جبار آذین:

نگاه فیلم «هزارپا» به رزمندگان محترمانه است

یک منتقد سینما گفت: برخلاف برخی نظر‌ها، باور من این است که ابوالحسن داودی کارگردان «هزارپا» در فیلمش نگاهی محترمانه به رزمندگان و دفاع مقدس دارد.
کد خبر: ۲۹۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ - 14July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌و‌گویی درباره فیلم سینمایی «هزار پا» چنین اظهار داشت: سینماگران ما با درک و تشخیص نیاز امروز مخاطبان سینما به آثار سرگرم‌کننده، شادی‌بخش و نشاط آفرین و با محتوا، به سمت ساختن آثار طنز و کمدی رو آورده‌اند. موفقیت گیشه‌ای و استقبال تماشاگران از این نوع فیلم‌ها تاییدگر این مدعا است. با این حال، گرچه فیلمسازان به فهم این نیاز و انتظار مردم پی برده‌اند، ولی پاسخ‌ها‌یی که اغلب آنها به خواسته‌های تماشاگر می‌دهند، سنجیده، هنرمندانه، خردمندانه و واقع‌گرایانه نیست.

وی افزود: در واقع جماعتی از سینماگران با سوءاستفاده ازسلیقه و توقع مخاطب، با سینما و گیشه، تجارت و با احساس و فهم و شعور مخاطب بازی می‌کنند. تولید چندین فیلم که شبه کمدی بی‌معنا و محتوا و پر از صحنه‌ها و دیالوگ‌ها و شوخی‌های بد و غیراخلاقی و مبتذل که حرمت مردم و حریم خانواده‌ها را خدشه‌دارمی‌کنند و در اصل برای سوداگری و خالی کردن جیب تماشاگر ساخته شده و دیروز و امروز اکران سینماها را اشغال کرده‌اند، گویای سوءاستفاده از نیاز و سلیقه مخاطب است.

این کارشناس سینما ادامه داد: با این حال، در میان فیلمسازانی که آثار طنز و کمدی سرگرم‌کننده مفرح و سالم و بامحتوا می‌سازند، کسانی هم هستند که می‌کوشند با ساختن فیلم‌هایی سلامت از نظر مضمون و محتوا و قوی و غنی از منظر سینمایی، به سلیقه تماشاگران پاسخ شایسته دهند. ابوالحسن داوودی فیلمسازی که سینما را با نقد و سینمایی‌نویسی و نگارش فیلمنامه آغاز کرد و در کارنامه سینمایی‌اش فیلم‌های قابل اعتنای اجتماعی و خانوادگی و کمدی دیده می‌شوند، فیلمی ساخته با نام «هزارپا» که با آنکه از لحاظ موضوعی مشابه‌هایی درسینمای قبل از انقلاب و فیلم‌های خارجی دارد و از یکسری کلیشه‌های این قبیل فیلم‌ها بهره برده است، اما برخلاف فیلم‌‌های سوءاستفاده کنندگان، فیلمش سطحی و سخیف و نسبت به فرهنگ و زندگی مخاطب اهانت آمیز نیست. در واقع هزارپا یک کمدی اجتماعی سرگرم‌کننده و خنده و شوخی‌ساز به نسبت سالم تجارتی است.

وی درباره حضور عطاران در هزارپا و جایگاهش در سینمایی کمدی گفت: داوودی با استفاده از رضاعطاران بازیگری که بازی‌های طنزش، مدت‌ها است کمرنگ و کلیشه شده است، کوشیده با روایت و پرداخت حوادث و ماجراهای دوستی و آشنایی یک دزد با یک دختر جوان و استفاده از موقعیت‌ها و برخوردهای طنزآفرین ، اثری مفرح بسازد. او که از کنار برخی موضوع‌های حساس اجتماعی و خانوادگی و عاشقانه با وسواس و احتیاط عبورکرده، در مجموع موفق شده یک کمدی معتدل و تماشاگرپسند بسازد و در حد توانایی خود به نیاز مخاطب پاسخ دهد.

آذین در پایان درباره حواشی پیش آمده این فیلم و این‌که برخی‌ها معتقدند در این کار به جانبازان توهین شده، چنین توضیح داد: توجه گرچه حاشیه‌ای، ولی مناسب و محترمانه به رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان از زوایای طنز و جدی، بدون غلوسازی و سطحی‌نگری، در کنار دیگر مضامین قابل اعتنای فیلم از امتیازهای ساخته داوودی است. هزارپا با آنکه در شخصیت‌پردازی و شوخی‌سازی و توجه لازم به مسائل انسانی و مشکلات اجتماعی، کاستی‌هایی دارد، در کل پاسخ هنرمندانه و به نسبت مقبول و غیرسخیف یک سینماگر کار بلد به انتظارهای بحق مخاطب است.

منبع: ایکنا

نظر شما
پربیننده ها