برای ترویج بی حجابی یک عده افراد مغرض وجود دارند که توسط منافقین و دشمنان ساماندهی می شوند که برای این افراد برنامه ریزی نتیجه ای ندارد.

موج آفرین باشیم

مدرس حوزه و دانشگاه بیان داشت: در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب همچون غربی ها که موج بی فرهنگی و بی حجابی را ایجاد کردند، باید موج آفرین باشیم و به مردم امیدواری بدهیم.

حجی پور تاکید کرد: خانواده های مذهبی باید در اماکن تفریحی و تفرجگاه ها حضور پررنگی داشته باشند و درصورت مواجه با افراد بی حجاب، باید کاملا خوش برخورد بود چراکه اگر آنها از اخلاق ما خوششان بیاید به سمت حجاب گرایش پیدا می کنند.

هیچ چیز به اندازه احساس امنیت ارزش ندارد

وی یادآور شد: افراد بی حجاب از لذت های افراد با حجاب که بسیار احساس امنیت می کنند، بی بهره اند و هیچ چیز به اندازه امنیت ارزش ندارد؛ آنها بیشتر در معرض توهین و تعرض افراد نامحترم هستند و از نظر عاطفی بیشتر دست به دست می شوند.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هرچه قبل از دواج دختران ما کمترین تجربه ای را از رابطه با جنس مخالف داشته باشند کمتر آسیب می بینند، گفت: دخترانی که اینگونه باشند در زندگی مشترکشان با عشقی عمیق تر زندگی خواهند کرد و ذهنشان مشوش خاطرات قبلی و ارتباطات قبلی نخواهد بود.

مذهبی ها بد کار کردند/ خوش اخلاقی و مهربانی جواب می دهد

حجی پور با تاکید بر اینکه عفت و پاکدامنی در سرشت همه انسان ها است و همه دوست دارند عفیف باشند، متذکر شد: ما مذهبی ها کم و بد، کار کردیم امر به معروف را بلد نبودیم و بداخلاقی کردیم؛ خوش اخلاقی و مهربانی خیلی خوب جواب می دهد.

وی وضعیت حجاب در مدارس را نسبت به گذشته ضعیف عنوان کرد و گفت: دشمن از ما قوی تر کار می کند و ما برنامه ریزی کمتری داریم باید برنامه ریزی شده، هم‌دست و منسجم خبرگزاری ها و رسانه ها را درگیر داشته باشیم.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه  داد: نقش صدا و سیما بسیار مهم است و باید برای عفاف و حجاب و در سنین مختلف هر روز برنامه داشته باشیم.

«غیرت» و «عفاف» مثل دو بال می ماند

حجی پور با بیان اینکه مطالب درسی لازم در این زمینه وجود دارد اما خیلی کم است، گفت: برای پسران غیرت را خیلی کم کار کردیم و بهتر است بگویم حتی تلنگر هم نزدیم و باید بدانیم که خداوند غیور است و ما باید این موضوع را با الفاظ و مفاهیم شیرین در کتب درسی بگنجانیم.

وی تصریح کرد: «غیرت» و «عفاف» مثل دو بال می ماند و همانقدر که نقش عفاف در دختران مهم و حیاتی است نقش غیرت هم در پسران ضروری است.

مدرس حوزه و دانشگاه درخصوص خانواده هایی که مادران با حجاب هستند اما دختران بی حجاب دارند، گفت: این موضوع دلایل مختلفی می تواند داشته باشد یا مادر شخصیتی دارد که خودش این روش را دوست داشته و جلوی دخترش را نگرفته، یا در برخورد با این مسئله آن را به گردن جامعه می اندازد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند و یا شخصیت بداخلاقی دارد که دختر به سمت او گرایش پیدا نمی کند.

حجی پور با تاکید بر اینکه نقش اخلاق خیلی موثر و اساسی است یادآور شد: اگر در خانواده های بی حجاب هم مادران بداخلاقی وجود داشته باشند و سر راه این دختران افراد محجبه و خوش اخلاق قرار بگیرند، به سمت حجاب گرایش پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه عفاف و حجاب روی اقتصاد ما هم تاثیر می گذارد گفت: امروز می بینیم که خیلی از افراد حتی فرهیخته به دنبال خودآرایی و عمل های زیبایی هستند و کمتر به مباحث دینی و آخرتی توجه می کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه متذکر شد: اگر لایه های پنهان عفاف و حجاب به مردم آگاهی داده شود قطعا آسیب های جامعه خیلی کمتر می شود.

ضرورت کار در فضای مجازی به صورت حرفه ای

حجی پور در ادامه با اشاره به اهمیت فضای مجازی عنوان کرد: خانواده های مذهبی در فضای مجازی کمتر حضور پیدا کرده اند و همچنین علما، حوزه های علمیه و افراد اثرگذار درگیر درس و کارهای شخصی هستند و ضروری است که موسساتی در این زمینه راه اندازی شود که مختص کار در فضای مجازی به صورت حرفه ای باشند.

وی افزود: فضاهای مجازی باید پربار باشد و با حوزه های علمیه لینک شود، دغدغه مندان فرهنگی و مذهبی را باید دور هم جمع کنیم و اتاق فکر تشکیل دهیم.

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت های مختلف نماینده ولی فقیه در استان، نماینده های مجلس و سایرین استفاده شود و یک کارگروه قوی در بحث عفاف و حجاب شروع به کار کند و عده ای هم بازوی اجرایی باشند.

حجی پور ابراز امیدواری کرد: انشاالله که برنامه های عفاف و حجاب متمرکز به این هفته نباشد و در تمام طول سال به دنبال اجرایی کردن دغدغه های فرهنگی باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها