سفر سرلشکر باقری به پاکستان-2/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ایران در مسیر توسعه روابط نظامی با همسایه شرقی

پیش‌بینی می‌شود در سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به پاکستان موضوع «امنیت مرزهای مشترک»، «مبارزه با تروریسم» و «آمریکاستیزی» مورد توجه طرف‌های ایرانی و پاکستانی قرار گیرد.
کد خبر: ۲۹۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ - 14July 2018

ایران در مسیر توسعه روابط نظامی با همسایه شرقیگروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - محمدحسن جعفری؛ سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان پس از سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران در آبان ماه سال گذشته، طی روزهای آینده در راس یک هیات عالی‌رتبه نظامی به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان سفر می‌کند.

این سفر در راستای توسعه دیپلماسی دفاعی و انجام گفت‌وگوهایی در خصوص مسائل مرزی ایران و پاکستان و تحولات مهم منطقه و جهان اسلام صورت می‌گیرد. سرلشکر باقری طی دو سال گذشته و در راستای تقویت دیپلماسی دفاعی به کشورهای ترکیه، سوریه و روسیه سفر کرده که دستاوردهای مهمی از جمله مقابله با طرح تجزیه عراق و مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا به همراه داشته است.

مرز مشترک مهمترین محور گفت‌وگوها

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان نیمه آبان ماه سال گذشته در راس یک هیات عالی‌رتبه نظامی به دعوت سرلشکر باقری به ایران سفر کرد و در این سفر علاوه بر دیدار با رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با رییس جمهور، فرمانده کل سپاه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و فرمانده نیروی زمینی سپاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها علاقه‌مندی و اراده دو کشور در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، ضرورت توسعه مناسبات دفاعی و امنیتی در حل مشکلات مشترک به ویژه شناخت و مبارزه با زمینه‌های گسترش تروریسم در مرزهای دو کشور، ضرورت گسترش مناسبات امنیتی - دفاعی در زمینه‌های صنعتی، تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی مورد تاکید قرار گرفت که قرار است در سفر سرلشکر باقری به پاکستان، توافقات سال گذشته مورد ارزیابی قرار گیرد.

تعاملات نظامی ایران با پاکستان با توجه به بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک بین دو کشور از دهه‌های گذشته برقرار بوده و طی یکی دو سال اخیر بر لزوم توسعه این تعاملات تاکید شده است.

در دو دهه اخیر هیات‌های نظامی و انتظامی از ایران برای برقراری امنیت در مرزها و مبارزه با تروریسم و گروهک‌های تروریستی عازم اسلام آباد شده‌اند که از آن جمله می‌توان به سفرهای فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده مرزبانی ناجا برای پیگیری وضعیت مرزبانان ربوده شده توسط گروهک‌ها و امنیت مرزها اشاره کرد.

ایران تلاش دارد تا با توسعه گفت‌وگوها، توجه بیشتر طرف پاکستانی را به مرزها معطوف سازد. همچنین با توجه به شدت گرفتن فعالیت گروهک‌های تروریستی، اشرار و ضدانقلاب در مرزها به طوری که به گفته سخنگوی نیروی انتظامی درگیری‌های امسال در مرزها معادل درگیری‌ها طی 5 سال گذشته است، انتظار می‌رود موضوع «امنیت مرزهای مشترک» مهمترین محور گفت‌وگوهای سرلشکر باقری با فرمانده ارتش پاکستان و مقامات آن کشور قرار گیرد.

ایران انتظار دارد که با افزایش نیروهای دفاعی و امنیتی پاکستان در مرزهای مشترک و ایجاد استحکامات نظامی از مداخله گروهک‌های وابسته به سرویس‌های جاسوسی در منطقه جلوگیری شود و همانطور که ایران از توان مردمی برای ایجاد امنیت پایدار در مرزهای شرقی خود استفاده کرده است، کشور پاکستان نیز می‌تواند از ظرفیت مردمی خود برای ارتقای امنیت مرزها بهره ببرد.

مقابله با تروریسم در سایه استکبارستیزی

همچنین پیش‌بینی می‌شود در کنار موضوع امنیت مرزها، بحث مقابله با تروریسم و برقراری امنیت در منطقه با توجه به انتقال داعش از کشورهای عراق و سوریه به افغانستان مورد توجه طرفین قرار گیرد و توافق‌هایی برای اجرای اقدامات مشترک صورت بگیرد. تجربه ایران در شکست داعش در عراق و سوریه، مقابله با تهدیدات داعش در مرزهای غربی و خنثی‌سازی اقدامات تروریستی داعش در داخل کشور بی‌‌شک می‌تواند مورد استفاده طرف پاکستانی قرار گیرد. بدون شک ایران و پاکستان تلاش دارند، مانع انسجام عناصر داعش و استقرار آنان در منطقه شوند.

همچنین دو کشور معتقدند که راه تقویت مقابله با تروریسم در منطقه، عدم اعتماد به قدرت‌هایی است که گروهک‌های تروریستی ساخته و پرداخته آنان هستند. «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان در دیدار رییس مجلس پاکستان در دی ماه سال گذشته عنوان کرد: «روابط ما باید مستحکم‌تر شود؛ چرا که آمریکایی‌ها به دنبال بر هم‌زدن آرامش منطقه هستند.» رییس مجلس پاکستان هم گفت: «آمریکا به علت شکست‌های اخیر خود در منطقه، پاکستان را سپر بلای خود کرده است و در این زمینه بسیار هزینه داده‌ایم.»

تجربه نشان داده که آمریکا با مداخله در منطقه به دنبال ایجاد اختلافات قومی و فرقه‌ای در بین مردم مسلمان ایران و پاکستان و تجزیه کشورهای منطقه است. ضمن اینکه چندی پیش روزنامه الاخبار از طرح آمریکا و عربستان برای کشاندن ایران به یک جنگ قومیتی از طریق ایجاد اتاق‌های عملیات در مرز‌های مشترک با پاکستان خبر داد. از این رو به نظر می‌رسد در سفر سرلشکر باقری به پاکستان موضوع آمریکاستیزی و تقویت وحدت مردم منطقه در دستور کار فرماندهان ارشد نظامی دو کشور قرار گیرد. رییس ستاد ارتش پاکستان سال گذشته در دیدار با رییس جمهور کشورمان با تاکید بر این موضوع اظهار داشت: نباید به کشورهای غربی اجازه داد که به اختلافات میان برخی کشورهای اسلامی با هدف فروش تسلیحات خود، دامن بزنند.

احتمال می‌رود در سفر سرلشکر باقری علاوه بر گفت‌وگو در خصوص موارد فوق، در خصوص موضوعات آموزشی و پژوهشی نیروهای مسلح، انتقال تجربیات نیروهای مسلح در مقابله با گروهک‌ها و برقراری امنیت در کشور از طریق بسیج گفت‌وگو شود و توافق‌هایی صورت بگیرد. همچنین دو کشور می‌توانند در خصوص صنعت دفاعی و برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار