ادلب نبرد پایانی تروریست‌ها؛

ترکیه حضور نظامی خود در شمال سوریه را کاهش داده است

با نزدیک شدن عملیات نظامی ارتش سوریه در ادلب، ترس و نگرانی شدیدی در میان گروهک‌های تروریستی حاکم شده است. ترکیه نیز به درخواست روسیه، حضور نظامی خود را در ادلب کاهش داده و این بدان معناست که جنگ به پایان خود نزدیک می‌شود.
کد خبر: ۲۹۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ - 14July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، به نظر می‌رسد استان ادلب، آخرین پایگاه گروه‌های معارض مسلح شاهد تحولات چشمگیری شده و بعد از پایان یافتن پرونده حضور عناصر مسلح در جنوب سوریه، نگاه‌ها به شمال دوخته شده است.

اطلاعات رسیده از شمال سوریه حاکی‌ است که همزمان با نزدیک شدن به یکسره کردن سرنوشت آن، هرج و مرج در این منطقه حاکم شده است. طبق گزارش پایگاه‌های خبری وابسته به گروه‌های معارض، موجی از نگرانی، گروه‌های مسلح در شمال را فرا گرفته است و ساکنان محلی یا تشکیلات نظامی به نفع ارتش سوریه شورش کرده‌اند. سرکرده‌های گروهک‌ها نیز درباره خیانت‌ها، تسلیم شدن‌ها و نیز نقض تعهدات هشدار داده و همچنین تهدیدهایی را علیه افرادی که دست به این اقدامات می‌زنند، مطرح کرده‌اند.

به رغم تهدید و ارعاب، برخی منابع به روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» اعلام کردند که شماری از ریش‌سفیدان در استان ادلب سوریه با مرکز آشتی روسیه در پایگاه «حمیمیم» تماس گرفته تا مناطق تحت کنترل‌‌شان را به دولت سوریه واگذار کنند و وارد فرآیند مصالحه با دولت شوند.

منابع محلی تصریح کردند، اطلاعات از ادلب نشان از یک «آتشفشان مردمی علیه عناصر مسلح، و نیز استقبال پرشور از ارتش سوریه» دارد. به رغم سیطره گروه تروریستی جبهه النصره بر سرتاسر استان ادلب در سال 2015، دولت سوریه و نهادهای دولتی همچنان نفوذشان را در این مناطق حفظ کرده‌اند و از محبوبیت مردمی برخوردارند و جمعیت این مناطق منتظر ورود ارتش به استان هستند تا وفاداری‌شان را برای آن اعلام کنند.

از سوی دیگر، منابع آگاه در دمشق اعلام کردند که سرنوشت ادلب روی میز دیدار «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» روسای جمهوری روسیه و آمریکا، در روز دوشنبه در «هلسینکی» است و در صورتی‌که طرفین درباره سرنوشت ادلب توافق کنند ترکیه چاره‌ای برای پذیرش هرگونه توافقی نخواهد داشت. از ترکیه انتظار می‌رود که همان نقش اردن را در بستن مرزهایش و ارائه کمک‌های انسانی به آوارگان در نوار مرزی داخل سوریه، ایفا کند تا روستاها آزاد شوند و ساکنان به خانه‌های‌شان بازگردند.

از این‌رو، پرونده جنگجویان مسلح، به‌ویژه اتباع خارجی که شمارشان در ادلب زیاد است، در حال بسته شدن است؛ شمار زیادی از این جنگجویان در جریان عملیات‌های نظامی ارتش سوریه در شمال، به ادلب منتقل شده‌اند. اطلاعات رسیده از منابعی در شمال سوریه حاکی‌ست که ترکیه به درخواست روسیه، حضور نظامی خود را در ادلب کاهش داده و این بدان معناست که جنگ به پایان خود نزدیک می‌شود و ترکیه نیز با گزینه روسی- سوری در پایان دادن به پرونده مانند پرونده‌های حلب، غوطه و درعا، تعامل خواهد کرد.

در نبرد قریب‌الوقوع ادلب دیگر اتوبوس‌های سبز رنگی وجود ندارد که عناصر جنگجو را به مکانی منتقل کند؛ از این رو تمامی این جنگجویان در نبرد پایانی خواهند جنگید.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار