نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد؛

رشد شدید نگرش‌های منفی نسبت به آمریکا در میان مردم جهان عرب

نتایج یک نظرسنجی جدید از رشد نگرش‌های منفی نسبت به آمریکا در میان مردم جهان عرب حکایت دارد.
کد خبر: ۲۹۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ - 14July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نتایج یک نظرسنجی جدید از رشد نگرش‌ منفی نسبت به آمریکا در میان جوامع کشورهای عربی حکایت دارد.

وبگاه «لوب‌لاگ» بامداد شنبه در تحلیلی درباره نظرسنجی اخیر «مرکز عربیِ پژوهش و مطالعات سیاسی» نوشته نتایج این پژوهش نشان می‌دهد سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا باعث شده روند نزولی حمایت‌های مردم جهان عرب از آمریکا سرعت بگیرد.

«مرکز عربیِ پژوهش و مطالعات سیاسی» از سال 2011 تا کنون شش مطالعه افکار‌سنجی را در میان کشورهای عربی انجام داده است. نتایج جدیدترین مطالعه این مرکز مطالعاتی، روز 10 جولای (19 تیرماه) منتشر شده است.

این پژوهش بر اساس مصاحبه‌های رو در رو با 18830 پاسخ‌دهنده از 11 کشور عربی (مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، موریتانی، فلسطین، عربستان سعودی، سودان و تونس انجام شده است.

«مرکز عربیِ پژوهش و مطالعات سیاسی» که در قطر مستقر است خودش را بزرگترین مرکز نظرسنجی در جهان عرب توصیف می‌کند.

در نظرسنجی جدید تنها 12 درصد از پاسخ‌دهندگان 11 کشور عربی گفته‌اند نسبت به سیاست خارجی آمریکا نظر مثبت دارند. این رقم، نشان‌دهنده تداوم روند نزولی حمایت از سیاست‌های آمریکا است که از سال‌های گذشته آغاز شده است.

به نوشته لوبلاگ، میزان حمایت از سیاست خارجی آمریکا سال 2016 حدود 15 درصد بود. یک سال قبل‌تر، در سال 2015، این رقم 27 درصد و در سال 2014 برابر با 36 درصد بود.

طبق گزارش وبگاه لوب‌لاگ، «تامارا کاروب» از اعضای ارشد این مرکز نظرسنجی می‌گوید: «جای شگفتی نیست که می‌بینیم نگرش اعراب نسبت به آمریکا به شدت منفی است. چیزی که برای من جالب است این است که این روند دارد بدتر می‌شود.»

وی اضافه کرد: «طبق داده‌های به دست‌ آمده از شاخص افکارسنجی جهان عرب، در سال 2014، 49 درصد از اعراب به سیاست آمریکا نگاه منفی داشتند. این رقم سال 2015 به 65 درصد و سال 2016 به 77 درصد افزایش یافت و در سال جاری به 79 درصد رسیده است.»

او تأکید کرد: «ایالات متحده نمی‌تواند دیگاه‌های بیش از 400 میلیون نفر [در جهان عرب] را نادیده بگیرد.»

تحقیق جدید همچنین نشان می‌دهد اعراب در زمینه‌های گوناگون با سیاست خارجی آمریکا مخالف هستند. تنها 6 درصد از پاسخ‌دهندگان از سیاست آمریکا در قبال فلسطین حمایت کرده‌اند و 8 درصد گفته‌اند حامی سیاست آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی هستند.

درباره سیاست آمریکا در قبال عراق، یمن و لیبی هم فقط 9 درصد پاسخ‌دهندگان از سیاست‌های آمریکا حمایت کرده‌اند. 84 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که ایالات متحده را «بدون شک» یا «تا حدی»، تهدید می‌دانند تا متحد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار